Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har berättat för chefen nu. Känns bra att ha det gjort.

I dag fick jag första kommentaren från en främling. En man som frågade om jag får jobba som gravid, med hänvisning till att man i liknande yrken får graviditetspenning. Svarade att jag får det tids nog, men är inte riktigt där ännu.:cool: Börjar på allvar noja att det är tvillingar. :nailbiting:
 
Ikväll blir jag bara påmind om den förra förlossningen. Värk och illamående. Vill sova men det är inte så lätt. Nu märker man av att det växer där inne.
Har samtal inför KUB på tisdag. Trodde det bara var ett blodprov men hon nämnde också nått om ultraljud. Någon som gjort KUB förut och kan berätta? Blev aldrig erbjuden i förra graviditeten
 
Har berättat för chefen nu. Känns bra att ha det gjort.

I dag fick jag första kommentaren från en främling. En man som frågade om jag får jobba som gravid, med hänvisning till att man i liknande yrken får graviditetspenning. Svarade att jag får det tids nog, men är inte riktigt där ännu.:cool: Börjar på allvar noja att det är tvillingar. :nailbiting:

Jag skulle inte vilka ha tvillingar. Har det i släkten så jag är också lite nojig
det syns inte på mig än men har mer känningar i denna graviditet än förra.
 
Ikväll blir jag bara påmind om den förra förlossningen. Värk och illamående. Vill sova men det är inte så lätt. Nu märker man av att det växer där inne.
Har samtal inför KUB på tisdag. Trodde det bara var ett blodprov men hon nämnde också nått om ultraljud. Någon som gjort KUB förut och kan berätta? Blev aldrig erbjuden i förra graviditeten
KUB är ju kombinerat ultraljud och blodprov. Genom att kolla värden i dottmvlo och sedan mäta nackspalten på ultraljudet kan de sätta ett värde på hur stor risk det är för vissa kromosomavvikelser :)
De flesta landsting erbjuder det till blivande mammor runt 33-35 (olika gränser i olika landsting) och över, annars går det även att göra det privat.
 
Jag som undrar hur jag ska fixa en till med min lilla :-). Känns tätt - men jag vet ju de som har betydligt tätare.
Jo, vi känner också att det blir tätt och vissa dagar undrar jag vad vi gett oss in på :nailbiting: Men samtidigt tänker jag att i det stora hela är småbarnsåren en kort period. Jag tycker att det här första året med dottern gått så otroligt fort och att dottern är så mycket mer självständig nu. Vi är rätt bortskämda och får sova hela nätter nu tex. Så jag försöker tänka att det kommer att gå bra och att det första året kommer att swisha förbi. När båda barnen kan gå och kan leka själv en stund, så känns det som att det blir lite lättare. Sen blir det förstås andra bekymmer då plus att man vet ju aldrig vad det är för filur som gömmer sig i magen. Dottern har varit väldigt lugn och eftertänksam, hon gör inget utan att tänka efter först, så den här filuren blir väl tvärtom istället :D
 
Ikväll blir jag bara påmind om den förra förlossningen. Värk och illamående. Vill sova men det är inte så lätt. Nu märker man av att det växer där inne.
Har samtal inför KUB på tisdag. Trodde det bara var ett blodprov men hon nämnde också nått om ultraljud. Någon som gjort KUB förut och kan berätta? Blev aldrig erbjuden i förra graviditeten
Jag gjorde KUB med dottern och kommer att göra det den här graviditeten också eftersom jag är 37 år. I mitt nuvarande landsting erbjuds KUB bara till gravida kvinnor över 35 år. I mitt förra landsting erbjöds KUB till alla gravida kvinnor.

Precis som @Jordgubblime skrev så är KUB en kombination av blodprov och ultraljud. På ultraljudet, som måste göras en viss tidpunkt i graviditeten, mäts nackspalten. Utifrån ultraljudet och blodprovet + mammans ålder, så räknar de ut hur stor sannolikhet det är att barnet har en kromosomavvikelse (downs syndrom, trisomi 18 och trisomi 13). De ger inga exakta svar, bara en siffra på hur stor sannolikheten är att ens barn har en kromosomavvikelse. Om man får en låg siffra, dvs hög sannolikhet, kan man gå vidare och göra ett fostervattenprov eller moderkakeprov.

Man kan också välja att göra NIPT, men det vet jag inte så mycket om och när jag var gravid förra gången så fick man betala NIPT själv och det var rätt dyrt. Jag vet inte hur det ligger till nu.
 
Nu när vi börjat bli officiella har jag blivit så nojig. Har haft lätt att bli gravid två gånger. Fick ett friskt barn första gången, varför skulle vi ha sådan tur att det går lika bra en andra gång?! Mest sådana tankar som spökar. Nästa vecka ska jag på inskrivning. Då vill jag även boka in KUB. Gjorde aldrig KUB förra gången, men då oroade jag mig knappt alls.
 
I vilken vecka ringde ni MVC? När ska ni på första besöket? Vi ska höra KUB, gjorde det även med ettan då jag är "äldre mamma". Läste att det göra v 11-14 och blodprov från v 9. Och jag antar att man går till bvc först, eller? Minns faktiskt inte alls fast det var två år sedan.
 
I vilken vecka ringde ni MVC? När ska ni på första besöket? Vi ska höra KUB, gjorde det även med ettan då jag är "äldre mamma". Läste att det göra v 11-14 och blodprov från v 9. Och jag antar att man går till bvc först, eller? Minns faktiskt inte alls fast det var två år sedan.

Tror jag ringde MVC i v.6. Kommer vara i v.11 när jag gör första besöket. Tror det var möjligt att boka inskrivning från v.9, om det hade funnits lediga tider. Jag antar att barnmorskan skriver remiss till KUB.
 
Jag ringde nog också i vecka 5-6 nånting, eftersom det är första gången för mig så har jag ingen aning om hur det går till så var lika bra att ringa med en gång. Vi ska på inskrivning nästa torsdag och då kommer jag vara i v.8+2.

Nu har vi bestämt oss för att berätta för våra föräldrar också, vi började med sambons pappa idag då han fyllde år. Han började gråta och sa att det var den bästa presenten han kunde få. :D Tycker det är sjukt jobbigt med all uppmärksamhet man får, så även om det är kul att folk blir glada hade en mindre känslosam reaktion vart bra för min del ;)
 
Tack ni som svarat. Är i v 8 nu. Försökte ringa 4ggr på olika tider igår. Men varje gång sa de att det var många som ringde och jag skulle försöka igen senare. Antingen var det ngt strul med deras telefoner, eller så kommer det födas många barn i nordvästra Stockholm under april och maj nästa år :-).
 
Nu när vi börjat bli officiella har jag blivit så nojig. Har haft lätt att bli gravid två gånger. Fick ett friskt barn första gången, varför skulle vi ha sådan tur att det går lika bra en andra gång?! Mest sådana tankar som spökar. Nästa vecka ska jag på inskrivning. Då vill jag även boka in KUB. Gjorde aldrig KUB förra gången, men då oroade jag mig knappt alls.
Jag kan lite känna igen mig i dina tankar. Hittills har den här graviditeten inte alls
varit som min första, då började jag må illa tidigt och den här gången mådde jag illa en vecka efter ägglossning och sen har illamåendet klingat av. Istället för att njuta så kommer ångesten och tankarna på att något inte står rätt till. Nu är inte det samma oro som den oro du har, men jag tror att oron till viss del beror på att man har någonting att jämföra med och relatera till. Vi har ju gått igenom en graviditet, förlossning och det omvälvande i att få ett barn en gång förut och vet hur det kändes och var. Jag jämför en hel del med förra graviditeten och kommer nog att oroa mig pga det.
 
Tack ni som svarat. Är i v 8 nu. Försökte ringa 4ggr på olika tider igår. Men varje gång sa de att det var många som ringde och jag skulle försöka igen senare. Antingen var det ngt strul med deras telefoner, eller så kommer det födas många barn i nordvästra Stockholm under april och maj nästa år :-).
Nu har du ju fått svar, men vad jag kommer ihåg så var inskrivningen någon gång mellan v 8 och v 10. När det gäller KUB brukar de vilja göra ultraljudet mellan v 11 och v 14. Jag har för mig att de sa något sist om att v 12-13 var den optimala tiden att göra ultraljudet. Men jag vågar inte säga helt säkert. Jag kommer nog att ringa till "min" barnmorska nästa eller nästnästa vecka, då är jag i v 6-7. Barnmorskan jag hade med dottern är helt underbar, jag litar på henne till 150 % och vill hemskt gärna ha henne igen.
 
Jag kan lite känna igen mig i dina tankar. Hittills har den här graviditeten inte alls
varit som min första, då började jag må illa tidigt och den här gången mådde jag illa en vecka efter ägglossning och sen har illamåendet klingat av. Istället för att njuta så kommer ångesten och tankarna på att något inte står rätt till. Nu är inte det samma oro som den oro du har, men jag tror att oron till viss del beror på att man har någonting att jämföra med och relatera till. Vi har ju gått igenom en graviditet, förlossning och det omvälvande i att få ett barn en gång förut och vet hur det kändes och var. Jag jämför en hel del med förra graviditeten och kommer nog att oroa mig pga det.

Ligger nog mycket i det du skriver. Jag jämför mina graviditeter och den här känns inte alls som den första. Jag kände mig nygravid ett par veckor sedan försvann illamåendet och tröttheten, nu känns mer som under andra trimestern med första barnet. Det är som om kroppen snabbare blev van vid hormonerna. Skillnaden skapar ingen större oro, men däremot har jag fått för mig att jag väntar en pojke. Jag har en flicka sedan tidigare. Egentligen tror jag nog inte att det är barnets kön som gör skillnaden, men en enkel förklaring tilltalar.
 
Tack ni som svarat. Är i v 8 nu. Försökte ringa 4ggr på olika tider igår. Men varje gång sa de att det var många som ringde och jag skulle försöka igen senare. Antingen var det ngt strul med deras telefoner, eller så kommer det födas många barn i nordvästra Stockholm under april och maj nästa år :-).

Minst två bebisar i nordvästra Stockholm bara i den här tråden, så vem vet :angel::D Jag hade lite svårt att få tid, men jag ska gå till MVC på Kungsholmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
753
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp