Varm igen efter behandling och metacam

hanny

Trådstartare
Hej!
Min häst hade kotledsinflammation i ena baknbenet. Fick kortisonbehandling och två veckors metacam. Benet blev verkligen jättefint under metacamtiden, svalt och ingen svullnad. Nu tre dagar efter avslutad kur är benet varmare igen, även om svullnaden inte är lika stor. Återbesök på torsdag, men magkänslan är inte bra. Eller hur ska det hålla sig fint även efter metacamkuren om det ”blivit bra”?
 
Kotledsinflamation är en missvisande diagnos. Varför är kotan inflammerad? Har hästen stukat sig är det inte alls konstigt att den behöver vila mer än två veckor och därefter skrittas igång försiktigt. Ge det tid. Metacam är antiinflammatoriskt och smärtstillande för att hjälpa hästen på vägen men det är inget mirakelmedel som läker ihop skadan.
 
Om det hade blivit bra så nej, då hade inte värme och svullnad kommit tillbaka. Dock är det inte ovanligt att en skada inte hinner läka på två veckor.
Vad är det som har hänt? Min häst stukade sig som unghäst i hagen i början av maj vilket resulterade i en kotledsinflammation (dvs. det var kotan hon stukade och av en så rejäl stukning blir det en inflammation). I oktober var hon redo att sättas igång väldigt försiktigt. Det är nu tio år sedan och hon har inte haft några problem av det sedan dess. Det kan ta tid att läka en skada och hur prognosen för konvalescensen ser ut beror ju en heldel på vad som orsakat skadan.
 
Om det hade blivit bra så nej, då hade inte värme och svullnad kommit tillbaka. Dock är det inte ovanligt att en skada inte hinner läka på två veckor.
Vad är det som har hänt? Min häst stukade sig som unghäst i hagen i början av maj vilket resulterade i en kotledsinflammation (dvs. det var kotan hon stukade och av en så rejäl stukning blir det en inflammation). I oktober var hon redo att sättas igång väldigt försiktigt. Det är nu tio år sedan och hon har inte haft några problem av det sedan dess. Det kan ta tid att läka en skada och hur prognosen för konvalescensen ser ut beror ju en heldel på vad som orsakat skadan.

Blev opererad för förträngning i ringbandet i oktober, hittade egentligen ingen annan anledning.. Mer än att senorna har bättre plats nu. Har varit knöligt som attans, så kan ha trampat fel..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: Robina
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 587
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp