Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här var det tyst :-). Alla firar fredagskväll?

Här har molvärken blivit bättre. Känns lite sådär. Snopet när man trodde det skulle gå igång. Men jag ska be om fotmassage och mysa framför TVn nu, och försöka få igång oxytocinnivåerna. Nu är jag trött på alla dessa förvärkar!

Surt! Min kropp börjar kännas ungefär som aprilvädret som aldrig riktigt kan bestämma sig. Har ju haft några kvällar med ont men som aldrig blir något.
Har tidigare hört/läst flera som sagt att de på riktigt slutat tro att det kommer nån bebis, särskilt om de gått över tiden. Har tänkt att det låter väldigt överdrivet. Med sonen hade jag så svårt överlag att tro på att det var sant med bebis, kändes mest som jag ljög hela graviditeten. Lite för bra för att vara sant. Men nu börjar jag ha väldigt svårt att föreställa mig både förlossning och bebis, samtidigt som jag överanalyserar minsta sammandragning. Blir så less på mig själv.
 
Här händer inte mkt, inget fredagsfirande direkt heller. Men haft en lugn kväll framför en film iaf :) o en bra dag trots att jag är helt slut.

Nu ligger jag o försöker sova med magknip, hoppas verkligen att jag inte råkat få i mig något knasigt... Vore ingen höjdare att få en till sömnlös natt på raken..:meh: brukar aldrig bli magsjuk/matförgiftad så förhoppningsvis är det väl bara trängseln som gör det!
 
Här kommer min, börjar dock från när vi åkte in. Och den är rätt rörig.. Att skriva samtidigt som man sitter med en bebis klistrad vid bröstet och en 2-åring i knät är inte det lättaste.
Åkte in till förlossningen vid 20-tiden i söndags kväll för kontroll. Hade haft lite förvärkar under dagen, men inget regelbundet eller direkt onda värkar. Ville bara kolla ifall det var något på gång då mina värkar aldrig blir regelbundna förrän vattnet gått, och då brukar det gå fort.
Kom in vid 20.15 och var då öppen 5 cm, men inga värkar. Barnmorskan som tog emot oss ville inte skicka hem oss efter att hon läst min journal. Hon ville heller inte ta hål på hinnorna för att få fart på det hela eftersom förlossningsrummen var fulla, så vi fick välja mellan att knalla runt i korridoren eller sätta oss i dagrummet och titta på tv.
Barnmorsebyte vid 22-23 tiden. Värkarna hade börjat lite smått, inte i närheten av regelbundet, ca 10-45 min mellan varje, men de var starkare och höll i sig längre när de väl kom.
Var rätt less på att sitta där och bara glo, trött och hungrig så skickade gubben till mcdonalds för att köpa mat..
Vid 23:45 var det dags för ny koll, fick komma in på förlossningsrummet där det konstaterades att jag fortfarande bara var 5-6 cm öppen :/
Den nya barnmorskan tyckte jag skulle komma in på ett annat rum och försöka sova istället eftersom förlossningen inte var igång ännu. Drygt att hon inte kom på det flera timmar tidigare när värkarna var helt borta så man kanske hade kunnat åkt hem och vilat.
Skickade hem maken att avlösa barnvakten, här hände ju ändå ingenting och det verkade som att det skulle dröja innan det kom någon bebis.
satte på tvn och lyckades slumra till någon timme, men vaknade vid 01:15 av en rätt ond värk och att jag behövde gå på toa.
Gjorde det jag skulle och precis när jag var klar så forsade vattnet ut. Bara att dra iväg ett sms till mannen att han kunde komma tillbaka igen, samtidigt som jag tryckte på knappen för att meddela barnmorskan vad som hände.
01:30 - inga fler värkar men bm tyckte ändå att vi skulle göra ett ctg, hon sa även att det förmodligen skulle dröja innan värkarna kom igång, så hon tyckte jag kunde vara kvar på det rummet och göra ctg där.. (här blev det rätt uppenbart att hon inte läst de tidigare journalerna). 01:45 - Blir uppkopplad till ctg maskinen och svär över värmedynan som de hade gett mig, Den hjälper inte ett dugg och nu börjar de riktigt onda värkarna komma.
Vill inget hellre än att flyttas till förlossningsrummet för att åtminstone kunna suga i mig lite lustgas, men då jag bara haft två värkar så måste jag ligga med ctg en liten stund till. Vad jag tyckte och tänkte om bm just då ska jag låta vara osagt ;)
01:55 - Bm kommer tillbaka och säger att vi kan gå bort till förlossningsrummet, för nu verkar det ju vara igång, även om det är rätt lugnt så länge jag sitter helt still. Men att jag ska gå bort till förlossningssalen kan hon glömma, varenda rörelse triggar igång en värk och det trycker så sjukt mycket neråt.
Berättar det för bm, men hon säger att det nog är för tidigt för krystvärkarna ,jag har ju inte haft så många värkar sen vattnet gick och förmodligen är det ett par cm kvar innan jag är helt öppen.
Får åka i sängen bort till förlossningsrummet och får order om att lägga mig i andra sängen så jag kan få en nål i handen.. Med mkt möda så lyckas jag kravla mig upp i sängen och ungefär samtidigt som hon sätter nålen så är krystvärkarna igång ordentligt. Nu är klockan 02:04.
En snabb undersökning visar att jag är fullt öppen och att bebis är påväg. Sliter åt mig lustgasen som inte hjälper ett skit, nåt pucko har ändrat så man numera måste trycka på en knapp uppe på masken för att det ska komma något, och det är verkligen inte det lättaste när man har skitont, samtidigt krystar och försöker få barnmorskan att dra ut ungen som står precis i öppningen.'
Här tyckte hon ocksä att jag skulle andas och vänta på nästa värk.. det tyckte varken jag eller min kropp. Väntan på nästa värk kändes som en hel evighet, men det handlade tydligen bara om 2 minuter. Nästa värk så flyger han ut :) Otroligt nog sprack jag ingenting.

För att summera hela förlossningen.. att öppnas 5 cm på mindre än en halvtimme är jäkligt intensivt och jag hade nog önskat att maken hade varit med så han hade kunnat föra min talan när det gällde vissa saker, men är ändå rätt nöjd med hur det blev.
Kan dock inte sluta fundera på hur det hade gått om vattnet hade gått tidigare, när alla förlossningsrum var upptagna och barnmorskan inte förstod hur snabbt det går i slutet för mig. Eller om jag hade stannat hemma tills det började bli outhärdligt. Då hade han kommit i bilen eller hemma i soffan.
 
Här kommer min, börjar dock från när vi åkte in. Och den är rätt rörig.. Att skriva samtidigt som man sitter med en bebis klistrad vid bröstet och en 2-åring i knät är inte det lättaste.
Åkte in till förlossningen vid 20-tiden i söndags kväll för kontroll. Hade haft lite förvärkar under dagen, men inget regelbundet eller direkt onda värkar. Ville bara kolla ifall det var något på gång då mina värkar aldrig blir regelbundna förrän vattnet gått, och då brukar det gå fort.
Kom in vid 20.15 och var då öppen 5 cm, men inga värkar. Barnmorskan som tog emot oss ville inte skicka hem oss efter att hon läst min journal. Hon ville heller inte ta hål på hinnorna för att få fart på det hela eftersom förlossningsrummen var fulla, så vi fick välja mellan att knalla runt i korridoren eller sätta oss i dagrummet och titta på tv.
Barnmorsebyte vid 22-23 tiden. Värkarna hade börjat lite smått, inte i närheten av regelbundet, ca 10-45 min mellan varje, men de var starkare och höll i sig längre när de väl kom.
Var rätt less på att sitta där och bara glo, trött och hungrig så skickade gubben till mcdonalds för att köpa mat..
Vid 23:45 var det dags för ny koll, fick komma in på förlossningsrummet där det konstaterades att jag fortfarande bara var 5-6 cm öppen :/
Den nya barnmorskan tyckte jag skulle komma in på ett annat rum och försöka sova istället eftersom förlossningen inte var igång ännu. Drygt att hon inte kom på det flera timmar tidigare när värkarna var helt borta så man kanske hade kunnat åkt hem och vilat.
Skickade hem maken att avlösa barnvakten, här hände ju ändå ingenting och det verkade som att det skulle dröja innan det kom någon bebis.
satte på tvn och lyckades slumra till någon timme, men vaknade vid 01:15 av en rätt ond värk och att jag behövde gå på toa.
Gjorde det jag skulle och precis när jag var klar så forsade vattnet ut. Bara att dra iväg ett sms till mannen att han kunde komma tillbaka igen, samtidigt som jag tryckte på knappen för att meddela barnmorskan vad som hände.
01:30 - inga fler värkar men bm tyckte ändå att vi skulle göra ett ctg, hon sa även att det förmodligen skulle dröja innan värkarna kom igång, så hon tyckte jag kunde vara kvar på det rummet och göra ctg där.. (här blev det rätt uppenbart att hon inte läst de tidigare journalerna). 01:45 - Blir uppkopplad till ctg maskinen och svär över värmedynan som de hade gett mig, Den hjälper inte ett dugg och nu börjar de riktigt onda värkarna komma.
Vill inget hellre än att flyttas till förlossningsrummet för att åtminstone kunna suga i mig lite lustgas, men då jag bara haft två värkar så måste jag ligga med ctg en liten stund till. Vad jag tyckte och tänkte om bm just då ska jag låta vara osagt ;)
01:55 - Bm kommer tillbaka och säger att vi kan gå bort till förlossningsrummet, för nu verkar det ju vara igång, även om det är rätt lugnt så länge jag sitter helt still. Men att jag ska gå bort till förlossningssalen kan hon glömma, varenda rörelse triggar igång en värk och det trycker så sjukt mycket neråt.
Berättar det för bm, men hon säger att det nog är för tidigt för krystvärkarna ,jag har ju inte haft så många värkar sen vattnet gick och förmodligen är det ett par cm kvar innan jag är helt öppen.
Får åka i sängen bort till förlossningsrummet och får order om att lägga mig i andra sängen så jag kan få en nål i handen.. Med mkt möda så lyckas jag kravla mig upp i sängen och ungefär samtidigt som hon sätter nålen så är krystvärkarna igång ordentligt. Nu är klockan 02:04.
En snabb undersökning visar att jag är fullt öppen och att bebis är påväg. Sliter åt mig lustgasen som inte hjälper ett skit, nåt pucko har ändrat så man numera måste trycka på en knapp uppe på masken för att det ska komma något, och det är verkligen inte det lättaste när man har skitont, samtidigt krystar och försöker få barnmorskan att dra ut ungen som står precis i öppningen.'
Här tyckte hon ocksä att jag skulle andas och vänta på nästa värk.. det tyckte varken jag eller min kropp. Väntan på nästa värk kändes som en hel evighet, men det handlade tydligen bara om 2 minuter. Nästa värk så flyger han ut :) Otroligt nog sprack jag ingenting.

För att summera hela förlossningen.. att öppnas 5 cm på mindre än en halvtimme är jäkligt intensivt och jag hade nog önskat att maken hade varit med så han hade kunnat föra min talan när det gällde vissa saker, men är ändå rätt nöjd med hur det blev.
Kan dock inte sluta fundera på hur det hade gått om vattnet hade gått tidigare, när alla förlossningsrum var upptagna och barnmorskan inte förstod hur snabbt det går i slutet för mig. Eller om jag hade stannat hemma tills det började bli outhärdligt. Då hade han kommit i bilen eller hemma i soffan.
missade visst att skriva att de gjorde en koll då när de satte sista ctgn och då var det fortfarande bara 5-6 cm. Lillskrutt föddes 02:08, så 4 min krystvärkar, precis som när småtöserna föddes.
Min "stackars" man missade förlossningen med 15 min, men skickade ett mms på en väldigt kladdig bebis direkt efter han var ute..
 
Jag och sambon gick ut och åt och drog på bio. Vi ville passa på att göra nått tillsammans innan lillen kommer, kanske inget man kan dra iväg på den första tiden iaf! Har haft molvärk till och från under dagen, vet inte om jag eventuellt kände några förvärkar under bion också. Fast om man inte är säker så kanske det inte är förvärkar :p Var iaf något nytt som jag inte känt innan!

@Mulles_matte Verkar som du ändå fick en bra förlossning till slut även om det fanns en del som kunde gått fel på vägen! Starkt av dig att klara dig själv också :)
 
@Pengy
Är rätt nöjd över hur det blev ändå, hellre kort och intensivt än långt och utdraget med regelbundna värkar. Och är rätt tacksam över att jag faktiskt var på sjukhuset när det väl drog igång. Tror inte min man hade lyckats behålla fattningen om liten hade kommit hemma eller i bilen.
Men jag hade sjukt tråkigt de där timmarna som det inte hände någonting.
Sen får jag ju skylla mig själv som skickade hem gubben :)
 
Surt! Min kropp börjar kännas ungefär som aprilvädret som aldrig riktigt kan bestämma sig. Har ju haft några kvällar med ont men som aldrig blir något.
Har tidigare hört/läst flera som sagt att de på riktigt slutat tro att det kommer nån bebis, särskilt om de gått över tiden. Har tänkt att det låter väldigt överdrivet. Med sonen hade jag så svårt överlag att tro på att det var sant med bebis, kändes mest som jag ljög hela graviditeten. Lite för bra för att vara sant. Men nu börjar jag ha väldigt svårt att föreställa mig både förlossning och bebis, samtidigt som jag överanalyserar minsta sammandragning. Blir så less på mig själv.
Jag har inte ens gått över tiden än men har samma känsla som dig. Men idag var typ första gången på länge som jag typ glömde bort att jag är gravid. När jag spelade tvspel med sonen. är väl så det ska vara :)
 
Sitter o plöjer igenom beckfilmerna
Får väl se vilken dag som liten föds och vilken film jag är på då hehe
 
Jag har inte ens gått över tiden än men har samma känsla som dig. Men idag var typ första gången på länge som jag typ glömde bort att jag är gravid. När jag spelade tvspel med sonen. är väl så det ska vara :)

"Problemet" är väl att jag också började känna så innan bf.

Överväger att försöka ta mig iväg på egen hand och träffa nån kompis eller nåt i helgen. Lär ju bli betydligt svårare när bebis är här, och är bättre med saker planerade än att bara sitta och vänta.
 
"Problemet" är väl att jag också började känna så innan bf.

Överväger att försöka ta mig iväg på egen hand och träffa nån kompis eller nåt i helgen. Lär ju bli betydligt svårare när bebis är här, och är bättre med saker planerade än att bara sitta och vänta.
Ja det är bra. Hitta på nått som det är bäst att göra innan då ska du se att det drar igång haha
 
Lugn natt här också. Har sovit gott utan förvärkar. Så i går natt var bara falskt alarm. Hon får bli ruvad på lite till.
 
Jag har inte ens gått över tiden än men har samma känsla som dig. Men idag var typ första gången på länge som jag typ glömde bort att jag är gravid. När jag spelade tvspel med sonen. är väl så det ska vara :)
Jag spelade tv-spel med min bror i påskas. Kändes knasigt att tänka att nästa gång vi träffas är han morbror.
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
10/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
29/4 Minusgraader, andra barnet / Gissar på: / UL visade: Flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:

31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4)

Uppdaterade lite.. Tänkte att det kanske kunde vara kul o se hur stora bebisarna är också :)
 
Buhuu jag som ville på loppis idag och så tog se inträde.
Tänker inte betala inträde för att jag KANSKE hittar nått att köpa. SUCK
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
10/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
29/4 Minusgraader, andra barnet / Gissar på: / UL visade: Flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:

31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
 
Åh så skönt (inte!) När bebis börjar pressa nedåt så det tokilar i framfogen när man är ute med hunden. Blir så svårt att gå då.
Får väl hoppas i alla fall att alla känningar gör nånting för att förbereda kroppen.
 
Åh så skönt (inte!) När bebis börjar pressa nedåt så det tokilar i framfogen när man är ute med hunden. Blir så svårt att gå då.
Får väl hoppas i alla fall att alla känningar gör nånting för att förbereda kroppen.

Tycker det känns som bebis också börjat pressa nedåt här, så jag har verkligen börjat gå så där vaggande som en riktig höggravid! ;) Känns som alla tittar på en när man är på stan och tänker att oj den där ungen kommer nog ut snart :p
 
Finns det något samband mellan bebis dygnsrytm och när på dygnet förlossningen sätter igång tro?
Ingen aning, men väldig intressant fråga! Det ända jag hört är att det kan följa mönstret som de haft i magen när de kommer ut! Men då är frågan om de helst kommer när de har sin period när de sprattlar som mest eller när det sover? Eller om det inte har något samband alls kanske? :p
 
Försökt lyxa till det lite när man har barnvakt. Köpte lite lösgodis (jag som sällan äter det) tappat upp ett varmt bad och legat där o haft mysigt med sambon . Låg nog i badet rekordlänge faktiskt :p

Nu saknas bara bebis. Längtar så jag går i bitar snart :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
737
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
694
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 535
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 381
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp