Varning för het chili

Magiana

Trådstartare
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet jag gjorde idag då jag skördat en massa chili i trädgården. För att frysa in dem har jag skurit upp dem och kärnat ur, innan jag hackat dem i mindre bitar. Chilin i vänster hand, kniven i höger. När jag var klar för stunden spolade jag bara av händerna under kranen för att få bort chilisaften, sen torkade jag mig.

En stund senare tog jag en macka med tartex, chilismak, och mackan var hetare än vanligt. Det kändes lite hett om läpparna, men funkade.

Ytterligare en stund senare gick jag på muggen, tog tag i lite papper när jag var klar, vek, torkade mig, vek en gång till med enhandsfattning i farten och torkade det sista. När jag fått på mig byxorna noterade jag elden i brallan. Jag har alltså haft chilirester (osynliga) kvar på ena handen och det har följt med på toapappret som nu satt min mus i brand. :o

Ett hett (!) råd är att använda plasthandskar vid hantering av chili för att slippa göra om det misstaget.

Nu vet du. :D
 
Sambon och jag har en hel chiliodling hemma med massa olika sorter.
Tro mig! Använd även skyddsglasögon vid dem starkare sorterna!
Tabasco-sås ligger bara på 2500-5000 scoville, men vi har odlat Habanero Red Savina, vilken var med i Guiness rekordbok som starkaste chili. Den ligger på 577.000 scoville!:nailbiting:
 
Ok, ja det var ju bra att veta.

Det här var en sort som heter De Cayenne. Jag är inte så hemma på chili än, men tror inte att sorten är så märkvärdig.
 
Och ska ni torka chili i ugnen så dela dem först. Jag la nämligen in en massa hela chilisar i ugnen och efter ett tag hörde jag poff, poff från köket. Inser att det är chilin i ugnen som håller på att explodera av värmen. Sen öppnar jag ugnsluckan och chiliånga når mina ögon. Oh dear God, the pain.
Bara en varning.
 
Jag ordnade grillfest i somras.
På den ena grillen hade jag en gjutjärnsplatta där folk kunde fräsa på det de själva valt (mongolian style)
Nu var det en herre som på de råa köttstrimlorna öste mycket het chilisås INNAN han stekte dem.
Viket resulterade i något som kunde liknas vid kemisk krigföring då han lade allt på den mycket heta plattan.

Han själv behöver nog inte snyta sig fram till nästa sommar.
 
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet jag gjorde idag då jag skördat en massa chili i trädgården. För att frysa in dem har jag skurit upp dem och kärnat ur, innan jag hackat dem i mindre bitar. Chilin i vänster hand, kniven i höger. När jag var klar för stunden spolade jag bara av händerna under kranen för att få bort chilisaften, sen torkade jag mig.

En stund senare tog jag en macka med tartex, chilismak, och mackan var hetare än vanligt. Det kändes lite hett om läpparna, men funkade.

Ytterligare en stund senare gick jag på muggen, tog tag i lite papper när jag var klar, vek, torkade mig, vek en gång till med enhandsfattning i farten och torkade det sista. När jag fått på mig byxorna noterade jag elden i brallan. Jag har alltså haft chilirester (osynliga) kvar på ena handen och det har följt med på toapappret som nu satt min mus i brand. :o

Ett hett (!) råd är att använda plasthandskar vid hantering av chili för att slippa göra om det misstaget.

Nu vet du. :D
Får du chili på fingrarna är det bäst att tvätta med någon matolja, tvål och vatten hjälper inte alls. :)
 
Får du chili på fingrarna är det bäst att tvätta med någon matolja, tvål och vatten hjälper inte alls. :)
Helt riktigt. Vatten kan till och med göra det värre, eftersom det sprider ut det starka ämnet ytterligare. Ett tips är också att servera någon yoghurtbaserad sås till chilikryddad mat (yoghurt = fett = löser upp det starka ämnet), så kan de som inte vill ha maten så stark mildra smaken genom att ta lite extra av såsen. :)
 
Helt riktigt. Vatten kan till och med göra det värre, eftersom det sprider ut det starka ämnet ytterligare. Ett tips är också att servera någon yoghurtbaserad sås till chilikryddad mat (yoghurt = fett = löser upp det starka ämnet), så kan de som inte vill ha maten så stark mildra smaken genom att ta lite extra av såsen. :)
Jag har ett minne av att Christer och Morgan i P3 gjorde ett experiment där en av dem tuggade Habanero och i stort sett svimmade, men sedan fick dricka varmt vatten och hettan släppte?
 
Jag råkade klia mig i ögat utan att tänka mig för efter att ha skördat min chiliplanta. Det var INTE skönt.

Men detta klipp är nåt av de roligaste ja har sett. Samtidigt som man tycker synd om tjejen kan ja inte låta bli att skratta hejdlöst. :laugh:

 
Jag råkade klia mig i ögat utan att tänka mig för efter att ha skördat min chiliplanta. Det var INTE skönt.

Men detta klipp är nåt av de roligaste ja har sett. Samtidigt som man tycker synd om tjejen kan ja inte låta bli att skratta hejdlöst. :laugh:


rofl.gif


"I forgot what kind of cherry this is..."

Åh guuuuud! *torkar tårarna*
Men varför fortsätter hon äta den!?
Och är det bara jag som är så pass grym att jag samtidigt som jag halvgömde mig bakom händerna och pep "Åh nej, inte kolsyra!" samtidigt blev lite besviken när hon inte drack colan? :o
(... Första gången alltså... :sneaky:)

Åter till tråden, eller nåt. Mitt ständiga misstag när det kommer till chili i köket är att jag nästan varje gång glömmer att det är en jättedålig idé att stoppa kniv och skärbräda under hetvattenstrålen... Tårgas i köket! :up:
 
Chili i starksprit (vodka) tar bort starkheten totalt. Men ja det starka i chili är oljebaserat så det enda som biter på det är annan olja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp