Vårterminens tävlingar.

Tävlade vår andra MSV B:2 i söndags.
Stabil runda och det känns verkligen att vi tränat bra inför den här klassen inget känns svårt, förutom bytena :p
Ingen topprunda men som sagt stabil.
61,8% och hamnade i mitten av klassen,

Film med poäng och kommentarer
 
Så trist, helgens tävling inställd och det skulle varit vår första lokala! Har efteranmält mig till en nästa helg i stället....
 
Vi har hunnit med både en lokal start och två pay and ride de senaste veckorna. :D

P&R (LC:1), 64,44% - "Mkt utvecklingsbart ekipage!!! För dagen något spänd. Behöver bli mer avspänd för att verkligen komma till sin rätt. Mkt välridande ryttare!" Här hade vi en katastrofal uppladdning! Fastnade i världens bilkö som tvingade oss till en omväg som jag inte är helt bekant med vilket ledde till en felkörning och därav något sen ankomst. Med 15min kvar till start anlände vi. :banghead: Har aldrig sadlat så fort i hela mitt liv tror jag... Så att vi var något spända och stressade är en underdrift.

P&R (LB:1), 70% - "Fin takt/rytm. God bjudning. Stäm av inför övergångarna" Framridningen kändes helt okej, hon hade varit väldigt stretig och stum i vänstersidan av halsen de senaste ridpassen och det höll i sig även här. Inne på banan så kollade hon lite på dörren men inte så farligt. Var nöjd med min egen prestation men tyckte inte att vi förtjänade de procenten vi fick. Lite för mycket småsaker som inte stämde. Bara att tacka och ta emot i och för sig ;)

Lokal (LB:1), 64,821% - "Elegant häst med spänst i steg och god samarbetsvilja som jag skulle vilja se i lite jämnare tempo, i lite mer styrka (för att av det visa mer balans) och visa än lite mer undertramp (bl.a för övergångarnas nyans). Fin men ännu behövs lite mer styrka för mer stabilitet." Hade en helt underbar känsla på framridningen! Kunde lägga ner henne i formen redan från början i traven (brukar vara svårt hemma) och hon flyttade jättefint för skänklarna. Hade lite mer "tryck" i henne än vad jag haft tidigare vilket gjorde att det bitvis blev soppatorsk inne på banan. Pålle har skött sig super men jag upplevde att jag stressade lite inne på banan, jagade igenom rörelserna och hittade inte det där lugna flytet...

Nu har vi 6 veckor på oss att bygga lite mer styrka och finess innan nästa start. Tanken är att vi ska rivstarta med 2 eller 3 dagar i rad på hemmaklubben :angel:
 
Vi har hunnit med både en lokal start och två pay and ride de senaste veckorna. :D

P&R (LC:1), 64,44% - "Mkt utvecklingsbart ekipage!!! För dagen något spänd. Behöver bli mer avspänd för att verkligen komma till sin rätt. Mkt välridande ryttare!" Här hade vi en katastrofal uppladdning! Fastnade i världens bilkö som tvingade oss till en omväg som jag inte är helt bekant med vilket ledde till en felkörning och därav något sen ankomst. Med 15min kvar till start anlände vi. :banghead: Har aldrig sadlat så fort i hela mitt liv tror jag... Så att vi var något spända och stressade är en underdrift.

P&R (LB:1), 70% - "Fin takt/rytm. God bjudning. Stäm av inför övergångarna" Framridningen kändes helt okej, hon hade varit väldigt stretig och stum i vänstersidan av halsen de senaste ridpassen och det höll i sig även här. Inne på banan så kollade hon lite på dörren men inte så farligt. Var nöjd med min egen prestation men tyckte inte att vi förtjänade de procenten vi fick. Lite för mycket småsaker som inte stämde. Bara att tacka och ta emot i och för sig ;)

Lokal (LB:1), 64,821% - "Elegant häst med spänst i steg och god samarbetsvilja som jag skulle vilja se i lite jämnare tempo, i lite mer styrka (för att av det visa mer balans) och visa än lite mer undertramp (bl.a för övergångarnas nyans). Fin men ännu behövs lite mer styrka för mer stabilitet." Hade en helt underbar känsla på framridningen! Kunde lägga ner henne i formen redan från början i traven (brukar vara svårt hemma) och hon flyttade jättefint för skänklarna. Hade lite mer "tryck" i henne än vad jag haft tidigare vilket gjorde att det bitvis blev soppatorsk inne på banan. Pålle har skött sig super men jag upplevde att jag stressade lite inne på banan, jagade igenom rörelserna och hittade inte det där lugna flytet...

Nu har vi 6 veckor på oss att bygga lite mer styrka och finess innan nästa start. Tanken är att vi ska rivstarta med 2 eller 3 dagar i rad på hemmaklubben :angel:

Roligt med fina procent, grattis! Himla trevliga kommentarer av domaren i den lokala starten, bra kritik :up:
 
Tävling nästa helg. Lite nervös eftersom det är ute och lilla prinsessan på ärten tappar fokus när hon får syn på annat och då blir hon nästan omöjlig att få ordning på igen. Sen ser det dåligt ut med tävlingar fram tills september :(. Dåligt med p&j åxå, fast dom brukar väl trilla in efter hand. Men jag känner mej lite stressad för jag vikl ju komma igång och tävla hopp i höst. I alla fall så tänkte jag börja kolla lite på LB nu och ev rida nån p&r i sommar. Tror inte vi är redo att tävla LB förrän i vår, tidigast sent i höst. Vad är det för skillnader på LB-programmen?
 
Tävling nästa helg. Lite nervös eftersom det är ute och lilla prinsessan på ärten tappar fokus när hon får syn på annat och då blir hon nästan omöjlig att få ordning på igen. Sen ser det dåligt ut med tävlingar fram tills september :(. Dåligt med p&j åxå, fast dom brukar väl trilla in efter hand. Men jag känner mej lite stressad för jag vikl ju komma igång och tävla hopp i höst. I alla fall så tänkte jag börja kolla lite på LB nu och ev rida nån p&r i sommar. Tror inte vi är redo att tävla LB förrän i vår, tidigast sent i höst. Vad är det för skillnader på LB-programmen?

LB:1 går på kort bana och är lite lättare än de andra två, tycker jag. LB:2 och 3 är ganska likartade och går båda på lång bana - rätt roliga program, speciellt LB:3. :)
 
Gick sådär idag. Hästen gick bra. Är jättenöjd med ritten trots vatten på hela banan och tittigt. Däremot blev procenten dåliga. Konstigt nog fick jag bättre förra gången och då gick det skit på riktigt. Knappt några kommentarer och dom som var va väldigt korta. Det såg väldigt lika ut i resultaten i min klass och den efter. Vinnarna låg på 75 och 74%. Sen var det några däremellan och sen flera som inte ens blev godkända. Fick känslan av att dommaren dömde efter sitt tycke och inte efter vad som faktiskt var. Det var flera som reagerade på den märkliga poängsättningen.
 
Nu är första lokala starten avklarad och jag är så nöjd! Fick 61,5% i LC:2 och hamnade på plats 6 av 10. Kändes inte riktigt bra på framridningen, men bättre än vad det gjorde hemma i går, då var det katastrofläge. Sedan kändes det bättre på banan än på framridningen, tur det!

I LB:1 fick vi 60,9% och kom på plats 16 av 23. Mycket bättre känsla både på framridningen och på banan. Det jag är mest nöjd med i dag är att hästen var fokuserad på mig och inte hittade på några dumheter. Målet för dagen var just det, inga dumheter eller påhittade spöken inne på banan. Andra målet var att komma över 60% i båda klasserna och 3:e målet var att inte komma bland den sista fjärdedelen i någon av klasserna. Lyckades med alla dagens mål!!!
 
Idag har min ponnytant debuterat på dressyrbanan på riktig tävling! En LB2 har vi tagit oss igenom på 61,33%. Hon var superfin på framridningen och red fram mycket kort om bara 20 minuter. Inne på banan började det bra sen tröt orken mer och mer. Blev missförstånd i fattningarna på diagonalen i övrigt är jag supernöjd! Hon var redan lugnare den här utflykten än sista, så tror mycket kommer släppa med rutinen.


Ja, jag vet att näsan är bakom, men annars är hon så fin!
19224883_10211611027543164_5167830318334963713_n.jpg


19225432_10211611028503188_324115813275841940_n.jpg
 
Idag har min ponnytant debuterat på dressyrbanan på riktig tävling! En LB2 har vi tagit oss igenom på 61,33%. Hon var superfin på framridningen och red fram mycket kort om bara 20 minuter. Inne på banan började det bra sen tröt orken mer och mer. Blev missförstånd i fattningarna på diagonalen i övrigt är jag supernöjd! Hon var redan lugnare den här utflykten än sista, så tror mycket kommer släppa med rutinen.


Ja, jag vet att näsan är bakom, men annars är hon så fin!
19224883_10211611027543164_5167830318334963713_n.jpg


19225432_10211611028503188_324115813275841940_n.jpg
snyggt med blått!
 
Red första tävlingen i år i lördags, en LB:1. Vi har tränat på fint under vintern, för grundridningen är mkt bättre, och jag hade ett jämnt stöd i handen nästan hela ritten. Däremot tyckte den lille ligisten att det det var väldigt roligt att vara på tävling igen, så vi hade ju typ tusen missar! Och dessutom satt ryttaren som en säck potatis med för långa tyglar, måste verkligen köpa en ny sadel som passar mig och inte bara hästen. Men jag är nöjd med känslan och till nästa tävling blir det markeringar på tygeln så jag kan hålla i dem!
Slutresultat 61.48 % , men tack vare mina duktiga lagkamrater så fick vi rosett och pris vi också då vi blev tvåa i sista omgången i Div 3.
 
När tar vårterminen slut? :p

Vi är iaf anmälda till två LC nu, en i slutet på juli och en i början på augusti. Målet är att hitta nån slags framåtbjudning öht, jag vet ju att hon kan på träning. :angel:
 
Känns som om sommaruppehållet för tävlingar närmar sig. Jag har anmält mig till en den 9 juli, sedan är det en 22 juli som jag funderar på. Bor i Skåne och kan tänka mig att åka upp mot 10 mil för trevliga tävlingar med de klasser vi vill rida, och det är allt som finns nu i sommar! Och då pratar vi om så pass vanliga klasser som typ LC:2 och LB:1.
 
Känns som om sommaruppehållet för tävlingar närmar sig. Jag har anmält mig till en den 9 juli, sedan är det en 22 juli som jag funderar på. Bor i Skåne och kan tänka mig att åka upp mot 10 mil för trevliga tävlingar med de klasser vi vill rida, och det är allt som finns nu i sommar! Och då pratar vi om så pass vanliga klasser som typ LC:2 och LB:1.

sommaruppehåll?
Det ser det inte ut att vara något här i krokarna, i alla fall.
Om man håller sig till LC, LB, LA (jag rider i år LC och LB med utvalda kusar), så finns det tävlingar under midsommar (anmäld ikväll, på lördag och på söndag på LB), 28/6, 4/7, 11/7 (dock inte LC på denna tävling utan LB och LA), 21-23/7 (dock inte LC men LB och LA), 23/7 (annan tävlingsplats), 27/7, 29/7, 5/8 och så vidare.
Något uppehåll är det alltså inte att räkna med - om man inte ser se tio dagarna mellan 11 och 21 juli som sommaruppehåll, förstås...

Det finns ganska gott om tävlingar på lätt nivå här i år, dock som sagt inte alltid att LC finns med.
 
Här är det också sommaruppehåll. Nästa tävling för mig blir 8 juli och sen har vi i vår klubb lagt in kvällstävlingar 25-26 juli och efter det är det typ en tävling i augusti. I år var det även ovanligt få tävlingar på hösten.
 
Vi kör nästa tävling fredag + lördag nästa helg. Sen får vi se. Behöver fundera lite på vad för klasser och upplägg vi ska ägna hösten åt.
 
Här är det också sommaruppehåll. Nästa tävling för mig blir 8 juli och sen har vi i vår klubb lagt in kvällstävlingar 25-26 juli och efter det är det typ en tävling i augusti. I år var det även ovanligt få tävlingar på hösten.
Jag siktar på samma tävlingar som dig! I augusti och september är det några tävlingar i Jämtland som jag tänkte rida och förhoppningsvis även någon hoppstart.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 710
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp