Varmvattenberedare

Sv: Varmvattenberedare

Är den billig hade jag köpt den och testat den i alla fall. Funkar den inte är det ju bara att sälja den vidare.

Billigt och billigt ca 1500 billigt jämfört med andra som fanns till salu men samtidigt så var inte annonsen ny så antingen finns det ingen efterfrågan på sådana eller så är det inte så billigt som det lät för den typen så risken är ju stor att det blir 1500 undanstoppade i en skrubb någonstans ;) och de kan man ju ha roligare för om det inte ens logiskt kan fungera. Skall ut och testa spola i spann nu och se hur mkt vatten man egentligen spolar ut när man tvättar dem.
 
Sv: Varmvattenberedare

Gör man det så enkelt som jag tror att man spolar med det tryck man brukar ner i tex en spann sen mäter man hur mkt vatten det är i spannen efter en minut antal liter i spannen = trycket eller tänker jag fel ?

Det blir rätt att göra så, men det är inte trycket utan flödet du mäter.

Formeln för antal kW man behöver är:

Effektbehov i kW = 4.18 x Antal L per sekund x Antal grader höjning av vattentemp.

Så med 0.2 L/s som man vill höja från 5 grader till 20 grader så behöver man:

4.18 x 0.2 x 15 = 12.5 kW i effekt.

Sen kanske inte värmaren har hundra procents verkningsgrad, men den är nog ganska hög säg 85 procent vilket ger ca 15 kW och 36 A (!) i säkring.
 
Sv: Varmvattenberedare

Allting handlar ju om hur man marknadsför någonting också!
För 1500:- hade jag absolut testat. Det ger en redig besparing under de åren som den fungerar. Ifall trycket nu inte blir för lågt.
 
Sv: Varmvattenberedare

Efter att nu ha varit ute och testat blir jag lite fundersam vad jag egentligen skall gå efter om jag testat fel ställe egentligen har så extremt olika vattentryck.

Förklarar i stallet nu med bara kallvatten så sitter i spolspiltan påkopplat direkt på kranen en sådan rulle med slang i taket dock med tunn slang (alltså tunnare än normal trädgårdsslang för att inte rullen skulle bli för stor) detta gör ju att vattnet är betydligt mindre i andra änden av den iom den tunna slangen jämfört med om man tar vid kranen. På detta har jag sedan ett pistolmunstycke där jag har den typ av stråle jag vill ha dock stryper ju även ett sådant munstycke vattnet jämfört med utan, samtidigt så är det ju vad som kommer ut ur munstycket vad jag spolar hästarna med därav vet jag hur "hårt" jag brukar behöva spola med det på, utan har jag inte en susning. Det jag började fundera på är att jag ju kommer vilja koppla denna innan slangen och munstycket bör jag då mäta före denna. Det är en väldig skillnad kan jag säga därav att jag blir osäker på vilket. När jag testar som jag spolar hästarna så har jag med fullt intryckt handtag på munstycket (vilket inte används så ofta utan mest tex spola ur en svans eller envis lera) max ca 6 l/min håller jag den dock lite halvt intryckt som jag oftast gör på kroppen på hästarna (inte helt lätt att uppskatta exakt hur när man inte spolar på hästen) så får jag det bara till strax över 4 l/min (Testar jag dock ur kranen direkt så kunde jag inte ens mäta det med den spann jag hade då jag fyllde den 25 liters spannen efter 15-20 sek)

Egentligen borde man väl kunna räkna med den faktiska mängden ut på hästen genom slang och munstycke för det blir ju bara den mängden varmvatten även om trycket stryps.

Klarar man sig på typ 4,5 liter/min så funkar tom lite mindre billigare som ligger på 4,5 kw om man räknar som du gjorde. Sen är frågan räcker det med 20 grader känslan säger att det är lite kallt, dessutom måste vi plussa på några grader för vårt vatten som kommer från 50 meters djupborra håller inte mer än 2 grader tyvärr.
 
Sv: Varmvattenberedare

Ja jag har en vanlig vattenberedare, trodde frågan var hur stor sådan man kan klara sig med. Vi har våran på timer så den är bara på under dagtid och avstängd på nätterna. På dagarna går det alltid åt varmvatten när man tvättar händer, bett, hinkar och annat även om man inte duschar häst varje dag..

Men förstod nu när jag läste igen att ni diskuterar en annan sort, den har jag ingen erfarenhet av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 511
Senast: Buongusto
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 563
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp