Vart finns unghästar för överkomligt pris

IdaGR

Trådstartare
Hej!
Hade velat ha lite tips hur ni skulle hitta någorlunda bra unghäst till satsande hoppryttare.
Känner en kille som verkligen brinner för sin sport och han vill såklart nå toppen!
Den här killen kommer ur en stor familj där det tyvärr inte funnit möjlighet att stötta honom med en bra häst utan han har fått kämpa sig fram genom att först tävla en bråkig ridskolehäst( som hade kapacitet men var för mycket strul med den för att kunna gå stora klasser), haft en foderhäst som var bra men hade tendensen att kasta av folk, så han la ner massor med arbete men tyvärr fick han lämna tillbaka den till ägaren som ville ha tillbaka honom och just nu har han en häst som är väldigt fin men fortsatt väldigt mycket jobb med för att kunna få upp den i några höga klasser.
Så summering så tar han vad han får och arbetar upp dem så de fungerar så gott som det går med tanke på omständigheterna.
Nu går jag i tankarna på att det bästa kanske varit att satsa på en unghäst till honom.
Men vart kan man hitta guldkorn som inte kostar för mycket?
Har ni tips på hur man kan gå fram?
Tanken är att hålla koll men till sommaren försöka komma ur och kolla runt.
Hade verkligen uppskattat er hjälp.
 
Det går ju att hitta riktigt fina hästar till bra pris som har någon liten förändring på röntgen. Vågar man chansa så tror jag att det går att göra riktiga klipp!

Jag kommer själv ur en icke hästvan familj utan ekonomiska förutsättningar men lyckades få köpa ridlärarens 19-åriga tävlingssto för 10 000 kr. Det visade sig att det var jättefin gammal svensk hoppstam på henne så jag övertalade mina föräldrar att betäcka henne. Avel är ett väldigt tidskrävande sätt att skaffa sig ridhästar på men för mig var det enda möjligheten. Visst, i slutändan tjänar man väldigt lite pengar på det mot att köpa en färdig häst, men det blir som en slags "avbetalning."

Hoppas ni hittar det ni söker!:)
 
Hej!
Hade velat ha lite tips hur ni skulle hitta någorlunda bra unghäst till satsande hoppryttare.
Känner en kille som verkligen brinner för sin sport och han vill såklart nå toppen!
Den här killen kommer ur en stor familj där det tyvärr inte funnit möjlighet att stötta honom med en bra häst utan han har fått kämpa sig fram genom att först tävla en bråkig ridskolehäst( som hade kapacitet men var för mycket strul med den för att kunna gå stora klasser), haft en foderhäst som var bra men hade tendensen att kasta av folk, så han la ner massor med arbete men tyvärr fick han lämna tillbaka den till ägaren som ville ha tillbaka honom och just nu har han en häst som är väldigt fin men fortsatt väldigt mycket jobb med för att kunna få upp den i några höga klasser.
Så summering så tar han vad han får och arbetar upp dem så de fungerar så gott som det går med tanke på omständigheterna.
Nu går jag i tankarna på att det bästa kanske varit att satsa på en unghäst till honom.
Men vart kan man hitta guldkorn som inte kostar för mycket?
Har ni tips på hur man kan gå fram?
Tanken är att hålla koll men till sommaren försöka komma ur och kolla runt.
Hade verkligen uppskattat er hjälp.
om man inte lyckas hitta något att köpa så hade jag i motsvarande situation försökt få anställning i ett hoppstall som arbetande elev. Och då söks efter tjänster där det också ingår ridning och inte bara mockning och på så sätt bygga upp en karriär och skaffa sig ett kontaktnät.
 
unghästar tycker jag går att hitta till bra priser bara man kollar vanliga annonser. Ett annat alternativ kan ju vara att satsa på en äldre häst, 16+ sådär
 
Ett tips är att vända sig direkt till uppfödare. I Sverige eller utomlands. Kanske kan ni göra någon deal som båda vinner på? Betala en summa nu, utbilda hästen, tävla hästen och senare sälja, och kanske då procentuellt dela på försäljningssumman. Eller vad man nu kommer överens om. Om inte annat kanske de har någon häst som kommit lite efter i utbildningen och "glömts" bort, som han kan få rida,utbilda och tävla. Talar av egen erfarenhet då vi själva ibland har både en och två hästar för mycket ;)
 
Tack för alla tips !
Gav mig lite idéer om hur man kan leta runt!
Ett tips är att vända sig direkt till uppfödare. I Sverige eller utomlands. Kanske kan ni göra någon deal som båda vinner på? Betala en summa nu, utbilda hästen, tävla hästen och senare sälja, och kanske då procentuellt dela på försäljningssumman. Eller vad man nu kommer överens om. Om inte annat kanske de har någon häst som kommit lite efter i utbildningen och "glömts" bort, som han kan få rida,utbilda och tävla. Talar av egen erfarenhet då vi själva ibland har både en och två hästar för mycket ;)
Den där var väldigt smart!
Skall försöka se om man kan komma i kontakt med någon uppfödare och se vad de kunnat tänka sig.
Denna killen är väldigt duktig, varit hos bl.a. Maikel van der Vleuten på praktik och andra ställen där han fått rida hästarna som funnits och tycker själv han är väldigt duktig på att få fram hästens kapacitet.☺️


Tack ännu en gång alla för tipsen !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 884
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp