Vårfrisyrer

purity_666

Trådstartare
Jag klippte mina hundar igår. Eller ja, nakenfisen fick klippt ansikte så hon inte ser ut som en lodis längre. Min stora hund klipper jag ner varje vår/sommar för att han tycker det är så himla skönt. Han blir som ung igen på nytt (fyller 12 i morgon). Han ser ut som en helt annan hund också, väger säkert 5 kilo mindre *s*

Någon mer som friserat sina hundar i dagarna?

11156194_10153213402627456_8440708466715764552_n.jpg
 
Jag gick lös på taxen idag. Efter att ha trimmats ned fullständigt i januari räckte det med att snygga till kropp, hals och huvud idag med hopp om att han ska ställas ut om en månad :)

Bild på hårig tax från i höstas:



Dagens resultat:

 
Kan man klippa schäfer, undrar jag? Jag har hört att pälsen isolerar mot både kyla och värme så har inte vågat. Tror dock att tant skulle gilla det.
 
Kan man klippa schäfer, undrar jag? Jag har hört att pälsen isolerar mot både kyla och värme så har inte vågat. Tror dock att tant skulle gilla det.

Ja, det går att klippa ned schäfer med observation för att pälsen kan komma att få ett annat utseende. Det finns risk för att hunden blir mer "ullig" och att pälsen inte står emot väder och smuts lika bra längre.
Många gånger får hundarna en sämre päls med stigande ålder, vid kastration eller sjukdom och då ser inte jag det som en förlust att klippa ned dem för att få bort all tjock ull. När jag jobbade som hundfrisör var det inte ovanligt att klippa ned goldens, labradorer och schäfrar med dålig päls inför somrarna. Dock skulle jag vara tveksam till att sätta skäret i en päls som fyller sin funktion och där en klippning bara skulle göra hunden en otjänst.
 
Kan man klippa schäfer, undrar jag? Jag har hört att pälsen isolerar mot både kyla och värme så har inte vågat. Tror dock att tant skulle gilla det.
Min hund är schäferblandning. Hans päls växer tillbaka i fint skick på vintern.
Han blir superpigg när pälsen ryker. Han är ganska värmepåverkad annars.
 
Antingen föräldrarnas hundtrimmer, en rejäl och dyr sak, eller så lånar jag klippmaskinen i stallet.
 
Japp! Min egna pudelmix visserligen samma på kroppen men benbollarna rök och den stora mössan. Sedan klippte jag ner en bekants Bichon rejält samt min väninas valp.

Pudeln: har också bytt frisyr från detta:



Till detta:



Sedan har Bichon Frisén varit här och snaggat till sig igen :





Och min vänninas blandis fick en mer lättskött frisyr ( 50% papillon / 25% shitzu / 25% dvärgpudel.) 16 v och 20 cm hög, 2,2 kg. Så trevlig oc lugn!

Från detta ( redan snaggat huvud och nos )



Till detta:



Visade sig hunden var en fawn! Coolt!
 
Jag klipper min 11åriga blandras tik på sommarhalvåret :D och hon blev nyfriserad förra helgen.
Hon tål inte värmen så bra, blir ung på nytt när pälsen ryker!

528266_10151316228736344_49070675_n.jpg
600821_10151470482256344_1202227971_n.jpg
527236_10151032095751344_486068642_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp