Varma ridvantar

Tassa

Trådstartare
Hej. Jag ska eventuellt bli medryttare. Det är inte helt bestämt än då jag ska rida hästen några fler gånger först, men både häst och ägare är trevliga så jag hoppas att det blir av. Tyvärr har jag ledvärk i händerna som förvärras rätt rejält om jag blir kall om händerna (vilket man ju lätt blir i stallet). Så jag behöver tips på varma vantar/handskar som funkar att rida i. Jag ska bara rida ut i skogen och vantarna behöver kanske inte vara till för just ridning, men det är väl ett plus om de är det. Ytterligare ett plus om de klarar av att stå emot regn. Eller i alla fall håller värmen trots regn. Tips på både vinter och höstvantar tas gärna emot då jag redan nu har fått börja använda vantar när det är kyligt ute.
 
Jag har Raynauds syndrom/vita fingrar och får inget blod i fingrarna om de blur för kalla. Min räddning på vintern är batteri-uppvärmda vantar :up: Jag har en tunn variant och har sedan andra handskar utanpå. De yttre handskarna kan anpassas efter väder och är billigare att byta ut när de är slitna.
På hösten har jag lite olika fodrade handskar, gärna skinnhandskar upplever att de andas bättre och blir varmare än syntethandskar. Ser även till att ha flera att byta med för att inte behöva gå med blöta handskar :)
 
Jag har Raynauds syndrom/vita fingrar och får inget blod i fingrarna om de blur för kalla. Min räddning på vintern är batteri-uppvärmda vantar :up: Jag har en tunn variant och har sedan andra handskar utanpå. De yttre handskarna kan anpassas efter väder och är billigare att byta ut när de är slitna.
På hösten har jag lite olika fodrade handskar, gärna skinnhandskar upplever att de andas bättre och blir varmare än syntethandskar. Ser även till att ha flera att byta med för att inte behöva gå med blöta handskar :)

Tack för tipset, batteriuppvärmda vantar har jag inte ens tänkt på. Smart. Någon särskild sort eller märke du använder? Tänker att batterierna inte får vara för klumpiga. Haha.

Ja jag kommer nog ha flera par med mig så jag kan byta till torra direkt efter ridpasset tex. Blir man blöt blir man ju oftast väldigt kall.
 
Tack för tipset, batteriuppvärmda vantar har jag inte ens tänkt på. Smart. Någon särskild sort eller märke du använder? Tänker att batterierna inte får vara för klumpiga. Haha.

Ja jag kommer nog ha flera par med mig så jag kan byta till torra direkt efter ridpasset tex. Blir man blöt blir man ju oftast väldigt kall.
Mina är några år och tror inte just de finns längre. Har ett par tjockare från Bucken tror de har tunnare med. Mina har batterierna vid handlederna och det funkar. Tror det även finns vissa som har förlängningssladdar så man kan ha batterierna i en ficka istället :)
 
Mina är några år och tror inte just de finns längre. Har ett par tjockare från Bucken tror de har tunnare med. Mina har batterierna vid handlederna och det funkar. Tror det även finns vissa som har förlängningssladdar så man kan ha batterierna i en ficka istället :)

Tack. Det blir att googla lite. Låter som något som jag har användning av även om det inte skulle bli något med hästen.
 
Trefingervantar är det varmaste tycker jag.
Ett annat tips är också att inte värma bettet med händerna utan med varmt vatten, antingen snabbt dopp i vattenkokare eller spola med varmvatten.
 
Merinoull liner vantar. Lite som långkalsonger på händerna. O sedan vilka vantar du vill över.
 
Jag har också smärtproblematik, bl a i händerna och jag kan verkligen rekommendera Björn Dählies (skidåkaren) fingerhandskar! De har större delen av det värmande fodret på ovansidan av handen, vilket gör att de är mycket smidiga när man håller i tyglarna. Samtidigt som fodret på händernas ovansidor gör dem tillräckligt varma för att rida ner till -20 i alla fall!
 
Back on Track har ridvantar. Jag använder andra produkter ur deras sortiment och de är suveräna mot ledvärk. :)
 
Tegera Pro 9128. Helt oslagbara!!! Tåliga, vind och vattentäta samt ett riktigt bra grepp om tygeln. Jag har också ledvärk som blir värre av väta/kyla och dessa vantar är helt suveräna.
 
Tack för alla tips. Ska kolla upp det ni tipsat om. Blir nog flera alternativ då jag behöver något varmt till och från jobbet och även hemma i trädgården :)
 
Trefingervantar är det varmaste tycker jag.
Ett annat tips är också att inte värma bettet med händerna utan med varmt vatten, antingen snabbt dopp i vattenkokare eller spola med varmvatten.
Har man inte tillgång till varmvatten så är det bästa att stoppa bettet innanför jackan i armhålan, där värmer man även upp kalla händer snabbast. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder? Jag är varm som tusan av mig och har så...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 226
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp