Världens bästa ridläger? Hur?

S

salladsjunkie

(Vet inte om denna tråd hamnade rätt nu men hoppas det.)

Jag skulle vilja ha in alla möjliga förslag till vad man kan hitta på på ett ridläger- lekar, tävlingar, teamövningar, teorilektioner, ridövningar, aktiviteter mm mm.. allt ni kan komma på!

Dela gärna med er av erfarenheter också från roliga läger ni varit på.. ex tipspromenad med hästfrågor, bada med hästarna osv..

Vill gärna veta vad man kan hitta på med alla åldrar, skall hålla ett barnläger (ca 12år) ett vuxenläger och ett barn/vuxenläger (4-9 år med förälder)

Är jättetacksam för alla tips!! hoppas ni har massa bra idéer!?

Om någon har ett gammalt ridlägershema liggande får ni gärna skriva av det också!

Tack på förhand! :laugh:
 
Sv: Världens bästa ridläger? Hur?

På ett ridläger jag var på så red vi en midnattsritt! Vi red ungefär 11-12 på kvällen ute på skogsstigarna. Det var jättemysigt :) Sen så kanske det inte är så lätt med yngre ryttare men jag var nog 13 år..

Gymkhana, små terränghinder, voltige, barbacka till och från hagen osv, rykttävling, lära sig knoppa manen och sådant :)
På mitt första ridläger så hade vi ett schema som såg ut ungefär såhär:
vaknade halv 8
gick till hagen och skrittade barbacka på hästarna till stallet
hästarna fick frukost och vi åt samtidigt
Gjorde i ordning hästarna och red
lunch och rast
teori, aktivitet
ridning
rast middag, aktiviteter
skrittade barbacka på hästarna ut i hagen
kvällsmat och film och sedan sova
:)
 
Sv: Världens bästa ridläger? Hur?

Visa häst för hand är kanon att kombinera med att göra hästarna fina med knoppar etc.
Visa för hand är nämligen super att kunna, och alla åldrar kan göra det.
 
Sv: Världens bästa ridläger? Hur?

den klassiska fånga äpple ivatten- sockerbit i mjöl- snurra runt spöleken (om du vet vilken jag menar?) sen spökvandring spökhistoriekväll då man kanske grillar? rytktävling och en avslutningshopptävling efteråt;) rida och bada om möjlighet finns:D
 
Sv: Världens bästa ridläger? Hur?

Jag tycker att man kan hitta på imprincip vad som helst(sålänge säkerhet kommer först). Bra att lära sig(kanske för lite äldre barn/ vuxna) är ju att lasta en häst, ta tempen, linda m.m. Sedan är det alltid kul att rida ut i skogen, rida barbacka, hoppa lite och kanske ha en kadrilj eller clear round i slutet >:) Lång ritt är också kul med lite fika kanske? ;)
 
Jag kom precis hem från ett super mysigt och roligt läger. Jag tycker om när det är ett mindre läger med kanske Max 15 barn/ungdomar.
Då lär man känna alls och det blir mer personligt än ridläger med 80 barn.

Erfarenheter och roliga saker jag har gjort på ridläger:

• Galopp tävling.. Vissa barn/ungdomar är ju lite rädda av sig men det var något av det roligaste jag gjort. Vi ställde upp oss på en äng och tävlade. Se bara till att barnen är tillräckligt erfarna så att inget händer.


• Spök natt! Vi blev väckta två på natten och fick reda på att det var Spök natt. När vi hade läst några Spök historier och blivit lite rädda blev vi inlastade i en häst transport och iväg körda. 300 meter åkte vi kanske, bort till en liten skogs stig och gick en Spök promenad. Sen åkte vi tillbaka. Det var dock en liten flicka som börja gråta ..

 

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 353
Senast: VildeKia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Däggdjur Hej! Jag har nyligen fått tagit över en kanin på två år som i sitt förra hem hetat Leo, problemet är att en av mina småbröder också...
Svar
11
· Visningar
1 670
Senast: kökshäxan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp