Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nu har jag fått nya saker att oroa mig för :( har haft sammandragningar sen igår em, ca 1 per timme, ev ngt tätare senaste 2h. Har inte gjort ont men det har värkt i typ 1,5v kring äggstockar som tilltagit under helgen. Senaste sd'n kändes lite molande dessutom... Känns som det kom så plötsligt, har typ bara haft någon enstaka sammandragning här o där tidigare o nu är det hela tiden. Har någon annan upplevt det? Har varit i kontakt med FL men de tyckte att det lät ok, men att jag skulle be att få bli undersökt på mvc imorrn. Känns bara så skumt för jag har ju legat o vilat hela morgonen, det verkar inte göra någon skillnad. Varför är det alltid helg när sånt här händer?!
 
Åh nu har jag fått nya saker att oroa mig för :( har haft sammandragningar sen igår em, ca 1 per timme, ev ngt tätare senaste 2h. Har inte gjort ont men det har värkt i typ 1,5v kring äggstockar som tilltagit under helgen. Senaste sd'n kändes lite molande dessutom... Känns som det kom så plötsligt, har typ bara haft någon enstaka sammandragning här o där tidigare o nu är det hela tiden. Har någon annan upplevt det? Har varit i kontakt med FL men de tyckte att det lät ok, men att jag skulle be att få bli undersökt på mvc imorrn. Känns bara så skumt för jag har ju legat o vilat hela morgonen, det verkar inte göra någon skillnad. Varför är det alltid helg när sånt här händer?!

Urinvägsinfektion kan ge sammandragningar
 
Gravid, dunderförkyld, väldigt lite sömn, och ensam till 17 med dottern. Höjdardag på ingång :arghh:.
 
Fick åka hem från jobbet idag, var som det bara smällde till i bäckenet/ljumskarna... kunde inte stå på benen det strålade smärta ner i låren.Hände samma sak igår här hemma, min man fick hjälpa mig upp från källaren då det gjorde så ont :cry: ska vara hemma i några dagar så får vi se om det lättar.
 
@Sedna Japp, är lite långsam på att uppdatera bara;)

Allt såg normalt ut, ingen bebis på g! (O ingen infektion verkar det som heller) Sammandragningarna har avtagit o kommer inte regelbundet längre, känns skönt. Tror att jag råkade trötta ut mig för mkt i slutet av veckan & att det var orsaken. Har försökt ligga och vila så mkt som möjligt mellan ärenden. Verkar vara en bra taktik:)
 
Är nyfiken på hur ni resonerar kring sovställning, och den forskning som tyder på att risken för fosterdöd minskar om mamman sover på sidan, alt ev enbart vänster sida i tredje trimestern. Är sovställningar något ni fått info om från er bm? Försöker ni sova på ett visst sätt eller får det bli som det blir?
 
Hur går det för dig @Tingeling84 ? Har smärtan börjat minska?

Nu när jag inte gjort nåt alls känns det bättre, gör ont men bättre. Ska försöka hålla igång idag och ser hur det blir. Varit rätt ledsen och stressad då jag egentligen ska skola in barn denna vecka. (Som varken kan gå eller stå) Skäms över att jag bröt ihop på jobbet men det gjorde så ont plus stressen så blev det för mycket. Kändes som jag gick sönder.

Min kropp klarar inte riktigt av att böja,vrida, sitta på små barnstolar m.m. Finns ingen tid hos läkare genom mvc förrän om 3 v... Vårdcentralen här är rörig, min husläkare som faktiskt var bra stack förra året tråkigt nog så vet inte vart jag ska vända mig. Vill träffa en läkare man kan prata med och vissa här är som att prata med en vägg :banghead:
 
Är nyfiken på hur ni resonerar kring sovställning, och den forskning som tyder på att risken för fosterdöd minskar om mamman sover på sidan, alt ev enbart vänster sida i tredje trimestern. Är sovställningar något ni fått info om från er bm? Försöker ni sova på ett visst sätt eller får det bli som det blir?

Känner till detta, men inget jag fått information om från bm och inget jag anpassar mig utifrån.

Jag sover halvt på mage (bullar upp med kuddar under magen och ena knäet). För mig handlar det bara om att överhuvudtaget få sova. Jag har sömnproblem i perioder, gravditeten gör inte sömnen bättre och har dessutom en tvååring som vill samsova men pratar väldigt mycket i sömnen. Då är det inte läge att krångla till det. I vanliga fall sover jag endast på mage, så halvt på mage är det minst obekväma för mig.

Men ibland sover jag riktigt bra. Inatt sov jag 8,5 timme i sträck! Vet inte när det hände senast. Kan vara 2,5 år sedan.
 
Är nyfiken på hur ni resonerar kring sovställning, och den forskning som tyder på att risken för fosterdöd minskar om mamman sover på sidan, alt ev enbart vänster sida i tredje trimestern. Är sovställningar något ni fått info om från er bm? Försöker ni sova på ett visst sätt eller får det bli som det blir?
Visste inget om det och tänker inte ta reda på mer... sover i regel dåligt gravid som ogravid så är tacksam för varje timme sömn jag får.
 
Min barnmorska nämnde när jag var där sist att man helst skulle ligga på vänster sida, men det var i samband med att jag hade blivit yr när jag legat på rygg hos sjukgymnasten. Så jag har försökt undvika att sova på rygg, sover däremot på både höger och vänster annars får man ju ont i kroppen.
Men vet att jag ibland hamnar på rygg när jag sover ändå, klagade till sambon att det var så jobbigt att bara ligga på sidan men då sa han att han ibland vaknat och ser att jag ligger på rygg ändå ;) Så vet inte hur bra jag egentligen följer det i sömnen. Men vaknar jag till lägger jag mig alltid på sidan i alla fall.
 
Nu när jag inte gjort nåt alls känns det bättre, gör ont men bättre. Ska försöka hålla igång idag och ser hur det blir. Varit rätt ledsen och stressad då jag egentligen ska skola in barn denna vecka. (Som varken kan gå eller stå) Skäms över att jag bröt ihop på jobbet men det gjorde så ont plus stressen så blev det för mycket. Kändes som jag gick sönder.

Min kropp klarar inte riktigt av att böja,vrida, sitta på små barnstolar m.m. Finns ingen tid hos läkare genom mvc förrän om 3 v... Vårdcentralen här är rörig, min husläkare som faktiskt var bra stack förra året tråkigt nog så vet inte vart jag ska vända mig. Vill träffa en läkare man kan prata med och vissa här är som att prata med en vägg :banghead:

Det låter riktigt kämpigt, många hade brutit ihop för mindre. Det är verkligen oerhört frustrerande att bli begränsad av sin kropp!

Det där med att få tag i läkare är så trassligt alltså, synd att de som är bra ofta slutar. 3 veckor låter som väldigt lång tid när man har akut ont:down: hoppas att någon avbokar läkaren på mvc så att du får en återbudstid lite tidigare! Kanske går det att få din bm att se till så att du får första tjing om ngt sånt inträffar?
 
Är nyfiken på hur ni resonerar kring sovställning, och den forskning som tyder på att risken för fosterdöd minskar om mamman sover på sidan, alt ev enbart vänster sida i tredje trimestern. Är sovställningar något ni fått info om från er bm? Försöker ni sova på ett visst sätt eller får det bli som det blir?
Nä jag sover på den sidan som är bekvämast. Vilket helt beror på hur mina fogar mår. Sover dock alltid på sidan i normala fall
 
Nu när jag inte gjort nåt alls känns det bättre, gör ont men bättre. Ska försöka hålla igång idag och ser hur det blir. Varit rätt ledsen och stressad då jag egentligen ska skola in barn denna vecka. (Som varken kan gå eller stå) Skäms över att jag bröt ihop på jobbet men det gjorde så ont plus stressen så blev det för mycket. Kändes som jag gick sönder.

Min kropp klarar inte riktigt av att böja,vrida, sitta på små barnstolar m.m. Finns ingen tid hos läkare genom mvc förrän om 3 v... Vårdcentralen här är rörig, min husläkare som faktiskt var bra stack förra året tråkigt nog så vet inte vart jag ska vända mig. Vill träffa en läkare man kan prata med och vissa här är som att prata med en vägg :banghead:
Du kan inte träffa en läkare på kvinnokliniken då? Annars bör de ju kunna peta in dig på en läkartid hos mvc tidigare än om 3 veckor. Låter ju inte rimligt nånstans att du ska gå runt i 3 veckor med sån smärta.
 
Det låter riktigt kämpigt, många hade brutit ihop för mindre. Det är verkligen oerhört frustrerande att bli begränsad av sin kropp!

Det där med att få tag i läkare är så trassligt alltså, synd att de som är bra ofta slutar. 3 veckor låter som väldigt lång tid när man har akut ont:down: hoppas att någon avbokar läkaren på mvc så att du får en återbudstid lite tidigare! Kanske går det att få din bm att se till så att du får första tjing om ngt sånt inträffar?

Ska ringa och kolla med dem, kollar privata alternativ med. Min man har lovat att följa med mig till läkaren, han vet hur känslig och gråtig jag är just nu :heart
 
Du kan inte träffa en läkare på kvinnokliniken då? Annars bör de ju kunna peta in dig på en läkartid hos mvc tidigare än om 3 veckor. Låter ju inte rimligt nånstans att du ska gå runt i 3 veckor med sån smärta.

Var den enda tiden som fanns och då är tiden i grannkommunen för här verkar de inte har några tider alls :confused:
 
@Sedna
Låter lite gulligt med en liten som ligger o snackar i sömnen, men förstår att det kanske inte är nån höjdare i verkligheten;) jag försöker resonera som dig, att viktigast är att få till sömn. Men tycker det är lite svårt eftersom jag verkar vara 100% meganojig som gravid:banghead:

@Pengy Hehe ja det är inte lätt att styra hur man sover! Man kan ju bara hoppas att man ligger kvar som man började men det verkar sällan bli så. Jag sover i en gravidkudde som gör det svårt att flänga runt, men istället blir det som du säger att man får ont efter ett tag..
 
Ska ringa och kolla med dem, kollar privata alternativ med. Min man har lovat att följa med mig till läkaren, han vet hur känslig och gråtig jag är just nu :heart

Vad bra, ibland är det väldigt skönt att ha stöd med sig. Speciellt om man får en sån där läkare som är måttligt intresserad av att lyssna på riktigt till vad man som patient har att säga. Håller tummarna för att du får hjälp snarast!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
759
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
719
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 577
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp