Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min barnmorska nämnde när jag var där sist att man helst skulle ligga på vänster sida, men det var i samband med att jag hade blivit yr när jag legat på rygg hos sjukgymnasten. Så jag har försökt undvika att sova på rygg, sover däremot på både höger och vänster annars får man ju ont i kroppen.
Men vet att jag ibland hamnar på rygg när jag sover ändå, klagade till sambon att det var så jobbigt att bara ligga på sidan men då sa han att han ibland vaknat och ser att jag ligger på rygg ändå ;) Så vet inte hur bra jag egentligen följer det i sömnen. Men vaknar jag till lägger jag mig alltid på sidan i alla fall.
Jag läste att det viktiga är att man ändrar ställning till sida när man vaknar, om man vaknar på rygg. Och att man ligger på sida när man somnar. Hur man ligger medan man sover spelar ingen roll.
 
Jag läste att det viktiga är att man ändrar ställning till sida när man vaknar, om man vaknar på rygg. Och att man ligger på sida när man somnar. Hur man ligger medan man sover spelar ingen roll.

Det låter ju så ifall bra! :up: Är ju precis så jag gör just nu! :)
 
Hoppar in från sommartråden och håller med övriga här som säger att det är lugnt. :) Jag kånkar omkring på storasyster (1,5 år) halva dagarna och hon väger knappa 17 kilo. Om man inte fått restriktioner från läkare eller barnmorska så är det bara att bära på som vanligt. :)

Tack för svar! Jag gissar att jag nojjar lite väl mycket, men man vill ju göra allt rätt. Kanske iofs är en omöjlig uppgift :angel:

Idag åt jag nudelsallad till lunch, läste att den innehöll ostronsås och googlade och fick ett svar om att det var lugnt så jag käkade.
När jag sen dubbelkollade (DUMT!), så var det tydligen bara lugnt om den hettades upp. Så nu oroar jag mig för det.
Hade ni varit oroliga för det? Säg att jag är löjlig om jag är det. Tror det är bra för mig att höra ;)
 
Angående sovställning förresten. Såg ett inslag på nyheterna om det, och har tänkt på det sen dess. Jag sover mestadels på mage i vanliga fall, eller mer framstupa sidoläge. Rygg har jag aldrig lyckats med utan det är bara när jag ser på TV som jag ligger mer på rygg och då halvligger jag mer.
Försöker tänka på att inte ligga för mycket på mage, även om den är ganska liten ännu. Men jag antar att jag snart också får köra kuddtricket ;)
 
Är nyfiken på hur ni resonerar kring sovställning, och den forskning som tyder på att risken för fosterdöd minskar om mamman sover på sidan, alt ev enbart vänster sida i tredje trimestern. Är sovställningar något ni fått info om från er bm? Försöker ni sova på ett visst sätt eller får det bli som det blir?
Vad är det för forskning? Har du någon källa?
 
Idag åt jag nudelsallad till lunch, läste att den innehöll ostronsås och googlade och fick ett svar om att det var lugnt så jag käkade.
När jag sen dubbelkollade (DUMT!), så var det tydligen bara lugnt om den hettades upp. Så nu oroar jag mig för det.
Hade ni varit oroliga för det? Säg att jag är löjlig om jag är det. Tror det är bra för mig att höra ;)

Var hittade du informationen att såsen måste hettas upp? I ostronsås har väl ostronen blivit kokade? Eller? För så länge ostronen kokat kan det inte vara någon fara oavsett varm eller kall servering av själva såsen. Det är råa ostron som kan innehålla bakterier.
 
Var hittade du informationen att såsen måste hettas upp? I ostronsås har väl ostronen blivit kokade? Eller? För så länge ostronen kokat kan det inte vara någon fara oavsett varm eller kall servering av själva såsen. Det är råa ostron som kan innehålla bakterier.
Ja de kokas i saltlag (enl wikipedia) så det borde inte vara någon fara alls att äta ostronsås kall :)
 
Var hittade du informationen att såsen måste hettas upp? I ostronsås har väl ostronen blivit kokade? Eller? För så länge ostronen kokat kan det inte vara någon fara oavsett varm eller kall servering av själva såsen. Det är råa ostron som kan innehålla bakterier.

Jag googlade och hittade nån sida, tror jag skall sluta googla ;) Det är inte bra för mig. Buke och Barnmorskan (och 1177 och livsmedelsverket) får räcka hädanefter! :)
 
Bm igår, aurorasamtal imorgon. Jag är nervös. Försöker läsa boken föda utan rädsla men hittills känns den inte som nåt för mig. Får väl se framöver.

Idag har jag vilat. Mina fogar börjar ge upp och jag är fortfarande helt slut. Tog selen i snön till dagmamman idag i alla fall, ser fram emot att bära bebis snart :heart sonen börjar bli lite stor.
 
Bm igår, aurorasamtal imorgon. Jag är nervös. Försöker läsa boken föda utan rädsla men hittills känns den inte som nåt för mig. Får väl se framöver.

Idag har jag vilat. Mina fogar börjar ge upp och jag är fortfarande helt slut. Tog selen i snön till dagmamman idag i alla fall, ser fram emot att bära bebis snart :heart sonen börjar bli lite stor.

Hörde att den var lite "flummig" från syrran, men att hon ändå tyckte den tillförde ngt. Jag ska låna den framöver, blir spännande att se hur man själv uppfattar den!

Lycka till på samtalet imorrn:)
 
Har varit på TUL idag. Bebis verkar må toppen! :) Bebisen är något stor för veckan +13%. Eftersom vi genetiskt har anlag för små bebisar så funderade även läkaren på om inte 1/4, som är datumet från KUB, är mer troligt än 8/4 som fastställdes vid RUL. Vi får se hur det utvecklas, blir minst 1 TUL till. Felmarginalen är ju också ganska stor. Bebis ligger på tvären, vilket jag känt i några veckors tid nu. Men det får den gärna göra såhär i v.29 tyckte läkaren.

Och nu vet vi att det är en lillebror. :heart Vilket varit min magkänsla sedan väldigt tidigt och vilket även var barnmorskans gissning vid RUL. Hon tvekade dock då, men idag var det verkligen inga tvivel.
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
 
Har varit på TUL idag. Bebis verkar må toppen! :) Bebisen är något stor för veckan +13%. Eftersom vi genetiskt har anlag för små bebisar så funderade även läkaren på om inte 1/4, som är datumet från KUB, är mer troligt än 8/4 som fastställdes vid RUL. Vi får se hur det utvecklas, blir minst 1 TUL till. Felmarginalen är ju också ganska stor. Bebis ligger på tvären, vilket jag känt i några veckors tid nu. Men det får den gärna göra såhär i v.29 tyckte läkaren.

Och nu vet vi att det är en lillebror. :heart Vilket varit min magkänsla sedan väldigt tidigt och vilket även var barnmorskans gissning vid RUL. Hon tvekade dock då, men idag var det verkligen inga tvivel.

Spännande med datering (som mycket i sjukvården tycker jag...). Min ul-bm ansåg det säkrare med datering på kub än rul så hon ändrade bara vid första ultraljudet.
 
Läkarbesök ang förlossningen idag som sagt. Något oklart varför, besöket var rätt bokat men kändes mest som en bedömning om ifall jag skulle få prata med någon(eller vem kanske?). Trevlig iaf och väldigt förstående där inställningen var att "ja du hade det ju väldigt jobbigt sist" och att inte bara jag ska få verktyg inför förlossningen utan också att de ska ha en plan för hur de kan hjälpa mig.
Hon hade också lite lugnande kommentarer kring det medicinska och lite tankar och förslag på hur man kan hantera även en ev igångsättning även om hon tyckte det lät klokt att jag vill undvika det.

Men men, besök hos spec-bm (som faktiskt ska sköta det hela) på tisdag så dagens besök kändes lite oklart men skönt att bollen är i rullning (och hon tyckte det var gott om tid även om jag tycker det börjar bli nära, går in i v30 idag).

Långt samtal med bästa vännen efter det och en liten sväng på stan med fika och leksaksköp. Känner mig lite mer som en människa för första gången på rätt länge.
 
Spännande med datering (som mycket i sjukvården tycker jag...). Min ul-bm ansåg det säkrare med datering på kub än rul så hon ändrade bara vid första ultraljudet.

Bm sa vid KUB att enligt dateringsrutinen var fostret 1mm för litet för att dateringen skulle gälla, därför skedde datering vid RUL. Lite godtyckligt kan jag tycka att 1 mm förkastar en datering. Därför jag själv redan innan tagit 1/4 som precis lika troligt som 8/4. Bebis kommer ju när den kommer, men ändå spännande med datering. :)
 
Härligt att det såg bra ut på TUL @Sedna :)

Vad skönt att det blev ett positivt besök för dig @Jenka . Lät som en mysig dag.

Själv ägnade jag några h på FL igår med sambo eftersom lillan rört sig annorlunda/mindre i två dagar nu. Visade sig att hon vänt sig med huvudet uppåt så det förklarade saken. Innan låg hon med huvudet ner sen förra tors o då kände jag henne jättemkt. Skönt att veta säkert att allt är bra, men skitjobbigt att sitta hela kvällen där när man är trött redan innan. Gör helst inte om det, så nu hoppas jag att hon sprattlar på som vanligt framöver!
 
Bm sa vid KUB att enligt dateringsrutinen var fostret 1mm för litet för att dateringen skulle gälla, därför skedde datering vid RUL. Lite godtyckligt kan jag tycka att 1 mm förkastar en datering. Därför jag själv redan innan tagit 1/4 som precis lika troligt som 8/4. Bebis kommer ju när den kommer, men ändå spännande med datering. :)

Det är ändå ganska viktigt. Om bebis föds före 37+0 så har de flesta sjukhus speciella rutiner då t ex sugreflexen inte mognat ännu (kan påverka amningen).

Och om bebis går över tiden ökar riskerna markant efter 42+0, för äldre mödrar ibland även innan. Även efter 40+0 blir det viktigt med extra kontroller.

Tänker att det är bättre att de sätter den tidiga datumet då det är betydligt vanligare att få över tiden än att få före v 37.
 
Det är ändå ganska viktigt. Om bebis föds före 37+0 så har de flesta sjukhus speciella rutiner då t ex sugreflexen inte mognat ännu (kan påverka amningen).

Och om bebis går över tiden ökar riskerna markant efter 42+0, för äldre mödrar ibland även innan. Även efter 40+0 blir det viktigt med extra kontroller.

Tänker att det är bättre att de sätter den tidiga datumet då det är betydligt vanligare att få över tiden än att få före v 37.

Ja precis, det är ju därför jag ifrågsätter att den första dateringen förkastats. I och med att de satte det senare datumet är risken att fostret blir överburet med en vecka om jag skulle gå över. Men nej, dateringen är inte avgörande, det som känns viktigt är att ha en bra dialog med läkaren om det. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
749
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
709
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 552
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 705
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp