Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sedna Vad jobbigt att det skiljer så många dagar, är ju svårt att veta om bebis verkligen är stor eller bara någon vecka äldre. Vet inte om du skrivit det tidigare men är det någon speciell anledning till att du gjort TUL? Trodde oftast man gjorde sånt längre fram men jag är väldigt okunnig ;) Än så länge har jag bara mätt SF-mått en gång och det var inom det "normala" så blev inte att jag frågade så mycket om det!

Här har jag 4 veckor kvar att jobba :D Vi har köpt en ny bil så nu kommer vi få med oss barnvagn och allt som behövs utan problem när vi ska iväg. Jag har börjat inreda lillemans rum! :D (Jag vet att han säkert inte kommer använda det på ett bra tag framöver men jag tycker sånt är roligt och vill gärna ha ett färdigt rum tills han kommer ut ;) ). Idag har jag börjat tvätta kläder också, sambon var tydligen sugen på att packa ner lite kläder att ha med till BB. Frågade honom om han trodde det var dags snart men han ville tydligen bara vara väl förberedd ;) Är i vecka 28 nu så det kan man ju lugnt sagt säga att vi är så ifall :P
 
Blev halvt sjukskriven från och med måndag för foglossningsbesvär. Jobbar 75 %(förskola) så det kan bli lagom att klara av, om inte annat komma iväg och vara lite social. Känner mig rätt lättad!
Gått en liten runda med familjen, det gör jäkligt ont men jag måste röra lite på mig och ut och lufta mig. Funderar på om jag ska låna mammas gångstavar som stöd :idea:
 
Bm sa vid KUB att enligt dateringsrutinen var fostret 1mm för litet för att dateringen skulle gälla, därför skedde datering vid RUL. Lite godtyckligt kan jag tycka att 1 mm förkastar en datering. Därför jag själv redan innan tagit 1/4 som precis lika troligt som 8/4. Bebis kommer ju när den kommer, men ändå spännande med datering. :)

Vi hade precis sådär med andra barnet. Det daterades först på RUL eftersom fostret var för litet vid KUB.

Enligt vad jag själv trodde så var BF 12 oktober. KUB sa 13 oktober och RUL 17 oktober vilket blev BF.

Vattnet gick den 13e :p
 
Har köpt och tagit min första järntablett idag. Efter många veckor av extrem trötthet och tilltagande problem med syresättning som leder till yrselanfall (som i sin tur gör att jag är helt slut resten av dagen) tänker jag våga mig på att prova även om BM fortf tycker att det inte behövs. Jag ska göra en hb-koll om 2v så då får vi se om det gör någon skillnad. Tycker att jag väntat länge nog på att mina järndepåer ska kicka in och höja hb't, men det bara sjunker. Känns lite läskigt ändå av ngn anledning. Funderar på att börja med en varannan dag för att vara säker på att det inte ger för högt hb. Men så mkt borde väl inte hinna hända på 2v? :confused: Var nere på 112 sist, ligger i vanliga fall på 135-140... Så visst är det inte jättelågt men den enda orsaken jag kan se till att jag börjat må såhär konstigt.
 
@Sedna Vad jobbigt att det skiljer så många dagar, är ju svårt att veta om bebis verkligen är stor eller bara någon vecka äldre. Vet inte om du skrivit det tidigare men är det någon speciell anledning till att du gjort TUL? Trodde oftast man gjorde sånt längre fram men jag är väldigt okunnig ;) Än så länge har jag bara mätt SF-mått en gång och det var inom det "normala" så blev inte att jag frågade så mycket om det!

På KUB hittades en stor cysta på ena äggstocken och jag har gått till spec MVC några gånger för att titta så den inte växer. Varje gång ultraljud gjorts på cystan har vi även tittat på fostret. Denna gång valde läkaren att göra TUL. Så inga starka medicinska skäl för just TUL. Det är roligare att titta på bebisen än på cystan. ;)

TUL kan göras från ca v.24. Tidigt TUL kan bero på t.ex. diabetes eller tidigare komplicerad graviditet. Vid en normal gravditetet blir det bara TUL om barnmorskan tycker det finns anledning, t.ex. avvikande SF-kurva. Många gör aldrig något TUL. Jag gjorde inget första gravditeten.
 
@anonymApril jag tror du kan känna av ett hb på 112 om du brukar ligga högt. Jag hade 114 förra besöket, brukar ligga på 140-145. Kände mig då väldigt trött och blev väldigt lätt andfådd. Nu har jag under fyra veckor ätit järn nästan varje dag och senaste veckan har jag fått så mycket energi och blir inte alls lika andfådd längre. Vill tro att det hänger ihop. Nytt besök hos bm till veckan, blir intressant att veta hb. Tror inte du behöver oroa dig för att hb skulle öka drastiskt på två veckor för att du börjar med järn. Jag har i alla fall aldrig varit med om att det går så snabbt.
 
Åh det låter ju toppen att du fått tillbaka energi @Sedna sen du började med järnet, hoppas det blir så för mig också. Gav mig lite hopp:) tack! Ska våga mig på att ta en/dag om jag inte får allförmkt problem med magen av det då.
 
Åh det låter ju toppen att du fått tillbaka energi @Sedna sen du började med järnet, hoppas det blir så för mig också. Gav mig lite hopp:) tack! Ska våga mig på att ta en/dag om jag inte får allförmkt problem med magen av det då.
Nu är min mage känslig, men bm rekommenderade att ta varannan dag första veckan. För att vänja magen lite.
 
Åh det låter ju toppen att du fått tillbaka energi @Sedna sen du började med järnet, hoppas det blir så för mig också. Gav mig lite hopp:) tack! Ska våga mig på att ta en/dag om jag inte får allförmkt problem med magen av det då.

Hoppas järn kan hjälpa dig. Du verkar ha varit trött väldigt länge nu. Många brukar ju annars få tillbaka energin under andra trimestern, så jag förstår verkligen att du vill prova med järn. Vilken sort äter du?
 
Tack för tipset @hemlig ! Är dock så otålig nu så vi får se hur det blir med att börja långsamt:p

@Sedna
Ja det känns som en evighet, men jag mådde faktiskt väldigt bra v15-18, typ bättre än innan jag blev gravid tom. Jag hoppas att det gör susen. Har köpt niferex, apotekspersonalen sa att det var den de brukade rekommendera till gravida så började där. Blev ev lite illamående av den inatt men inte hela världen hittills. Vad tar du?
 
@Sedna
Ja det känns som en evighet, men jag mådde faktiskt väldigt bra v15-18, typ bättre än innan jag blev gravid tom. Jag hoppas att det gör susen. Har köpt niferex, apotekspersonalen sa att det var den de brukade rekommendera till gravida så började där. Blev ev lite illamående av den inatt men inte hela världen hittills. Vad tar du?

Ja Niferex verkar vara standardrekommendationen. Hoppas du slipper biverkningar.

Jag äter mestadels Hemofer, för de ger mig inga biverkningar. Bm tycker jag ska försöka äta niferex, men de ger mig halsbränna, magont och förstoppning. Har även provat SiderAl, som marknadsförs som nära på fria från biverkningar. Jag blev dock förstoppad, så blev inte så imponerad. Jag hoppas Hemofer ska vara tillräckligt. Känns som sagt bättre, men blodprov får avgöra.
 
Det här med barnvagn, så himla svårt! Har hittat en nu som verkar bra, Crescent Classic Kombivagn. Är det någon som har erfarenhet från Cresents vagnar? Jag kommer nog inte vara ute och promenera jättemycket, men inser att en vagn nog är bra ändå. Och det känns som ett gediget märke i alla fall :)

Hur många av er har köpt vagnar?
 
Vecka 26 och besök hos BM idag. Järnet låg på 115/116 så ingen förklaring där till min trötthet och att jag blir så andfådd lätt.
 
Det här med barnvagn, så himla svårt! Har hittat en nu som verkar bra, Crescent Classic Kombivagn. Är det någon som har erfarenhet från Cresents vagnar? Jag kommer nog inte vara ute och promenera jättemycket, men inser att en vagn nog är bra ändå. Och det känns som ett gediget märke i alla fall :)

Hur många av er har köpt vagnar?

Har tyvärr ingen erfarenhet av cresent, annat än att vi kikade lite snabbt på en sån i butiken. Verkade trevlig, men alldeles för tung för oss.

Vi har köpt o fått hem vår vagn, en britax smile 2. Känns så svårt att förstå att vår lilla tjej ska ligga i den sen, när man ser den stå uppmonterad i vardagsrummet!
 
Duroferon finns också. De är lite snällare än niferex
Duroferon äter jag, fick det rekommenderat av min barnmorska eftersom jag hade problem med magen redan innan jag började äta järntabletter. Har inte blivit värre sen jag började äta tabletterna i alla fall så det känns bra :)

Vi började diskutera bb-väskan igår. Inser att det snart är tags att leta upp och tvätta bebiskläderna :)
Här är alla det minsta kläderna tvättade nu :D Känns kul att på riktigt få börja förbereda sig!

Hur många av er har köpt vagnar?
Vi har också köpt vagn, en Joolz Day 2. Den står och ser fin ut ute i förrådet just nu ;) Har tyvärr ingen erfarenhet av Cresent, tror inte de hade de märket där vi köpte eller så var det inget för oss så att jag inte kommer ihåg det :p
 
Ja snart får jag nog börja plocka upp :) ska beställa bärsjal och skötbädd efter lön har jag tänkt, men fick lite beslutsångest nu när jag hittade fler fina :p vi har sparat allt efter storebror så förutom en skötväska har jag inte handlat nåt den här graviditeten.
 
Tycker rörelserna ändrats lite senaste dagarna. Bebis rör sig, men det känns inte lika tydligt. Börjar väl bli trångt. Hade fötter (?) Upp till revbenen igår.
 
Besök hos bm idag. Att jag mår bra syntes även på värdena. Hb upp till 119 från 114, så det går åt rätt håll. Jag behöver inte ens försöka äta niferex längre, Hemofer räcker tack och lov. Bebis har lagt sig med huvudet neråt. Jag kände i helgen att han vände sig från sitt tvärläge och magen blev med ens mycket smalare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
748
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
709
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp