Värmetäcke till blöt hund

squarepants

Trådstartare
Nu på hösten när vi är ute och jagar (Apporterar fågel i och vid vatten) är det lite väl kallt för hundarna att stå blöta i väntan på nya flog. Lite tidigare i höstas hade jag back on tracks nättäcke och det räcker så länge det är runt 10 plus och vindstilla. Men nu behöver vi något mer vindtätt. Det viktigaste är inte att hunden ska bli torr snabbt utan just att den hålls varm även när den är blöt. Och även att täcket värmer trots att det är fuktigt. Det ska vara enkelt att ta av och på och gärna lite längd på ner över sidorna så låren och bogen blir täckt. Vilket material är bäst att använda?
 
Fleecefodrat med bävenylon på utsidan hade jag valt. Finns varianter på Hööks. Ska du ändå bara ha det på snabbt behöver det ju inte ha bästa passform eller så.
 
Jag har sytt en hel del till Monster i neopren nu i höst, det är ju våtdräkts"tyg" och håller värmen oavsett hur blött det blir så det kanske vore något?

Enormt lätt att jobba med, och stretchen förlåter en hel del designmisstag. :laugh:
 
Säger också ull, det håller värmen fastän det blir blött.
Huruvida det finns hundtäcken i ull låter jag dock vara osagt.
 
Kan du inte köra neoprentäckena? *Länk raderad av moderatorn* och jag vet flera med retrievers som kör med dom under jakterna. Enda nackdelen är att dom är i camo..
Det går ju att bada med dom, och dom håller värmen bra :) Jag har en sådan till Ladda när hon sitter i bilen mellan såtarna.


Tillägg: Faller kanske på längden, det går ju bara till midjan på dem.. Men ett väldigt bra täcke iaf :up:
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan du inte köra neoprentäckena? *Länk raderad av moderatorn* och jag vet flera med retrievers som kör med dom under jakterna. Enda nackdelen är att dom är i camo..
Det går ju att bada med dom, och dom håller värmen bra :) Jag har en sådan till Ladda när hon sitter i bilen mellan såtarna.


Tillägg: Faller kanske på längden, det går ju bara till midjan på dem.. Men ett väldigt bra täcke iaf :up:
Om man vill komplettera när man står still så är det enkelt att slänga på ett ulltäcke utanpå, så får man alla fördelar! :up: I och med att det inte behöver vara någon super passform på ulltäcket så borde det gå att hitta ullfilt på någon loppis och sedan klippa och sy till det som man vill ha det. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack för alla tips!
Vi har en sådan väst som @AraSlei visade (I orange), men jag tycker ärligt talat att den kyler mer än värmer. Men om jag slänger på ylletäcke mellan såtarna kanske det blir annorlunda? Värt att testa :) Ska bara försöka hitta täcke där man vet vart ullen kommer från..
 
Tack för alla tips!
Vi har en sådan väst som @AraSlei visade (I orange), men jag tycker ärligt talat att den kyler mer än värmer. Men om jag slänger på ylletäcke mellan såtarna kanske det blir annorlunda? Värt att testa :) Ska bara försöka hitta täcke där man vet vart ullen kommer från..
Det kan säkert bli svårt, då tror jag det är lättare att köpa en filt på typ loppis och göra om. I övrigt så tror jag också att ull är bästa alternativet!
 
Ja men det kanske inte är så dumt? Hitta någon gammal tjock arméfilt! Vore ju inte dumt att ha ett till varje hund och fem täcken blir snabbt dyrt..
Arméfilt låter absolut som ngt bra. Jag vet att pappa hade det till sin nordsvensk när de körde i skogen. Lätt att han blev lite svettig och sen fick stå stilla när de sågade/drog ihop och då var det ju viktigt att han inte blev kall framförallt över rygg och kors.

Finns det inte någon militärutförsäljning i närheten där borde du ju kunna hitta!

Jag köpte två gamla ullfiltar på loppis häromåret, så någonstans borde du kunna hitta. Dessutom borde du kunna få ut mer än ett hundtäcke/filt.
 
Ulltäcke utan tvekan, det värmer också fastän ullen är blöt. Jag har tidigare (innan jag fick dåliga händer som inte vill samarbeta med symaskinen längre) klippt och sytt om gamla armefiltar till mina hundar, speciellt mina småpudlar fungerade bra i dessa enkelt sydda ulltäcken. Och du kan sy minst 3 täcken av en filt om du har hund av större modell. Jag har köpt mina filtar på Ö&B (för hundratals år sedan) och hos surplusbuy på nätet.

Min nuvarande lappgammelhund är snart 10 år och börjar bli lite stel av sig. Han har även den senaste månaden visat tendenser till att frysa lite om han blir fuktig efter att ha varit ute i regnet och och sedan skall vara i stillhet ett tag till utomhus. När han rör sig är det ju inga problem, men ibland måste man ju vila och rasta när man är på långturer och det är speciellt då jag vill kunna täcka honom. Så nu har projekt leta täcke börjat även hos oss. I dag när vi var ute så virade jag in honom i ett gammalt täcke från armén och han låg helt stilla och slappnade av fastän han var blöt, så för hans del så får det bli täcke vid dålig väderlek numera.

Till min fd rottweiler så körde jag med obtrack skrylle och obtrack rogle och de var perfekta. Idealet hade väl varit om även lapphundarna nu hade kunnat ärva dessa täcken, men tyvärr är de på tok för stora.

Jag har spanat in både ulltäcket och softshell täcket från finska HelsiTar (fanns visst på dogmania fick jag reda på i den här tråden) och funderar på att köpa ett för att testa.
Och med anledning av detta (förlåt TS om jag kapar tråden lite) men finns det någon av er som redan har erfarenhet av de täckena?

/ kayoba
 
Tack för alla tips!
Vi har en sådan väst som @AraSlei visade (I orange), men jag tycker ärligt talat att den kyler mer än värmer. Men om jag slänger på ylletäcke mellan såtarna kanske det blir annorlunda? Värt att testa :) Ska bara försöka hitta täcke där man vet vart ullen kommer från..

Tycker du att den kyler? :confused:
Ladda brukar ånga när hon har den på, även om hon ligger i en kall bil.. Märkligt!
 
Ulltäcke utan tvekan, det värmer också fastän ullen är blöt. Jag har tidigare (innan jag fick dåliga händer som inte vill samarbeta med symaskinen längre) klippt och sytt om gamla armefiltar till mina hundar, speciellt mina småpudlar fungerade bra i dessa enkelt sydda ulltäcken. Och du kan sy minst 3 täcken av en filt om du har hund av större modell. Jag har köpt mina filtar på Ö&B (för hundratals år sedan) och hos surplusbuy på nätet.

Min nuvarande lappgammelhund är snart 10 år och börjar bli lite stel av sig. Han har även den senaste månaden visat tendenser till att frysa lite om han blir fuktig efter att ha varit ute i regnet och och sedan skall vara i stillhet ett tag till utomhus. När han rör sig är det ju inga problem, men ibland måste man ju vila och rasta när man är på långturer och det är speciellt då jag vill kunna täcka honom. Så nu har projekt leta täcke börjat även hos oss. I dag när vi var ute så virade jag in honom i ett gammalt täcke från armén och han låg helt stilla och slappnade av fastän han var blöt, så för hans del så får det bli täcke vid dålig väderlek numera.

Till min fd rottweiler så körde jag med obtrack skrylle och obtrack rogle och de var perfekta. Idealet hade väl varit om även lapphundarna nu hade kunnat ärva dessa täcken, men tyvärr är de på tok för stora.

Jag har spanat in både ulltäcket och softshell täcket från finska HelsiTar (fanns visst på dogmania fick jag reda på i den här tråden) och funderar på att köpa ett för att testa.
Och med anledning av detta (förlåt TS om jag kapar tråden lite) men finns det någon av er som redan har erfarenhet av de täckena?

/ kayoba

Jag var tvungen att googla på HelsiTar och oj vad fina täcken, känner att jag behöver ungefär ett av varje modell ;)
Tyvärr (som tur är?) ser dom inte ut att passa en pudelrumpa för annars hade jag nog köpt i alla fall ett ulltäcke därifrån, dom ser så mysiga ut.
 
Helsitar är ju dom jag menade som finns på Dogmania :) Jag ska beställa ett från dom, fast ett softshell till min sjuka hund som behöver lite extra skydd i vinter. Ulltäckena och dom i softshell är ju gjorda för att kunna användas samtidigt om det behövs
 
Jag var tvungen att googla på HelsiTar och oj vad fina täcken, känner att jag behöver ungefär ett av varje modell ;)
Tyvärr (som tur är?) ser dom inte ut att passa en pudelrumpa för annars hade jag nog köpt i alla fall ett ulltäcke därifrån, dom ser så mysiga ut.
Inga problem med dom täcken ens med upprullad svans, då det är slits vid svansfästet ;) Om du går in på Dogmania och sen klickar på täckena, så kommer ett flertal bilder upp där du ser hur dom sitter på hundarna - även fotat så du ser vid svansen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 204
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 455
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Har just insett att detta finns. Är det något ni använder och i så fall när? Torkar hunden snabbare eller värmer den bara? Sitter just...
2
Svar
20
· Visningar
2 867
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp