Varmaste hanskarna!

EQrider

Trådstartare
okej asså nu är jag TRÖTT på kylan och fingrar som sticker. Vilka är det absolut varmaste fingervantarna ni någonsin haft? Som ni haft på er ute i flera minusgrader i många timmar utan att ha frysit om fingrarna..? Det går verkligen inte rida ordentligt när man tappar känseln i fingrarna och de blir som isklumpar:nailbiting::crazy: Snälla kom med tips på de absolut varmaste handskar ni ägt!
 
Finns ett par travvantar, märke whalsten. Är det varmare än -5/10 så blir dom för varma, mvh har provat allt, inklusive snordyra eluppvärmda.
 
Vet inte om det är de varmaste.. Men jag har köpt ett par vinterfodrade ridhandskar från Uvex som är jättebra. Riktigt varma (för att vara ridhandskar) men ändå väldigt funktionella för att kunna rida ordentlig dressyr i.
 
Jag blev tipsad om batteridrivna vantar av märket bucken här på buke. Jag valde ett par tunna som man har under ett par tjockare. Jag har även beställt ett par trefingervantar som jag väntar på att få hem. Tanken är att jag ska ha de batteridrivna under dessa om det blir riktigt kallt. Annars funkar det säkert med ett par vanliga tunna under ett par tjockare. Nackdelen med de batteridrivna vantarna är att dom inte är så smidiga att ta på och av. Men sköna är dom iaf.
 
Jag bor i Halland och här blir sällan kallare än -5 och väldigt sällan kallare än -10. De senaste 6-8 vintrarna har jag varit helt tillfreds med Tegera 295, säljs ofta på t ex Granngården eller Clas Ohlson eller K-Rauta. Tillräckligt smidiga att rida med imho, kostar runt 250 kr. De kanske inte är rätt val i -20 dock.
 
Arbetshandskar är ofta varmare än ridhandskar tycker jag, och ofta rejäla, hållbara och mer vattenmotståndiga. Ja har ett par som är vinterfodrade, stretchiga på ovansidan och med gummi på undersidan och yttre halvan av fingrarna. Helt suveräna, fryser aldrig och kan göra nästan vad som helst utan att bli blöt och kall :up: Ska se om jag hittar märke och modell.

Annars är mitt bästa tips att ha tjocka tumvantar vid stallarbete osv, och byta om till t.ex. fodrade softshellvantar vid ridning/tömkörning/etc.
 
Det viktigaste är ju att handskarna inte blir blöta eller fuktiga, av den anledningen byter jag handskar inför ridning. För egen del klarar jag mig länge med Roeckls vinterhandskar i softshell.
Uhips jackor har också en fantastiskt funktion där de går ner över handen, vilket värmer mycket.
 
Detta ämne har jag forskat mycket i. Jag har Sveriges kallaste händer...
Jag har ett par dyra handskar som jag har när jag kör, Achenbach. De har fin underhållsvärme. Lite hala, då jag har syntetmaterial i mina. Men jättebra för körningen där jag ofta blir väldigt kall om händerna. Det är bökigt att sätta på hela konceptet med handskarna och sladdarna.
Annars har jag en storlek större på mina vantar och lägger i handvärmare från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Varmepase-4-pack-2000030705/
Det är viktigt att öppna förpackningen några timmar innan man rider då de är som bäst efter några timmar:-) Jag lägger påsarna på ovansidan handen, eller vid handleden.
Underhållsvärme är det ända som fungerar för mig. Jag har hitintills aldrig hittat någon vante/handske som går att rida/köra i, som är varm nog.
 
Pauser på lång tygel för att få igång cirkulationen i fingrarna är också viktigt. Bästa övningen för mig är att spärra ut fingrarna så mycket det går och även böja utåt i handleden. Med raka armar (nedåt) höjer jag axlarna för att sedan snabbt tsänka dem så kraftigt det går, man slår ut blodet i fingrarna.
Mitt bästa vant-tips är trefingervantar med tunna ull handskar under.
 
Det viktigaste är ju att handskarna inte blir blöta eller fuktiga, av den anledningen byter jag handskar inför ridning. För egen del klarar jag mig länge med Roeckls vinterhandskar i softshell.
Uhips jackor har också en fantastiskt funktion där de går ner över handen, vilket värmer mycket.
Mina favoriter också. Men blir de kallare än minus 15 funkar inget för mig.
 
okej asså nu är jag TRÖTT på kylan och fingrar som sticker. Vilka är det absolut varmaste fingervantarna ni någonsin haft?

Måste du ha fingervantar? Jag har tumvantar i skinn med fårskinns- eller syntetfoder, funkar till -35 iaf. Skoterhandskar kan också funka, kolla barnmodellerna om du inte har så stora händer.
 
Måste du ha fingervantar? Jag har tumvantar i skinn med fårskinns- eller syntetfoder, funkar till -35 iaf. Skoterhandskar kan också funka, kolla barnmodellerna om du inte har så stora händer.
Ja fingervantar eller 3 fingers vantar. Det går inte rida ordentligt i tumvantar och jag får inte den kontakt jag vill ha. Lillfingret går inte heller sätta utanför.
 
Ja fingervantar eller 3 fingers vantar. Det går inte rida ordentligt i tumvantar och jag får inte den kontakt jag vill ha. Lillfingret går inte heller sätta utanför.
Glöm inte bort något så enkelt som extra handledsvärmare. Min kollega har stickat två stycken åt mig, som jag använder jämt. I jobbet, kortare bilresor, stallet och på hundprommisar.
 
Ja fingervantar eller 3 fingers vantar. Det går inte rida ordentligt i tumvantar och jag får inte den kontakt jag vill ha. Lillfingret går inte heller sätta utanför.

Man behöver inte ha lillfingret under tygeln, det är väl bara en förberedelse för att kunna rida med kandar och två tyglar. Men om du måste ha fingervantar så satsa på skoterhandskar.
 
Man behöver inte ha lillfingret under tygeln, det är väl bara en förberedelse för att kunna rida med kandar och två tyglar. Men om du måste ha fingervantar så satsa på skoterhandskar.
rider för 3 olika tränare och alla säger: Lillfingret under för stöd, bättre/känsligare kontakt och bättre hållning, tummen uppåt mot tygens sida för att hålla de "lösa" tyglarna på plats samt bättre hållning. Men strunt Sam. Ska kika på skoter handskar:)
 
Använder ett par tjocka thermovantar från CRW, de räcker faktiskt vintern igenom om man är lite uppvärmd. Byter hanskar vid ridning till ett par Roeckl eller BR microfleecefodrade, de funkar om det inte är mer än -10.

Och bästa knepet innan man sätter sig på hästryggen är att mocka några ordentliga kärror för att ha cirkulationen igång, enklare att bibehålla värme i kläderna än att få upp värmen på hästryggen ;-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 152
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Småbarn Jag blir galen på dessa vantar! Här är runt nollan, blött, blåsigt och rått ute med några få dagar med riktiga minusgrader. Vi har...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: Hyacinth
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp