Värmepump luft-vatten

Shaggy

Trådstartare
Nu sitter jag här med 2 offerter framför mig på värmepumpar av 2 olika märken. Nu kommer det svåra, vilken ska man välja? Priset är mer eller mindre det samma. Vad tittar man på?
Det jag konstaterat är att den något billigare inte kräver att jag säkrar upp huvudsäkringarna den andra finns det ingen sådan uppgift på. Märket på den billigare har jag hört mycket gott om vad gäller luft-luft. Den något dyrarare hade för några år sedan enligt uppgift en mycket rörig instruktionsbok om det gäller idag med vet jag inte.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

När jag gjorde mitt val var det viktigt att jag skulle kunna ansluta sol vid ett senare tillfälle. I övrigt valde jag ett märke som jag känner har lång erfarenhet av just värmepannor.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

har lång erfarenhet av just värmepannor.
Värmepannor?
Jag kan tillägga att bägge har fått helt ok testresultat av energimyndigheten. Jag kan dock inte jämföra nu eftersom deras sida inte fungerar för mig just nu.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

Installatören. Inte vilken som är snyggast ;) utan den firma som du får mest förtroende för.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

Bägge offerterna är från samma firma. Jag kontaktade en till men de har fortfarande inte hört av sig.
Ramona problemet är att jag inte vet riktigt vilken effekt jag behöver. Han sa att han skulle räkna lite extra eftersom isoleringen av mitt hus är lite sisådär. Jag kollade upp energiförbrukningen innan han kom men sa sedan fel och nämnde en något högre förbrukning är vad det i verkligheten är. Jag har tidigare kört med en olje/elpanna och kört på olja när det varit som kallast. Jag gav siffran på elförbrukningen där jag dragit upp den något för att täcka den tid jag kört med olja och sa att det var förbrukningen utan oljan så jag gissar att han räknat med god säkerhet i bägge fallen.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

Rekommenderar dig absolut att ta in pris från annan firma också. Inte minst för att se om det skiljer sig i deras förslag vad gäller effekt på anläggningen.

Kontrollera om utrustningen är återförsäkrad hos tillverkaren, d v s om installatören går i konkurs, har du något skydd från tillverkaren. Det var skillnaden för oss när ett av de dyrare kretskorten gav upp efter tre år. Den försäkring som tydligen gick med i köpet gick utan självrisk in. Nytt kretskort hade annars gått på strax över 20 000 kr, plus den hutlösa avgiften för jourtiden eftersom allt hände en lördagkväll (det gör det alltid!).

Vår montör gjorde sig tyvärr helt oanträffbar efter att ha slutfört arbetet, de var inte här ö h t utan skickade rörmockaren att ta emot leveransen och sköta installationen. Vi har fortfarande inte papper på anläggningen, även om allt är OK hos tillverkaren (IVT) eftersom de tydligen anmält allt dit. Men det hade varit roligt att ha handlingarna på våra grejor, om inte annat bruksanvisningen...
 
Sv: Värmepump luft-vatten

Huset är på 68 m2 + 66 m2 källare som ska hållas grundvarm. Han sa han skulle räkna på100 m2 så han borde verkligen ha tagit i rejält.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

Glöm inte att fixa extra element i källaren! Vi bytte vår olja/ved till en luft-vatten för 2 år sedan, och i och med att den gamla pannan var en egen värmekälla så behövde vi komplettera med nya element i källaren när den sedan var borta.
 
Sv: Värmepump luft-vatten

ska hela källaren hållas varm så ska han ju räkna på än större.
IVT hade ialla fall för några år sen de bästa försäkringarna som ingick just kring olika saker så det är värt att kolla upp.
Den pumpen gick på strax över 100 000 minus ROT-avdrag, med installation och inkörningsgaranti till ett hus som är 82+82. Där valdes en med 12 kw effekt för att vara säker på att den orkar. hellre för stor än för liten
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 100
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp