Vårterminens tävlingar.

Här i krokarna finns det inte så gott om tävlingar på lätt nivå för tillfället. Inte som passar oss i alla fall... Till hösten däremot så kommer jag ha svårt att välja vilka jag ska åka på. 3 tävlingar på en och samma helg är nog lite att ta i ;)

Nästa start för oss är 4-6/8 på hemmaklubben, bara 5min resväg :up:
 
Jaha, ja.
Gårdagens ritt i LB med Ärlig var inte så rolig.
Visst, hästen är rätt orutinerad på tävlingsplats, men man önskar ju att han inte blev riktigt så trögmotiverad ändå (men det är ju pga svårigheter med motivationen som den hästen inte just varit på tävlingar tidigare; han är fin när han vill men det var det där med viljan).

Jag lyckades "tvinga" honom runt programmet, med ytterst dålig bjudning.
Domaren var snäll och kommenterade "bra kämpat på svårpåverkbar fjording" och "brister i bjudningen".
Helt sant.
Det som ändå kändes trevligt var att han faktiskt svarade på längningarna, så pass att vi orkade få sexor i travlängningarna och 6 resp 5.5 för galopplängningarna.
Och slutresultatet blev 62.857 i ett startfält om 13 eller 14 ryttare där vinnaren gick in på precis under 66%. Vi hamnade - rättvist - nästan sist.
 
Ridit en LB:2 idag, samma anläggning och samma häst som i förrgår.
Bättre bjudning idag, men inte en helt rolig ritt ändå.
Lyckades få honom runt hela programmet utan avbrott, vilket nog får anses som högsta vinsten eftersom hästen är "lite" humörsstyrd och "lite" svår i samarbetsviljan ibland.

61% i slutresultat, dvs godkänd ritt och jag är nöjd.
Och hoppsan, inte sist i klassen (vilket jag tog för givet att jag skulle bli).
 
Vi var på samma tävling idag jag och @kryddelydd och tävlade i samma klass, LB:2.

Även min lilla grå hade bitvis lite bristande bjudning men det var bara hans tredje start som gav 64,83% och en andraplacering. I onsdags kväll var vi på samma tävlingsplats och red samma program på strax över 66% och även då en andraplacering. Duktiga, fina lilla hästen. Matte ska bara rida bättre så blir procenten ännu bättre !




Tävlingsdebuten för vår del skedde för en dryg månad sedan då vi red ihop 61 %. Väldigt dålig ridning från min sida, hittade inget flyt och travdelen innehöll diverse missar och någon felfattning. Spänd skritt, i vanliga fall skrittar han rätt trevligt. Red även fel väg en gång så godkända procent får jag vara nöjd med när ja inte hjälper honom bättre.





 
Du har en väldigt
Vi var på samma tävling idag jag och @kryddelydd och tävlade i samma klass, LB:2.

Även min lilla grå hade bitvis lite bristande bjudning men det var bara hans tredje start som gav 64,83% och en andraplacering. I onsdags kväll var vi på samma tävlingsplats och red samma program på strax över 66% och även då en andraplacering. Duktiga, fina lilla hästen. Matte ska bara rida bättre så blir procenten ännu bättre !




Tävlingsdebuten för vår del skedde för en dryg månad sedan då vi red ihop 61 %. Väldigt dålig ridning från min sida, hittade inget flyt och travdelen innehöll diverse missar och någon felfattning. Spänd skritt, i vanliga fall skrittar han rätt trevligt. Red även fel väg en gång så godkända procent får jag vara nöjd med när ja inte hjälper honom bättre.





[/QUOTE

Du har en väldigt fin häst. Välförtjänt placering även om vinnaren var klar...
 
Haha vad lustigt jag öppnade upp citatet förut och då såg jag det inte men nu ser jag det :p
Ja vi kan snacka utklassningsseger i den klassen :D
Det blev lite konstigt i svaret till dig... jag är datateknisk idiot vilket ibland märks tydligare än annars...

Har varit iväg idag, dömd av CS.
Samma häst, samma klass.
Ännu mindre bjudning... tyvärr en fullt rättvis fyra i ena galoppen (avbrott och lite annat trassel), halkade över 60%-gränsen igen och är nöjd så långt, men Fjordhästföreningen har Prestationsmedaljer. Man behöver, för silver i dressyr, tre resultat över 60.0%, vilket jag ju fått under helgen, men man får inte ha delpoäng lägre än 5.0 så det där jädrans avbrottet gör att vi missade prestationsmedalj på målsnöret.
Bara att anmäla igen och göra nya försök.

Idag fick jag trevliga 7.5 och 7.0 för skritt-delen vilket förstås var roligt!
 
Vi har debuterat, vinst i program för fyraåringar på 67,3, bara en vanlig lokal så inte kval till något. Jag trodde det skulle vara unghästbedömning (alltså bara allmänt intryck) och red därefter ("spelar inte så stor roll om galoppfattningen kommer lite sent, de bedömer ändå inte vägarna" etc etc), mest för att visa upp gången. Klev av hästen och fick poängen och blev helt ställd, hade förväntat mig mycket högre. Kollade Equipe och ser att nej, de har dömt som ett helt vanligt program... Men han hade 7,5, 7,5, 7 på gång, lösgjordhet och ryttare så helt ok för framtiden. Han har helt makalöst snäll och fin hela tävlingen, första gången han är ute och han är SÅ cool. Finns film i filmtråden om nån vill se, tyvärr suddig...
 
Tävlade i helgen, LA:3 två dagar. Första dagen blev framridningen några minuter för lång, så herrn bestämde sig för att ta över det hela och satte in överväxeln. Jag fick försöka studsa med så gott jag kunde när han drog iväg och kunde mest bara styra:) Jag blir passiv och lyckas inte riktigt lösa de situationerna på banan ännu. Han blir inte stark, bara arg när jag försöker påverka, så det innebär ju en hel massa missar och 5,5 på lösgjordhet...
Andra dagen lyckades jag rida fram perfekt, så han var med mig hela vägen med en trevlig känsla! Tyvärr är jag inte nog snabb för att reda ut när han blir het så det blev en massa missar då också. Men jag är ändå väldigt nöjd, då det här är andra tävlingen i år bara, då hästen först vrickade sig och lagom tills att han skulle sättas igång så var jag med i en trafikolycka och kunde inte rida på en månad. Han joggades under tiden, men vi har nog ridit dressyr sammanlagt 10 gånger inklusive tävlingsstarterna sedan min olycka.
Jag älskar hursomhelst min häst, och är bara glad att han tycker att det är så roligt att tävla trots sina 19 år och före detta karriär inom svår hoppning!
 
Tävlade i helgen, LA:3 två dagar. Första dagen blev framridningen några minuter för lång, så herrn bestämde sig för att ta över det hela och satte in överväxeln. Jag fick försöka studsa med så gott jag kunde när han drog iväg och kunde mest bara styra:) Jag blir passiv och lyckas inte riktigt lösa de situationerna på banan ännu. Han blir inte stark, bara arg när jag försöker påverka, så det innebär ju en hel massa missar och 5,5 på lösgjordhet...
Andra dagen lyckades jag rida fram perfekt, så han var med mig hela vägen med en trevlig känsla! Tyvärr är jag inte nog snabb för att reda ut när han blir het så det blev en massa missar då också. Men jag är ändå väldigt nöjd, då det här är andra tävlingen i år bara, då hästen först vrickade sig och lagom tills att han skulle sättas igång så var jag med i en trafikolycka och kunde inte rida på en månad. Han joggades under tiden, men vi har nog ridit dressyr sammanlagt 10 gånger inklusive tävlingsstarterna sedan min olycka.
Jag älskar hursomhelst min häst, och är bara glad att han tycker att det är så roligt att tävla trots sina 19 år och före detta karriär inom svår hoppning!

Jag känner igen det där med att bli passiv :angel:

Tänker att desto mer man tävlar desto bättre lär man sig att inverka i det "problem" som uppstår, vare sig problemet sitter hos en själv eller hos hästen. :)
 
Jag känner igen det där med att bli passiv :angel:

Tänker att desto mer man tävlar desto bättre lär man sig att inverka i det "problem" som uppstår, vare sig problemet sitter hos en själv eller hos hästen. :)
Jag har i hela mitt liv ridit hästar som behöver drivas ordentligt (och självklart ridit alldeles för mkt så de blev ännu segare) så nu känns det ju som att sitta på en ferrari! Så då hamnar jag ju i att inte göra ngt alls:) Men jag ska träna på under sommaren så hoppas vi att jag lärt mig hur jag ska hantera det hela till hösten när det är dags för div 2!
 
Idag har Burb och jag ridit en LB1 på 66.4% vilket räckte till en tredjeplacering :)! Detta trots att piloten glömde sista travdelen så det blev en felridning... Tanten kändes jättefin, lite spänningar förstås men hon fattade båda galopperna rätt och formen var stundvis bra uppe och framme. Är otroligt nöjd med henne! Ärevarvet fick jag rida barbacka :D. Fanns ingen Equipe på tävlingsplatsen så vi stod vi sekreteriatet och betade ponnyn medan vi väntade in sista resultatet. Skulle få låna en klubbkamrats häst eftersom hon startade sist, men fick tillåtelse av öd att rida barbacka :D.

19732095_10211817122815417_6974511268160834136_n.jpg


19748392_10211817122935420_7441950932622272107_n.jpg

19732188_10211817082054398_4091134851331051121_n.jpg


19884052_10211815592577162_8133221840538062188_n.jpg
 
Idag har Burb och jag ridit en LB1 på 66.4% vilket räckte till en tredjeplacering :)! Detta trots att piloten glömde sista travdelen så det blev en felridning... Tanten kändes jättefin, lite spänningar förstås men hon fattade båda galopperna rätt och formen var stundvis bra uppe och framme. Är otroligt nöjd med henne! Ärevarvet fick jag rida barbacka :D. Fanns ingen Equipe på tävlingsplatsen så vi stod vi sekreteriatet och betade ponnyn medan vi väntade in sista resultatet. Skulle få låna en klubbkamrats häst eftersom hon startade sist, men fick tillåtelse av öd att rida barbacka :D.

19732095_10211817122815417_6974511268160834136_n.jpg


19748392_10211817122935420_7441950932622272107_n.jpg

19732188_10211817082054398_4091134851331051121_n.jpg


19884052_10211815592577162_8133221840538062188_n.jpg
Grattis till placeringen! :)
Härligt med en öd som låter dressyrtävlingar bli lite extra kul :D
 
Var i väg i går och är så fruktansvärt lycklig över min fina häst! Det var vår andra lokala start och tävlingen gick på dubbla banor så vi började med LB:1. Kändes helt ok, var beredd på att han kanske skulle vara lite spänd i första klassen. 63,036% blev resultatet och det räckte till plats 21 av 32. Så glad, hade mycket bättre ridkänsla än förra gången vi var i väg, och det blev även bättre procent, skönt när procenten och känslan stämmer!

Sedan var det dags att tagga om till LC:2. Kändes riktigt bra på framridningen. Väl inne på banan var det lite läskiga stora stenbumlingar som låg strax utanför banan som hotade med att anfalla.... Bortsett från lite spänningar i det hörnet kändes det riktigt bra och jag var nöjd. Men, blev ändå förvånad när resultatet kom, 65% prick, slutkommentar "Pampig häst" och kom på plats 9 av 24 startande. Så mycket bättre än vad jag kunnat föreställa mig!!! Så, åkte hem och anmälde till nästa tävling, om 2 veckor :D
 
Ingen mer som varit ute eller ska ut? Jag laddar inför lördag nu, råkade köpa nytt tävlingsschabrak på Falsterbo....
 
Jag har anmält hej vilt här framöver :o :D! Burb blir ganska spänd ute på tävling men det har blivit bättre och bättre för varje gång. Så tänkte att vi kör en intensiv period nu när det finns möjlighet och så blir det lite lugnare sen.
27/7 hemmatävlingar (Matfors RF) LB1
5-6/8 Timrå HSF LB2 och LB3 (ff inte säker på om jag ska rida båda dagarna)
12/8 Jättendal LB2
Sen åker jag nog till Härnösand också 2/9 men skippar Njurunda 10/9 och åker på stratfälttävlan istället :D!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 722
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp