Vart går gränsen? Fråga om anmälning

Diabetikern

Trådstartare
Står i valet och kvalet... Vart går gränsen?

I mitt fall. Person X har en hund. Blandras av större sort. Fin i hull och sköts i pälsvård genom att X klipper ned päksen.
Det är inte maten eller liknande som är problemet. Har vänner som bor ca 100m ifrån och deras hund och X hund kommer bea överens. De går lösa på gården och när båda är ute stannar Xs hund på gården också.

Förra veckan hittades hunden X antal mil bort där den korsat en stor väg och hittat nya vänner. X själv märkte inte att hinden varit borta i 2 dagar förens släkt kände igen hunden på facebook och kontaktade X

Inatt sov jag hos vännerna och hörde X hund skälla i omgångar under natten. Tänkte inte så mycket på det f
Men samtal kom upo vid frukost. X har nog glömt hunden ute igen (i lina) eller så var han borta när X skulke lägga sig.

Åker X på semester 2-3 dagar sätter X fast hunden i lina utanför huset.

Jag ska skälv prata med X i eftermiddag för jag tycker banne mig inte det är ok. Men sen då?

Hur går jag vidare?
 
Står i valet och kvalet... Vart går gränsen?

I mitt fall. Person X har en hund. Blandras av större sort. Fin i hull och sköts i pälsvård genom att X klipper ned päksen.
Det är inte maten eller liknande som är problemet. Har vänner som bor ca 100m ifrån och deras hund och X hund kommer bea överens. De går lösa på gården och när båda är ute stannar Xs hund på gården också.

Förra veckan hittades hunden X antal mil bort där den korsat en stor väg och hittat nya vänner. X själv märkte inte att hinden varit borta i 2 dagar förens släkt kände igen hunden på facebook och kontaktade X

Inatt sov jag hos vännerna och hörde X hund skälla i omgångar under natten. Tänkte inte så mycket på det f
Men samtal kom upo vid frukost. X har nog glömt hunden ute igen (i lina) eller så var han borta när X skulke lägga sig.

Åker X på semester 2-3 dagar sätter X fast hunden i lina utanför huset.

Jag ska skälv prata med X i eftermiddag för jag tycker banne mig inte det är ok. Men sen då?

Hur går jag vidare?

Det är - förutom rent vidrigt mot hunden - emot både det strikta hundägaransvaret och lagar och regler om tillsyn för hund. Ex får hundar inte lämnas kättrade vare sig ute (om det överstiger 2 timmar har jag för mig) eller inne, de får INTE lämnas ensamma flera dagar och de får inte springa lösa vind för våg. Här finns föreskrifterna för skötsel av hund (och katt) http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

Länsstyrelsen tror jag är rätt väg att gå, nån annan bukefalist finns säkert som har helt korrekt information.
 
@Diabetikern: Instämmer med @Miao, det är inte bara pälsskötsel och mat som ingår i att ta hand om ett djur (det kvittar faktiskt vad det är för sorts djur). Det du beskriver är långt över gränsen och absolut skäl för att anmäla.

Jag blir lite lätt orolig om jag inte sett min katt under dagen om jag är hemma :o och då vet jag att hon inte går långt (hon brukar ligga och trycka i högt gräs på en kulle jag har på gården och fånga näbbmöss :D). Att inte märka att ens husdjur varit borta i två dygn är vansinne.
 
Pratade med ägaren vilket inte var lätt,

Har inte hört så mycket om detta. Gjorde en anmälan dagen efter. Vad jag förstått så har de inte varit i kontakt med ägaren men hunden har fått följa med mer med ägaren och inte suttit ute obevakad i lina som tidigare.
Nu är min egen semester slut och det blir svårare att hålla koll. Hoppas anmälningen gav något och ja jagh gjorde det anonymt då det är lite känsligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 896
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 874
Senast: Lona
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: Sol
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp