Världens bästa veterinär

Sampi

Trådstartare
Tänker att det nog är fler än jag på bukefalos som sett programmet. Vad tycker ni om det hittills?
 
Jag har inte sett ett helt program. Jag klarar det helt enkelt inte. När de skulle gå in i någon led på en katt som redan var trebent och veterinären talade om dålig prognos eftersom de inte kunde amputera ett ben till bytte jag kanal. Fy fan så vidrigt :cry: Stackars djur :cry:
 
Såg en del av ett avsnitt förut. Då var det en 12-årig personalhund som hade patella luxation på bägge bakbenen och dessutom ryggproblem. De beslutade sig för att operera bägge bakbenen, samtidigt dessutom, för den kunde ju leva hela två år till :banghead:.
 
Jag tänker att sättet att förhålla sig till riskanalysen blir helt annorlunda när det är avlivning som är alternativet.

På en människa så har man liksom alltid överlevnad som prio ett.
Så operationer med för stor risk utför man inte av det skälet. Och kan då hamna där man gör mindre ingrepp och får syssla med livslång symptomlindring eller smärta.

På djur kan man chansa och göra mycket mer riskfyllda saker för det blir ändå aldrig sämre än om man lät bli. För då hade djuret ändå dött då man avlivat det.

Många av ägarna i programmet verkar använda tanken "har gjort allt vi kunnat" för att inte behöva fatta ett eget beslut om avlivning. När ingenting längre går att försöka så är det liksom inte de som gör ställningstagandet.
 
Tänker att det nog är fler än jag på bukefalos som sett programmet. Vad tycker ni om det hittills?

Jag såg några avsnitt men har väldigt svårt för hans upplägg. Stora smärtsamma ingrepp med lång konvalescenstid som utförs på redan sjuka djur, i vissa fall äldre djur. Utgången av ingreppen är inte säkra, men djuren ska hållas vid liv och utsättas för allt detta och dessutom ska han få beröm? Nej.

Det var en stackars gatuhund utan ägare de hade fått tag i en gång och det verkligen gjorde ont i mig att se allt den utsattes för utan någon människa som kunde sätta stopp.

Djur är inte leksaker, och det är inte djurvänligt eller respektfullt att behandla in absurdum.
 
Långt över gränsen för vad som är okej för djuren tycker jag (fast lite skräckblandat intresse för hur mycket som GÅR att göra).

Samma här! Blir fascinerad och skräckslagen på samma gång. Men jag såg ett annat program, om ett shelter i Battersea (?) med Paul O'Grady, då gick de till Neil med en ung GD-korsning och Neil efter röntgen faktiskt sa att inga ingrepp kunde garantera något och därför var det bättre att hunden fick somna in (vilket också skedde). Blev faktiskt förvånad. Hade definitivt tänkt mig något Frankenstein-aktigt på alla fyra ben.
 

Liknande trådar

Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 457
Senast: yennork
·
Hemmet Jag har sett de hittills sända programmen om "Den svenska konsten att döstäda". Jag tycker att de är lite svamliga faktiskt (även om...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Rie
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 231
Senast: hastflicka
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 357
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp