Varmare stallbyxor

fejko

Trådstartare
Är det någon som har tips på lite varmare stallbyxor? På sommaren/våren/hösten har jag mina Lundhagsbyxor men på vintern blir det för kallt. Termobyxor blir för varmt.
Vad har jägarna på vintern?
 
Fodrade ridbyxor tycker jag värmer betydligt bättre än vanliga. Alternativt vanliga ridbyxor i två storlekar för stora för att få plats med bubbla långkalsonger under (lager-på-lager).
Annars har jag ett par riktigt fula alldeles för stora svarta jeans, som tyvärr nu gått sönder så de sjunger på sista versen. Men de är förutom slitstarka och med rejäla fickor även värmande i sig och så får jag plats med allt under.
Använder långkalsonger i merinoull främst, har några i fleece men de är inte alls lika bra.
Sen har jag ibland "snickarbyxor" de är också rätt stora och många fickor, passar om man ska tex göra nån hage eller annat fix, tycker de är lite klumpiga men vet att många andra tycker om liknande byxor.

Jägare har ofta kläder som är anpassade för jakt. Kolla in jaktbutiker. Även biltema, jula och liknande har ett visst sortiment.

Kom på att jag även har ett par gamla termobyxor (vanliga förutom ridtermobyxorna). De är betydligt tunnare än vad många termobyxor är och rätt smidiga att ta av och på och gå och arbeta i. Så ett par lite tunnare termobyxor kanske vore nått (om de finns sådanna längre, mina är som sagt väldigt gamla).
 
Är det någon som har tips på lite varmare stallbyxor? På sommaren/våren/hösten har jag mina Lundhagsbyxor men på vintern blir det för kallt. Termobyxor blir för varmt.
Vad har jägarna på vintern?

Ytterbyxor och lager på lager under ytterbyxor. Ska man gå mycket tar man på sig färre lager under ytterbrallorna när man är på passet tar man ev på sig mer. Viktigt att kunna reglera värmen med jackan ev med väst under som öppnas beroende på värme lika så scarf i halsen regleras efter värme.
 
Är det någon som har tips på lite varmare stallbyxor? På sommaren/våren/hösten har jag mina Lundhagsbyxor men på vintern blir det för kallt. Termobyxor blir för varmt.
Vad har jägarna på vintern?
Jag köper jaktbyxor. Finns åtminstone två postorderföretag som har prisvärda byxor med olika mycket fodring.
 
Jag har vinterfodrade ridtights. Fleecefodrade. De är varmare än vanliga ridbyxor. Om jag behöver mer värme så tar jag på mig ett par softshellridbyxor utanpå.
 
Ska jag inte rida har jag mjukisbyxor alternativt bara långkalsonger och skidbyxor eller fleecefodrade byxor i något tjockare tyg, allt beroende på hur kallt det är. Har jag fleecefodrade har jag inget under eller tunnare långkalsonger, det blir knöligt med byxor under dem. Skidbyxor ger bra rörelsefrihet och är lagom varma tycker jag. De är inte så klumpiga som vanliga termobyxor är. De fleecefodrade byxorna ser ut som vanliga byxor av arbetstyp. Jag köper gärna vardagsstallkläder, dvs. inte ridkläder, från jaktbutiker. De fleecefodrade byxorna har jag köpt hos engelsons. De har bra kläder för utomhusbruk.
 
Ridbyxor i softshell. Jag kör ridkjol utanpå detta. Har sytt två egna av filtar jag köper på tradera. Då får jag dem exakt som jag vill. Andra gillar ju Uhip och andra märken på kjolarna. Den värmer förvånansvärt bra. Är lätt och känns inte bylsig eller trång.
 
Skall jag bara vara i stallet har jag helt enkelt arbetsbyxor, gärna från Fristads, med lämpliga lager underställ under. Funkar finfint, tillverkarna av arbetskläder har ju ofta hela systemkoncept numera. Ridbyxor känns helt fel för mig att stalljobba i.
 
Kom ihåg den här gamla tråden. Här fanns ju många bra svar 😀
Vågar man köpa från nätet, vill ju helst prova?
 
Är det någon som har tips på lite varmare stallbyxor? På sommaren/våren/hösten har jag mina Lundhagsbyxor men på vintern blir det för kallt. Termobyxor blir för varmt.
Vad har jägarna på vintern?

Jag har ett par helskodda softshellbyxor från Hööks, och kompletterar med ett eller två par långkallingar efter behag och behov. Oftast är det rumpan som blir kall först, så jacka som går ner över rumpan är inte så dumt heller.
 
Jag tipsar om att kika på kläder för långfärdsskidåkning. De är ofta smidigare i modellerna jämfört med täckbyxor etc för alpint. Jag har ett par lätt fodrade och vattenavvisande överdragsbyxor. Rymliga nog att få plats med lager på lager under utan att man tappar rörligheten. Dessutom har de blixtlås längs båda sidor så man kan ta av sig dem utan att ta av skorna.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
791
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Buongusto
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 834
Senast: BornAgain
·
Småbarn På min dotters förskola sover barnen alltid utomhus. Vi har funderat lite över vad vi ska klä dottern i i vinter när hon sover i vagnen...
Svar
14
· Visningar
1 058
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp