Varma vantar som PASSAR små barn?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag blir galen på dessa vantar!
Här är runt nollan, blött, blåsigt och rått ute med några få dagar med riktiga minusgrader.
Vi har tumvantar i modell vintervantar och regnvantar och vanliga stickade. Alla i minsta storleken(1-2 år). Ändå är de alldeles för stora för sonen som är 1 år och 9 mån.
Och han avskyr dem då de blir klumpiga och åker av hela tiden. På förskolan får han sällan hjälp att rätta till dem heller så han går runt med vantarna halvt på och kan inte använda händerna... Jag förstår ju dock att personalen inte kan fixa med hans vantar var femte minut heller.
De enda vantar som sitter okej på är de fingervantar i tyg som är perfekta torra höst- och vårdagar men nu blir de ju genomblöta på fem minuter...

Finns det vantar som är varma, håller för vatten och sitter bra (sitter kvar!)på små händer? Tum- eller fingervantar.
Vi älskar att vara ute men det går ju inte när han antingen får bli iskall om händerna eller hela utflykten förstörts för honom av frustration över dessa eländiga vantar:cry:
 
Finns det vantar som är varma, håller för vatten och sitter bra (sitter kvar!)på små händer? Tum- eller fingervantar.
Vi älskar att vara ute men det går ju inte när han antingen får bli iskall om händerna eller hela utflykten förstörts för honom av frustration över dessa eländiga vantar:cry:
Reimavantar!
Med långa skaft och som går att fästa högt upp på overallärmen med kardborre eller nåt.
 
Reimavantar!
Med långa skaft och som går att fästa högt upp på overallärmen med kardborre eller nåt.

Hur har du upplevt storleken på själva handen i dom? Sonen måtte ha väldigt korta fingrar eller nåt för i de vantar vi provat hittills i strl 1-2 år blir det säkert 0,5 cm vante kvar när fingrarna tar slut=han får ändå inte grepp om nåt.
 
Vi har vantar från Didrikson som har dragkedja hela vägen ner till tummen och en elastiskt band runt handleden. De är lätta att få på och sitter stadigt.

Kan inte uttala mig om mindre storlekar, dock, eftersom dottern är ganska stor.
 
Reima och Hestra har vi när det gäller vinterhandskar. Annars är fingervantar med galonvantar över också ett alternativ.
 
Elastiskt band runt handleden hjälper ganska bra tycker jag. Kanske yllevantar under ett par tunnare vind/vattentäta är ett alternativ. Då behöver man inte lika tjocka vantar.
 
Didrikssons regnvantar har vi. Tumvantar med skaft som fast utanpå overall/regnkläder beroende på väderlek. Annars samma typ av vantar, men varmfodrade från Hestra.
 
För att få vantarna att sitta som bäst tar jag på dem innan overallen och sticker in tummen i hålet som är i mudden på overallen. Då glider de inte av och snurrar inte heller.
De vantarna vi har som är lättast att få på är från hm, de öppnar upp sig ner till tummen och låser med kardborre. Dessutom var de dem vi hittade som var minst i storlek, alla andra var mycket större.
 
Är det ingen mer än jag som har problemet att barnet själv drar av sig vantarna? De sitter på max 1 minut oavsett modell:meh:

Sitter just nu och stickar ihop ett par torgvantar så att i alla fall en del av handen är skyddad...
 
Jag blir galen på dessa vantar!
Här är runt nollan, blött, blåsigt och rått ute med några få dagar med riktiga minusgrader.
Vi har tumvantar i modell vintervantar och regnvantar och vanliga stickade. Alla i minsta storleken(1-2 år). Ändå är de alldeles för stora för sonen som är 1 år och 9 mån.
Och han avskyr dem då de blir klumpiga och åker av hela tiden. På förskolan får han sällan hjälp att rätta till dem heller så han går runt med vantarna halvt på och kan inte använda händerna... Jag förstår ju dock att personalen inte kan fixa med hans vantar var femte minut heller.
De enda vantar som sitter okej på är de fingervantar i tyg som är perfekta torra höst- och vårdagar men nu blir de ju genomblöta på fem minuter...

Finns det vantar som är varma, håller för vatten och sitter bra (sitter kvar!)på små händer? Tum- eller fingervantar.
Vi älskar att vara ute men det går ju inte när han antingen får bli iskall om händerna eller hela utflykten förstörts för honom av frustration över dessa eländiga vantar:cry:
Stalltips: sätt på vantarna under overallen, dvs vantarna först, sen ocerallen, då sitter de bättre.
 
Jag köpte tumvantar med dragkedja från PoP för två veckor sedan då vi hade samma problem. Jag gör även som @Diskurs skriver och tar på vantarna innan overallen.
Lilla E är nu 1år och 5 mån kan tilläggas.
 
Jag tycker att polarn och pyrets vantar är bra, dom med långt skaft som dras upp till armbågen på barnet. Nu har jag inga egna barn men vi rekommenderar dom på förskolan där jag jobbar. Ska dock inte säga hur dom är i storlek, men dom har funkat bra även på våra minsta :)
 
Hestra, tumvantar med dragkedja hade vi till barnen i den åldern, enligt förskolepedagogerna var de riktigt bra :)
Köpte nyligen ett par från Didriksson, också tumvantar med dragkedja, till treåringen och jag gillar dem med.

Till tillfällen då det inte ska lekas utan vara lätt för barnen att ta av och på själva har jag köpt stickade tumvantar med ull i. Ganska tunna, men barnen har gillat dem och bättre med en tunn vante som får sitta kvar än tjock vante barnet inte vill använda så den slängs av. :)
 
@SpanskaLoppan Vi har använt tumvantar (vattentäta) från h&m till dottern. Förskolepersonalen har sagt vid ett flertal tillfällen att hennes vantar är helt underbara att ta på samt att de sitter kvar. Dottern har inte så stora händer och hon har använt sådana från 18 månaders ålder.
 
Min mamma, f.d förskollärare, köpte Hestra till dottern då hon tycker dom varit de bösta när hon jobbat. Dottern är snart 3 år och fick strl 3, dom är lite stora men de sitter kvar och hon kan använda handen fast hålla i stavarna var lite svårt :D
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 086
Senast: monster1
·
Småbarn Hur gör man? Sonen är 1.5 år gammal, och jag lyckas omöjligt hålla hans fingrar varma när vi är ute. Han har tjockvantar på sig...
Svar
10
· Visningar
1 997
Senast: Freyja_bus
·
Utrustning Som rubriken låter. Någon som vet om några riktigt varma och goa vinterridkängor eller stövlar för barn, även tips om vantar? Betydligt...
Svar
7
· Visningar
1 661
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp