Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har även jag/vi varit på första ultraljudet/kub! Det var inte tomt och den var inte död, eller nåt annat som jag har nojjat över ;) Istället var det en galet sprattlig liten typ där inne! Bf beräknades till exakt samma dag som vi själva hade räknat på, dvs 11 maj.

Lättnad.

Jag tycker mig ju ha känt den ett par-tre gånger (vid samma tillfällen som jag kände dottern första gångerna, dvs när jag sitter ner och byxlinningen liksom "trycker in" lite), men mycket svagare nu eftersom det är mycket tidigare. (Första gången nu var i v 12, första gången med dotra i vecka 18 (moderkakan i framvägg).) Känslan är dock exakt densamma som med dottern och jag tvivlar starkt på att det var tarmar eller något annat. Jag berättade det för barnmorskan, men hon sa bestämt att det minsann var HELT OMÖJLIGT och att den illusionen måste hon tyvärr minsann ta ifrån mig! Jag försökte lite halvlamt protestera med att jag ju faktiskt har läst på flera olika ställen att det inte alls är omöjligt att känna barnet redan i vecka 13-14 (ibland tom 12, även om det är ovanligt) när det är andra barnet. Hon frågade var jag hade läst det och när jag svarade sa hon återigen att det var OMÖJLIGT och att sådana sidor ska jag INTE läsa på! "Det var minsann BARA 1177 som var seriösa!"
 
Nu har även jag/vi varit på första ultraljudet/kub! Det var inte tomt och den var inte död, eller nåt annat som jag har nojjat över ;) Istället var det en galet sprattlig liten typ där inne! Bf beräknades till exakt samma dag som vi själva hade räknat på, dvs 11 maj.

Lättnad.

Jag tycker mig ju ha känt den ett par-tre gånger (vid samma tillfällen som jag kände dottern första gångerna, dvs när jag sitter ner och byxlinningen liksom "trycker in" lite), men mycket svagare nu eftersom det är mycket tidigare. (Första gången nu var i v 12, första gången med dotra i vecka 18 (moderkakan i framvägg).) Känslan är dock exakt densamma som med dottern och jag tvivlar starkt på att det var tarmar eller något annat. Jag berättade det för barnmorskan, men hon sa bestämt att det minsann var HELT OMÖJLIGT och att den illusionen måste hon tyvärr minsann ta ifrån mig! Jag försökte lite halvlamt protestera med att jag ju faktiskt har läst på flera olika ställen att det inte alls är omöjligt att känna barnet redan i vecka 13-14 (ibland tom 12, även om det är ovanligt) när det är andra barnet. Hon frågade var jag hade läst det och när jag svarade sa hon återigen att det var OMÖJLIGT och att sådana sidor ska jag INTE läsa på! "Det var minsann BARA 1177 som var seriösa!"


Kände sonen i vecka 15 (första barnet) var som att nått "krockade" med magen
 
Vi planerar en resa till Ullared på fredag för att börja kika på och påbörja lite inköp inför Fröets ankomst. Jag gillar att vara ute i god tid.

Kikade lite i PregLife-appen på vad för saker man kan tänkas behöva införskaffa. Hittade också en lista på en blogg som var flera miiiiil lång! Alltså, jag har vekligen inget emot att köpa grejer men jag satte nästan kaffet i halsen! :wtf:

Ni som fått barn tidigare, hur mycket grejer skaffade ni innan?
 
Vi planerar en resa till Ullared på fredag för att börja kika på och påbörja lite inköp inför Fröets ankomst. Jag gillar att vara ute i god tid.

Kikade lite i PregLife-appen på vad för saker man kan tänkas behöva införskaffa. Hittade också en lista på en blogg som var flera miiiiil lång! Alltså, jag har vekligen inget emot att köpa grejer men jag satte nästan kaffet i halsen! :wtf:

Ni som fått barn tidigare, hur mycket grejer skaffade ni innan?

Två saker jag önskar i efterhand att jag kunde köpt tidigare är amningskudde (tänkte att jag kunde klara mig utan. Behövdes snabbt till amningen och hade varit super i sängen redan under graviditeten) och amningskläder (ofta samma som gravidkläder).

Babyskydd, nån uppsättning kläder+ytterkläder och filt är väl det som behövs från början. Det mesta går att köpa allteftersom. Bindor och blöjor.

Vi hade kläder, vagn, sele, babynest, fårskinn, spjälsäng, babyskydd och lite prover innan. Kanske glömt något. Babysitter och gym köpte vi efter några månader.
 
Två saker jag önskar i efterhand att jag kunde köpt tidigare är amningskudde (tänkte att jag kunde klara mig utan. Behövdes snabbt till amningen och hade varit super i sängen redan under graviditeten) och amningskläder (ofta samma som gravidkläder).

Babyskydd, nån uppsättning kläder+ytterkläder och filt är väl det som behövs från början. Det mesta går att köpa allteftersom. Bindor och blöjor.

Vi hade kläder, vagn, sele, babynest, fårskinn, spjälsäng, babyskydd och lite prover innan. Kanske glömt något. Babysitter och gym köpte vi efter några månader.

Och skötväska/nåt med samma användningsområde.
 
Mina byxor börjar kännas trånga... Testade gravidbyxorna häromdagen och dom håller jag på att tappa istället.
 
Jag tror jag har börjat känna bebis! Inatt när jag var vaken kring tretiden så puffade det till starkare än tidigare där inne, så det var svårt att tolka som gas eller något annat. Det känns spännande:) o blev lite svårt att somna om! Jag verkar dock bara känna av/märka det när jag ligger på rygg då magen blir utsträckt, men eftersom det känns lite obehagligt har jag inte gjort det så ofta sen livmodern blev större.. Kanske får testa lite innan jag ska sova o se om jag känner det igen!
 
Två saker jag önskar i efterhand att jag kunde köpt tidigare är amningskudde (tänkte att jag kunde klara mig utan. Behövdes snabbt till amningen och hade varit super i sängen redan under graviditeten) och amningskläder (ofta samma som gravidkläder).

Babyskydd, nån uppsättning kläder+ytterkläder och filt är väl det som behövs från början. Det mesta går att köpa allteftersom. Bindor och blöjor.

Vi hade kläder, vagn, sele, babynest, fårskinn, spjälsäng, babyskydd och lite prover innan. Kanske glömt något. Babysitter och gym köpte vi efter några månader.

tack för tipsen! :)
 
Nu har även jag/vi varit på första ultraljudet/kub! Det var inte tomt och den var inte död, eller nåt annat som jag har nojjat över ;) Istället var det en galet sprattlig liten typ där inne! Bf beräknades till exakt samma dag som vi själva hade räknat på, dvs 11 maj.

Lättnad.
Känner igen känslan :D
 
Ni som fått barn tidigare, hur mycket grejer skaffade ni innan?

Jag tycker om att vara ute i god tid och känna att jag är väl förberedd, så vi köpte det mesta innan dottern var född. Det går att köpa hur mycket saker som helst till bebis, vissa mer nödvändiga än andra. Vad man behöver beror lite på vad för bebis man får (en del vill vara nära mest hela tiden medan andra är nöjda med att vara själva stundvis och tex kan sova själv i spjälsäng). Det mesta går att komplettera när bebis väl är född och man vet mer vad man behöver och vill ha :)

Vi köpte det mesta begagnat och det gjorde att vi hittade mycket till bra priser och då kände vi att det inte gjorde jättemycket om det inte föll bebis i smaken. Det mesta har vi dock använt, det som inte blev använt så mycket var babysittern och amningskudden. Dottern ville vara nära mycket och ratade därför babysittern, annat än korta stunder. Amningskudde fick jag aldrig in snitsen med, jag tyckte bebis kom för högt upp för att få till en bra position vid amning.

De grejer vi köpte som användes en hel del var:
* Kläder (vi köpte myyycket kläder begagnat, i de små storlekarna hinner bebis inte använda kläderna så länge och i den åldern är de fläckar som blir hyfsat lätt att få bort. Det gör att man kan hitta kläder i jättefint skick till nästan inga pengar alls).
* Barnvagn (skötväska, regnskydd och myggnät ingick) + fårskinn och filt
* Babyskydd till bilen
* Skötbord + underlägg och överdrag till underlägget + tvättservetter, någon rumpsalva och babytvål och babyolja
* Blöjor (vi fick många rabattkuponger hemskickade plus att vi har möjlighet att förvara mycket blöjor, så vi köpte på oss flera förpackningar med blöjor i olika storlekar. Under dotterns första år har vi därför inte behövt köpa speciellt många förpackningar med blöjor)
* Badbalja
* Bärsele för nyfödda upp till 20 kg
* Babygym (dottern älskade att ligga i det från ca 1 månads ålder)
* Spjälsäng + madrass + lakan + tjockt spjälskydd (från början samsov dottern med oss, så spjälsängen användes från ca 7 mån ålder)
* Babynest (dottern sov i det första månaderna, mellan oss i vår dubbelsäng).
* En filt
* Babysitter
* Amningskudde
* Babyvakt (jag fick ett presentkort i julklapp från mitt jobb som vi använde till babyvakt)

Sen köpte jag några gravidkläder (byxor) och stora vanliga tröjor. Tröjorna har passat både under graviditeten och efteråt. Jag köpte inga speciella amningströjor eller så utan använde vanliga tröjor/skjortor. Amningsbh köpte jag när mjölkproduktionen kommit igång och jag visste vilken storlek jag behövde. När vi åkte hem från BB kompletterade vi med sånt vi upptäckte att vi behövde, bl.a. bröstpump och mjölkersättning då jag hade det jobbigt med amningen och mjölkproduktionen inte ville komma igång ordentligt.
 
Alltså det gick ju helt loss i huvudet på den blivande mamman i helgen :D.

Vi har nu köpt barnvagn, en Emmaljunga Super Nitro -2017, en spjälsäng, Fröets första kläder, och tyg till babynestet som jag har tänkt sy.... asså jag behöver seriöst lugna ner mig, men det är ju så kuuuuul!
Känner igen mig i det här! Efter rul har jag shoppat en hel del.. Är ju liksom ett par veckor kvar, kan ju vara bra att inte shoppa allt nu. Men det är ju så himla kul! :D Dock har jag shoppat det mesta på rea så det känns ju lite bra iaf ;)
 
Ni som fått barn tidigare, hur mycket grejer skaffade ni innan?

Babyskydd, vagn och babynest hade vi stor användning av från början. Jag hade sytt ett babywrap till babyskyddet och det var smidigt att ha. Hade även adapter för att sätta babyskyddet på barnvagnschassit och det blev också välanvänt.

Skötunderlägg, lite blöjor, tvättlappar och någon salva hade vi hemma. I babyboxarna får man många prover, annars är sådant lätt att köpa när bebis är född. I förra boendet inredde vi ett skötbord i en inbyggnadsgarderob. Denna gång kommer vi nog inte att ha något ”skötbord” alls.

Vi hade en hel del kläder, men filt och några pyjamasar hade räckt.
Köpte på oss många pyjamsar när barnet var fött och vi förstod att hon skulle kunna ha storlek 50 ett bra tag.
Finns jättemycket fina, knappt använda, kläder i minsta storlekarna att köpa begagnat.

Badbalja hade vi också, men barnet avskydde att bada länge. Vi övergick tidigt till att duscha med henne istället.

Säng (bedside crib) hade vi lånat, men användes i princip inget. Hon sov i vår säng. Babysitter och babygym hade vi också fått låna, men inget som behövdes från start.

Ett par amningslinnen hade jag köpt innan, men amningsbhar köpte jag senare.

Några saker som jag vet andra använt mycket (t.ex. amningskudde, babyvakt, flaskor, bröstpump) hade vi inget behov av. I alla fall inte till en början. Flaskor och babyvakt har vi använt senare. Till stor del är behoven individuella och det är en onödig hets på att skaffa prylar innan barnet föds. Det går att handla vartefter behoven uppstår. Vi har t.ex. burit mycket men köpte bärsjal och bärsele när behovet uppstod. Barnet var fött och det gick att prova. Visst kan det vara roligt att förbereda, men inte nödvändigt. Det är ännu roligare att shoppa när barnet är fött. :D
 
Gick in i v 20 igår/fredags. Är extremt glad över mina fogar. Så här dags förra graviditeten blev jag sjukskriven 50% och hade ändå svårt att gå efter jobbet. Nu har jag precis börjat känna av den ena men inget som egentligen gör ont. Hoppas det kan hålla sig så lindrigt, peppar peppar!
Jag gissar på en kombination av tur och skonsammare jobb numera.
 
Ni som fått barn tidigare, hur mycket grejer skaffade ni innan?

Med de senaste barnen har vi knappt skaffat nånting innan de föddes. Vagn, säng (som knappt användes), babyskydd och lite kläder är väl det vi köpte på slutet när dottern föddes -13. En syskonvagn inhandlades precis innan minsta tösen föddes -15. Resten kan man ta efterhand.
Denna gången behöver jag inte köpa nånting vilket är jäkligt tråkigt, för jag älskar att handla :D Lite pojkkläder blir det dock, de senaste två är flickor så det finns bara en enorm hög med flickkläder här.
 
Smyger in i den här tråden efter några missfall och oro för att även denna graviditet ska sluta så. Borde vara någonstans mellan v 13 och v 15 och då ska väl den största risken vara passerad. Har mått helt fruktansvärt dåligt med åksjukekänsla nonstop mm men nu är jag bara supertrött och måste äta varannan timme för att hålla blodsockret på en bra nivå. Det börjar synas och jag velar inför när det är läge att berätta för familj och på jobbet. Vännerna vet redan, och en syster, men inte resten. Helst vill jag vänta till RUL 15/12 men tror inte det går att dölja så länge ;).
 
Har nu gått in i v.20 och sedan några dagar tillbaka känner jag riktiga sparkar flera gånger om dagen, så himla mysigt! :love: Har varit inställd på att inte känna så mycket fosterrörelser redan nu med tanke på att jag har moderkakan i framvägg, men tydligen behöver det inte påverka nämnvärt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
754
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
717
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp