Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

V

veronican

I sin biabädd intill elementet, med en mikrovärmd vetesäck gömd under fleecefilten, ligger hon just nu och njuter efter en promenad. Värme vet jag ju själv hjälper emot smärta och ömma muskler.

Jag talar om en Schäfer, 8 år med missbildad höftled. Varit problemfri fram tills feb i år, men förändrats mycket sen dess. Äter smärtstillande (tramadol) och simtränar i perioder. Så länge musklerna kring höftleden hålls i hyfsat skick, kan hon hänga med och så länge hon har kvar sin gnista vill jag kämpa, annars får hon somna in. Äter glucosamin, men pratat lite om MSM med hennes fysioterapeut.

Jag skulle gärna vilja ha täckestips!
Viktigt att de är regntäta, täcker rumpa/höft bra och inte blåser upp vid vind bakifrån. Vi har pratat lite om BoT-täcket, men jag kollar gärna även på andra varma, bra sittande täcken också som kanske inte kostar lika mycket.

Vad kan man göra mer?
Någon bättre sorts värmedyna i biabädden? Kanske räcker med att värma vetesäcken efter varje promenad och lägga däri, under filten?
Värmedyna i bilen?

Aldrig hade jag tänkt att en hårig schäfer kunde bli så känslig emot kyla, men det har hon blivit. Känner mig så elak att gå ut i regn och blåst nu, utan täcke. Jag är annars inget stort fan utav hundtäcken i onödan.

:bow::bow: Tacksam för tips!!!
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Back on track är oslagbart i såna här avseenden eftersom att det är välgörande genom att det genom de keramiska trådarna strålar tillbaka värme från hundens egen kropp, inget vanligt täcke kan göra detta. Har du en hund med problem är dom där extra kronorna värda varenda öre, SÅ dyrt är det ju ändå inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Tack för ditt svar!
Nej så dyrt är det ju inte ändå. Dock är jag hemskt kluven, eftersom jag själv provat BoT-produkter till min nacke som jag har en skada i, och inte känt någon skillnad alls emot annan "extra värme". Samtidigt finns det så mycket forskning kring BoT som påvisar deras stora effekt så jag är minst sagt kluven.

Vet du om BoT-täckena står emot regn bra? Blöt och kall är ju bra att undvika.
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Även jag säger BoT-täcke. Brorsan snart 10-åriga RR-hane med D-höft och LBP har sådan och njuter i fulla drag. Han verkligen älskar sitt täcke. Den verkar vattentät men å andra sidan så är brorsan oftast inte ute och går i orkanstorm ;)
Han har även en BoT-madrass som är gjord i typ Tempur-madrass stuk och med BoT överdrag.

Annars kan du ju köpa ett tunnare BoT-nättäcke och ha t ex Hurtta täcke över.
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Skönt å höra att han är så nöjd med BoT!

Ingen som har någon typ av värmedyna i bilen eller hemma till hunden?
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Skönt å höra att han är så nöjd med BoT!

Ingen som har någon typ av värmedyna i bilen eller hemma till hunden?

Ja, alltså - jag skrev ju att han har en BoT madrass till hunden - det är en värmedyna för den blir sjukt varm av kroppsvärmen s a s - dessutom är den väldigt skön för trötta leder i och med att det är tempurkvalitét på själva madrassen.
Men den är ju inte så billig i och för sig.

Annars så borde ju Bean-bagen funka, den innehåller ju frigolitkulor som alstrar värme och formar sig efter hunden -den är alltså varm på vintern och svalare på sommaren.
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

*kl*
Jag sydde ett bävernylontäcke med magplatta, fodrade med 2 lager billig fleecefilt och vips fick min "höfthund" ett kanonbra täcke, för under 100:-.
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Jag har ett Hurta täcke till min reumatiker. Det är ett täcke som man trär i benen och sedan drar igen med dragkedja i ryggen. Funkar jättebra även om jag får gliringar på brukshundklubben :grin:

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Min hund är helt frisk men han älskar sitt BoT-täcke. Använder det vi transport och träning och tycker att det fungerar mycket bra. Det enda jag har varit besviken på är att jag upplever inte täcket fullt så vattenavstötande som jag trodde att det skulle vara.

Hurtta Pro har jag bara gott att säga om. Det finns ju även som overall i samma serie om man vill skydda hunden helt. Täcket ligger i vart fall mycket bra på hunden och han ser ut att trivas i det, har bra rörlighet och är alltid varm och go under det.

Har bean-bag bädden hemma och BoTs minifilt tillsammans med ett tjockt lager av fleecefiltar i buren i bilen. Trots att filten är så liten och hunden så stor så knycklar han ihop hela sig så att han ligger på filten. Han gör inte så med något annat han har att ligga på så jag tolkar det positivt.
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

jag värmer en sån där värmegrej i micron (med ris i eller vad det nu är) och lägger runt armbågsleden som han har lite påbörjan till artros i.Kan man tex köpa en back on track padd till hästar och lägga runt armbågen? Är det bra?
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

För ett par år sedan fanns det hundbäddar med värmeslingor i på Granngården - kunde anslutas till 220 elller 12 V :D Ångrar fortfarande att jag inte köpte en till min superfrusna hund... Annars borde det ju fungera med värmefilt/värmedyna? Finns ju både för 12 och 220 V.
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

jag har en sådan där värmedyna du pratar om som jag inte har till någon användning... om du är intreserad? :D har inte haft den mer än ett halvår!
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Jag har den inte här just nu så jag kan mäta men skulle tippa på att den är ca 90 x 50 cm... är en av de större modellerna! Jag bor i jämtland, östersund. vart bor du?
 
Sv: Värme till artroshund? Täcke, värmedyna?

Jag tycker också att du ska satsa på ett BoT täcke när du är ute i regn och rusk. De finns som regntäcken. Det finns värmefiltar att köpa på Jysk. Inte dyra alls men jag tror inte att de är att rekommendera om du har en hund som bäddar och river i sin säng. Jag blev förvånad när jag läste att din hund får Tramadol. Har själv ätit det och man kan bli beroende av det om man äter det en längre tid. Hur är det med hund, samma sak där? Testade ni andra smärtlindrande medel innan eller fick din hund det som förstahandsval?

Det är ju inte helt ovanligt att man byter höftledskula på hundar idag. Men det kanske är bäckenet som är deformerat på din hund?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp