Vårterminens tävlingar.

I dag är hästen billig! Gick inte alls som förväntat utan ett rejält bakslag. Ingen framåtbjudning, och utan den får vi inte till någon lösgjordhet heller. Och han har känts så fin innan i veckan.... Men, fick ett bra tips av en god vän som jag ska ta med mig, och det är att be min tränare om hjälp med att lägga upp bra framridningstaktiker beroende på hur dagsformen känns. Nu är det tävlingsuppehåll för vår del fram till början av september, Jag ska iväg på lite andra aktiviteter, någon helg är det inga lämpliga tävlingar, och en helg har vi kurs hemma med intensivträning. Det ska bli kul!
 
Nu har vi tävlat i dagarna 3! Min lilla prinsessa har varit superduktig på framridningen alla dagarna men jag hade behövt ha mer tid dag 1 och mindre tid dag 3... Den lilla "missen" skyller jag på orutin ;)
Startade (regional) LB:1 alla dagar...

Dag 1, 64,643% - "Flott häst med elegans och energi. Vaken och lyhörd - skulle i detta vs än mer styrka/komma tillbaka mer i undertramp/visad bärighet för att hästen ska komma än mer till sin rätt, blir lite hastig ibland och tappar lite av formens stabilitet. " Hon har nog aldrig varit så spänd i hela sit liv! Inte så att hon blev tittig utan just bara väldigt spänd. Det var inga missar egentligen men det blir inga toppen betyg direkt med den spänningen i kropp och knopp.:p

Dag 2, 67,5% - "Elegant häst. Lite spänd. Bra flyt." Mycket(!!) bättre denna dag! Helgens bästa känsla, utan tvekan!:love:

Dag 3, 67,857% - "Tappar energi mot slutet. Blir lite i obalans mot slutet." Fick en alldeles för lång framridning och sen var dom sena med starterna, en riktig lyckträff helt enkelt. :banghead: Hon var avspänd genom hela ritten och hon gjorde sitt bästa med den lilla energi som fanns kvar. Generellt så tyckte jag att ritten var lite överbetald men domaren verkade vara ganska generös till de flesta...
 
Vi har också varit iväg i helgen. Åkte och red en MsvB:2, vår tredje. Bytena sitter inte riktigt, men jag är ganska trött på MsvC och vi är kvalade många gånger om så...

Det gick ganska bra, det var svårt underlag och sadeln ska säljas för jag passar inte i den, så känslan var sådär rent fysiskt. Men psykiskt är jag väldigt nöjd. Han var lagom tempererad, ambitiös och lydig. Jag kunde planera ritten och ridningen fungerade enligt vad jag önskat. Red in på 60,3 drygt, så nu har vi en godkänd MsvB i bagaget, känns superbra. Dessutom var det en namnkunnig domare, som jag var lite nervös för att rida för, så det gör det ännu bättre.
 
I lördags var det dags för Div 2, omgång två . Jag har varit på semester i 2,5 vecka och en kompis har ridit min kära Roland, men två dagar innan jag skulle åka hem så hade han fått ett bett av något och svullnat upp på halva huvudet. Allt gick bra och han är återställd nu. Men det innebar att jag hastigt och lustigt fick låna systers hopphäst! Hann rida henne två gånger innan tävlingen, och var mest glad att hon inte bockade av mig... MInst sagt speciell häst! 174 cm hög, byggd som en nordsvensk, men känslig att rida. Hon skötte sig strålande, även om hon funderade varför det inte var några hinder på banan, dock var hon spänd i traven och då fick jag rådet att rida sakta och domaren tyckte det blev undertempo. Dock var galoppen jättefin och jag hade iaf två 7:or där. Det var en tervlig upplevelse, och vi fick ihop ett lag, så det blev en trevlig dag trots allt!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 925
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 511
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp