Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade Skoda superb efter era tips @Sedna och @KattenKorven, den såg riktigt trevlig ut! Jag har ingen erfarenhet av Skoda alls dock, så får läsa på lite mer. Är en inbiten volvoförare, så det tar emot att kanske behöva byta märke:p eller öht behöva göra mig av med min älskade lilla (och mkt gamla) V40! Men Volvos priser är ju inte direkt konkurrenskraftiga när man ska upp i modell större bil...:down:

Ja just det ni har många att få plats med @Mulles_matte ! Verkar svårt nog med två stolar bak, så tre förstår jag kan vara knepigt. Får man typ köra minibuss eller så då?

Hehe gillar din approach @Jenka ;)

Skoda Superb är en jättetrevlig bil! Vi hade en diesel extra allt business kombi 4*4 och den drog släpet jättefint också. Kom för nära en lastkaj annars hade jag fortfarande kört den.
 
@anonymApril
Vår citroen (c8) är som en minibuss.. Modell mindre, men skulle nog behöva en lite större modell. Vi får plats, men lär inte få plats med hundens bur eller syskonvagn i denna bilen :(
 
Alltså detta kanske är lite utanför det man vanligtvis tänker att man ska införskaffa till barnet och därmed diskuterar i en sån här tråd.. Men det är så att vi kommer behöva byta bil på sikt efter att bebis kommer, och det verkar ju vara skitsvårt att hitta en bil som rymmer två bakåtvända bilbarnstolar:confused: (vill vara förutseende o planerar för att ev nästa kommer tätt) förstår inte hur folk löser det här. Babyskyddet verkar vara en enkel match jämfört med vad som komma skall. Hur har ni andra tänkt att göra? Tänker ni byta bil allt eftersom eller har ni tillräckligt stor från början? Man verkar ju behöva något gigantiskt typ minst V70 eller så om man googlar runt:banghead:

Du kanske är mer intresserad av en kombi, annars vill jag slå ett slag för Opel Meriva (åh, vad jag älskar min lilla bil :love:). Sätena i baksätet går att skjuta framåt, bakåt och åt sidorna. Jag har lätt två stycken bakåtvända bilbarnstolar (minikid) i min bil även om stolarna står längst ut på säteskanten om baksätet är i "limousineläge". Bagageutrymmet är inte så stort, men rymmer antingen vår gigantiska barnvagn alt. min enorma hund och det duger för mig :D.
 
Googlade Skoda superb efter era tips @Sedna och @KattenKorven, den såg riktigt trevlig ut! Jag har ingen erfarenhet av Skoda alls dock, så får läsa på lite mer. Är en inbiten volvoförare, så det tar emot att kanske behöva byta märke:p eller öht behöva göra mig av med min älskade lilla (och mkt gamla) V40! Men Volvos priser är ju inte direkt konkurrenskraftiga när man ska upp i modell större bil...:down:

Har inte heller någon erfarenhet av Skoda, men hör mycket gott om superben. Passar våra behov de kommande åren och så verkar den ge förhållandevis mycket bil för pengarna. Förstår svårigheten att släppa taget om bilen, eller märke. Vi har funderat på att byta bil i två år utan att komma till skott. Men snart är vi nog redo att ta steget.:p
 
Tack för biltipsen alla som svarat! Nu blev det så att vi inte kunde slita oss från Volvo ändå och köpte idag en v60! Den hade lika stort baksäte som V70 så det är bakluckan vi förmodligen kommer svära lite över sen när barn nr2 kommer, men det dröjer ett tag till dess. Jag är en kortis så det kanske tom går att sitta framför bakåtvänd bilbarnstol sen, vem vet. Känns sjukt läskigt att köpa ny bil men skönt att veta att man åker säkert med barn i bilen:)
 
Usch låter inte alls trevligt! Råkade ut för ett blodsockerfall förra veckan och man mår ju inte direkt bra varken under tiden eller timmarna efter.. Hur ska de gå vidare nu? Räcker det med lite tätare kontroller av blodsockret?

Fastevärdet var högre än önskvärt. Inte diabetes-högt, men mycket högre än jag tidigare haft innan måltid. I nivå med vad jag haft någon timme efter måltid. Så tyvärr verkar jag ligga i riskzonen för graviddiabetes, om jag inte redan har det.:( Kommer antagligen få en blodsockermätare för att mäta i vardagen innan och efter måltid under några dagar, så får vi se vad man kan dra för slutsatser utifrån det.
 
Vi bytte bil till en Wolkswagen golf sportcombi. Bagageutrymmet är lika stort som V70 så gott om plats för både vagn och extra packning man vill ha med sig.

Idag hade mina vänner och familj ordnat en babyshower till mig :) Fick massa fina grejer och det mest spännande är nu den pågående tävlingen om när lilleman kommer ut och hur stor han kommer vara. Trenden var över tiden och en stor bebis, så jag hoppas typ att alla kommer ha fel ;)
 
Låter väldigt schysst med så bra packutrymme @Pengy , visst är den typ som golf bara längre? Jag körde runt i en golf en hel sommar för några år sen och tyckte att det var en riktigt trevlig bil:)

Mysigt med babyshower! Vi körde också på en sån där gissningstävling, men det var faktiskt några som gissade runt bf så man kan ju hoppas att de har rätt;) själv gissade jag på 26/4 (bf 19/4). Syrrans kom 6 dagar efter bf så misstänker att det kan bli något sånt. Gissade du också?
 
@anonymApril
Har inte så bra koll på vad som skiljer vanliga golfen från sportcombin faktiskt :o Är inte speciellt bilkunnig ;)

Nästan alla gissade att han kommer efter BF, bara en som trodde att han kommer en dag innan BF, så därför jag hoppas dom har fel ;) Men tror faktiskt han kommer 22 april (BF 17 april), och detta tror jag för att både jag och sambon kom 5 dagar efter BF. :)
 
När bm inte hittar hjärtljud (till en början) är det ju tur att ungen sparkar såpass att man inte hinner bli orolig :p
Min BM skulle känna lite hur bebis låg, rucka på huvudet och då blev det ett jäkla liv i magen, hittar hjärtljud men s flyttar han sig från sida till sida hela tiden. blev lite jakt där ett tag haha. men som hon säger att e vill ha sådan reaktion för att se så att de, ja reagerar. ^^
 
Fastevärdet var högre än önskvärt. Inte diabetes-högt, men mycket högre än jag tidigare haft innan måltid. I nivå med vad jag haft någon timme efter måltid. Så tyvärr verkar jag ligga i riskzonen för graviddiabetes, om jag inte redan har det.:( Kommer antagligen få en blodsockermätare för att mäta i vardagen innan och efter måltid under några dagar, så får vi se vad man kan dra för slutsatser utifrån det.
trist! hoppas att det inte är graviddiabetes, nått jag varit rädd för också under graviditeten. håller tummarna att det går bra
 
Igår ville bebbe töja ut min mage rejält, la sig på tvären eller nått, fick lov att putta bebis tillrätta för det gjorde ganska ont faktiskt haha :P
 
Nu har vi varit iväg på TUL. Bebis har växt på bra sen sist, bara några gram ifrån 2kg nu! Sist var hon drygt -14% och nu bara -5%. Vi fick en väldigt gullig bm som tog sig tid att kika på kön också, hon såg ingen pojke, utan det var ganska tydligt en tjej. Flöden etc såg bra ut så det var väldigt skönt att veta:)
 
Helt slut idag, har i princip bara varit hos bm men gick hem och däckade sen. Bra timing när dagmamman redan frågat om sonen kunde vara kvar lite längre för att matcha med de andra barnen.
Alla värden såg bra ut iaf, lågt blodtryck och bebis ligger med huvudet nedåt men fortfarande rätt högt upp och rörlig. Lite komiskt dock att när jag själv börjat anamma vårdens sätt att räkna veckor så gör bm tvärtom och blir tvungen att ringa och förtydliga :p ska bara äta Trombyl en vecka till tydligen.
SF mått på 31 så den fortsätter att växa långsamt men håller sig till nån slags kurva i alla fall. Tul i slutet av nästa vecka, blir väl det sista.
 
Skönt att det såg bra ut hos bm o att bebis ligger åt rätt håll @Jenka :) ang sf-måttet, var det ganska överensstämmande med ditt förra tul (hade för mig att du redan gjort ett men kanske har fel) eller var bebis större/mindre enl deras uppskattning?

Hoppas du slipper fler sparkar på framfogen.. Jag har inte fått några där hittills och det är nog bra för den är jäkligt öm, räcker med att bm ska trycka där för att hitta rätt sf:wtf::p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
760
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
721
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp