Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger nog mycket i det du skriver. Jag jämför mina graviditeter och den här känns inte alls som den första. Jag kände mig nygravid ett par veckor sedan försvann illamåendet och tröttheten, nu känns mer som under andra trimestern med första barnet. Det är som om kroppen snabbare blev van vid hormonerna. Skillnaden skapar ingen större oro, men däremot har jag fått för mig att jag väntar en pojke. Jag har en flicka sedan tidigare. Egentligen tror jag nog inte att det är barnets kön som gör skillnaden, men en enkel förklaring tilltalar.
Oj vad jag känner igen mig. Är nästan exakt samma för mig. Jag sa till sambon här om dagen att jag är säker på att det är en pojke den här gången. Vet inte varför, är nog mest bara en känsla jag har.
 
Idag ringde jag till barnmorskan och berättade att jag är gravid igen. Jag kommer att gå hos samma barnmorska som sist och det känns otroligt skönt, hon är helt underbar och var ett jättebra stöd under förra graviditeten :up: Jag fick tid hos henne den 10/10, då blir det inskrivning och provtagning. Vi har bestämt att vi ska göra KUB test, så då tar bm blodprov vid inskrivningen. Tror dock att bm tycker att jag är lite "jobbig" att ha som patient. Jag har skyddade personuppgifter så all journalföring sker via pappersjournal.
 
Nu har du ju fått svar, men vad jag kommer ihåg så var inskrivningen någon gång mellan v 8 och v 10. När det gäller KUB brukar de vilja göra ultraljudet mellan v 11 och v 14. Jag har för mig att de sa något sist om att v 12-13 var den optimala tiden att göra ultraljudet. Men jag vågar inte säga helt säkert. Jag kommer nog att ringa till "min" barnmorska nästa eller nästnästa vecka, då är jag i v 6-7. Barnmorskan jag hade med dottern är helt underbar, jag litar på henne till 150 % och vill hemskt gärna ha henne igen.
Kom fram i dag!
Första lediga tiden var 2/10, då är jag i v 12. Var tydlig med att jag ville göra KUB (har åldern inne med marginal, "gammal" mamma) så jag kommer ta blodprovet samtidigt. Sedan får de vara snabba med remissen till ultraljudet. Och jag får boka av tider i min kalender.
 
Idag var vi på inskrivning, tyckte det gick bra och både jag och sambon fick en bra känsla för barnmorskan. Hon förklarade lite allmänt hur det kommer gå till framöver och vi fick bra svar på de frågorna vi hade. Hon sa också att hon kunde göra ett tidigt ultraljud vi nästa tillfälle om vi ville, och det ville vi ju självklart :D Så vi ska tillbaka om två veckor igen (11+1). Då kunde hon som sagt inte säga nått om hur barnet mår eller liknande men hon kan se om hjärtat slår och så där och det är ju alltid skönt att få se det! :)
 
Jag har också varit på inskrivning idag. Har bytt barnmorska sedan förra gången. Barnmorskan jag hade då var så avmätt. Barnmorskan jag ska gå till nu gav ett helt annat, och mycket bättre, intryck. Ska göra KUB om mindre än två veckor. Känns som tiden går betydligt fortare den här graviditeten.
 
Jag har också varit på inskrivning idag. Har bytt barnmorska sedan förra gången. Barnmorskan jag hade då var så avmätt. Barnmorskan jag ska gå till nu gav ett helt annat, och mycket bättre, intryck. Ska göra KUB om mindre än två veckor. Känns som tiden går betydligt fortare den här graviditeten.
Har du varit på kub nu? Hur har det gått?
Min mens är beräknad på lördag, men hoppas som sagt att den inte kommer så kan jag kanske hänga med här - även om det då blir slutet av våren/början på sommaren :nailbiting:
 
11/3 - aneeette, andra barnet
26/3 - Zata, första barnet
3/4 - Minian, andra barnet
5/4 - April18, andra barnet
16/4 - Pengy, första barnet
18/4 - Whirlie, andra barnet
10/5 - Anonymusen, andra barnet
29/5 - Lilleknodd2 andra barnet

Slänger mig in trots att det är EXTREMT tidigt. Plussade imorse och har inte ens berättat för sambon än då han är på så skitigt humör idag att jag känner för att glädjas åt det själv en stund ;)
Har inga symtom alls ännu, testade bara för att jag så gärna velat ha det där plusset.

Hur mår ni andra och i vilken vecka är ni nu?
 
11/3 - aneeette, andra barnet
26/3 - Zata, första barnet
3/4 - Minian, andra barnet
5/4 - April18, andra barnet
16/4 - Pengy, första barnet
18/4 - Whirlie, andra barnet
10/5 - Anonymusen, andra barnet
29/5 - Lilleknodd2 andra barnet

Slänger mig in trots att det är EXTREMT tidigt. Plussade imorse och har inte ens berättat för sambon än då han är på så skitigt humör idag att jag känner för att glädjas åt det själv en stund ;)
Har inga symtom alls ännu, testade bara för att jag så gärna velat ha det där plusset.

Hur mår ni andra och i vilken vecka är ni nu?
Grattis! :) Å välkommen till tråden!
Jag är i vecka 7 (6+5) och än så länge känner jag inte av så mycket. Lite illamående på fm och ett ökat sug efter clementiner/satsumas samt skrovmål :D Men annars märks det inte så mycket. Det är förstås jätteskönt, men samtidigt gör det mig lite nojig över att något ska vara på tok.
 
Grattis! @lilleknodd2 :)

Jag har inte varit på KUB än, imorgon är det dags.:nailbiting: Lite rädd att det ska vara MA, graviditeten är fortfarande så abstrakt. Förra graviditeten gjorde jag första ultraljudet vid RUL och kände då rörelser regelbundet, vilket gav mig större tilltro till att allt var okej.

Jag är lite tröttare igen och illamåendet kommer på morgonen om jag inte är snabb med frukosten. Magen är trög och förstoppad. Hjälper knappast magen att jag har cravings på oboy och rostade mackor med ost. Har verkligen helt andra cravings den här graviditeten än förra. Tycker det är lite lustigt med cravings. Oboy och rostade mackor är så långt ifrån min normala kost.
 
Grattis! :) Å välkommen till tråden!
Jag är i vecka 7 (6+5) och än så länge känner jag inte av så mycket. Lite illamående på fm och ett ökat sug efter clementiner/satsumas samt skrovmål :D Men annars märks det inte så mycket. Det är förstås jätteskönt, men samtidigt gör det mig lite nojig över att något ska vara på tok.
Tack!
Jag går in i vecka 5 imorgon enligt appen.
Väntar nog med att ringa MVC tills jag går in i v 7, känns som en lite större trygghet då.

Ska ni andra göra kub?
Vi gjorde det med lilltjejen, och kommer nog göra det nu med.

Förra graviditeten hade jag inga symtom alls förrän v. 8 då jag testade pga ömma bröst, kunde inte ens sova på mage ..
 
Grattis! @lilleknodd2 :)

Jag har inte varit på KUB än, imorgon är det dags.:nailbiting: Lite rädd att det ska vara MA, graviditeten är fortfarande så abstrakt. Förra graviditeten gjorde jag första ultraljudet vid RUL och kände då rörelser regelbundet, vilket gav mig större tilltro till att allt var okej.

Jag är lite tröttare igen och illamåendet kommer på morgonen om jag inte är snabb med frukosten. Magen är trög och förstoppad. Hjälper knappast magen att jag har cravings på oboy och rostade mackor med ost. Har verkligen helt andra cravings den här graviditeten än förra. Tycker det är lite lustigt med cravings. Oboy och rostade mackor är så långt ifrån min normala kost.

Tack!

Vi gjorde första UL i v.12 förra gången, då pga att jag inte visste hur långt gången jag var.
Sen KUB en vecka senare.
Trodde ända fram tills bebis syntes på bild att jag bara inbillat mig..
 
Hej, tänkte ansluta mig till tråden men väljer att vara anonym i dagsläget då det funnits ett par bekanta här på forumet under åren..

Jag har nyligen blivit inskriven hos bm och har BF 17 april & är alltså någonstans i v10. Eftersom jag fick ett MA i förra graviditeten har jag redan varit iväg på 2 VUL och tack o lov ser allt bra ut hittills. Men det känns ändå som tiden kryper fram till KUB... Ni som väntar ert andra barn, upplever ni er mindre oroliga omgång 2?
 
26/3 - Zata, första barnet
3/4 - Minian, andra barnet
5/4 - April18, andra barnet
16/4 - Pengy, första barnet
17/4 - anonymApril, första barnet
18/4 - Whirlie, andra barnet
10/5 - Anonymusen, andra barnet
29/5 - Lilleknodd2 andra barnet
 
Hej, tänkte ansluta mig till tråden men väljer att vara anonym i dagsläget då det funnits ett par bekanta här på forumet under åren..

Jag har nyligen blivit inskriven hos bm och har BF 17 april & är alltså någonstans i v10. Eftersom jag fick ett MA i förra graviditeten har jag redan varit iväg på 2 VUL och tack o lov ser allt bra ut hittills. Men det känns ändå som tiden kryper fram till KUB... Ni som väntar ert andra barn, upplever ni er mindre oroliga omgång 2?
Jag är redan oroligare än jag var med första, och då plussade jag imorse på BIM -4. Tror att det är för att jag vet vad det resulterar i när allt går bra - gränslös kärlek och lycka. Har liksom resultatet sovandes på mitt bröst i denna sekund och är rädd för att det inte ska gå lika bra nu.
 
Hej, tänkte ansluta mig till tråden men väljer att vara anonym i dagsläget då det funnits ett par bekanta här på forumet under åren..

Jag har nyligen blivit inskriven hos bm och har BF 17 april & är alltså någonstans i v10. Eftersom jag fick ett MA i förra graviditeten har jag redan varit iväg på 2 VUL och tack o lov ser allt bra ut hittills. Men det känns ändå som tiden kryper fram till KUB... Ni som väntar ert andra barn, upplever ni er mindre oroliga omgång 2?
Grattis och välkommen från en till nykomling :D
 
Jag är redan oroligare än jag var med första, och då plussade jag imorse på BIM -4. Tror att det är för att jag vet vad det resulterar i när allt går bra - gränslös kärlek och lycka. Har liksom resultatet sovandes på mitt bröst i denna sekund och är rädd för att det inte ska gå lika bra nu.

Låter fantastiskt:) förutom oron då.. Verkar som att man får stå ut med den alltså. Kan tänka mig att jag kommer vara orolig hela vägen genom, men den här gången har vi sagt att vi gör privata UL mellan om vi känner för det. På något sätt minskar det rädslan lite för mig iaf. Min sambo tycker att jag är lite väl nojig dock:D men han var faktiskt bra nervös på VUL nr1.
 
Låter fantastiskt:) förutom oron då.. Verkar som att man får stå ut med den alltså. Kan tänka mig att jag kommer vara orolig hela vägen genom, men den här gången har vi sagt att vi gör privata UL mellan om vi känner för det. På något sätt minskar det rädslan lite för mig iaf. Min sambo tycker att jag är lite väl nojig dock:D men han var faktiskt bra nervös på VUL nr1.

Sen fortsätter man oroa sig även när ungarna är ute och är friska :nailbiting: Föräldraskapet är typ en livstid av oro och funderingar :p Men det är ju såklart värt med tanke på alla kärlek dom ger en :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
753
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp