Vårterminens tävlingar.

@shipwreckgirl I LC när det är fri skritt ska du släppa tygeln helt, dvs hålla i spännet på tygeln. Gör du det kan det nog inte se ut som om du tjuvhåller även om pålle har lång hals :). Annars får du köpa längre tyglar ;).
 
Förra helgen gjorde vi våran andra tävling. Första med laget. Blev jättenöjd med resultatet. 66,66% fastän det kändes katastrof. Höll på att sätta i halsen när farsan kom med protokollet och såg resultatet. Väntade mej knappt godkänd typ. Slutade 7a av 20. Dom där sista starterna kom och bara blåste förbi i vanlig ordning. Laget lyckades bli 3a och precis utanför placering. Hoppas på nästa gång istället. Lite orolig då den omgången går utomhus och hontasdjuret tappar lätt fokus och går och stirrar på eventuella störande moment
 
Red LB:1, höll i spännet, men man rider från domaren så hon kan inte ha sett helt ok.

I LB1 ska man länga formen i skritt genom att ge längre tygel. Det innebär INTE hela tygellängden så det verkar denna domare ha missuppfattat i så fall. Alternativt så gav du hela tygellängden och h*n påpekade att så ska det inte vara.
Tänk ökad skritt i form men steglängd/energi som vanlig mellanskritt.
 
I LB1 ska man länga formen i skritt genom att ge längre tygel. Det innebär INTE hela tygellängden så det verkar denna domare ha missuppfattat i så fall. Alternativt så gav du hela tygellängden och h*n påpekade att så ska det inte vara.
Tänk ökad skritt i form men steglängd/energi som vanlig mellanskritt.

Ah, ska läsa lite mer noggrant när jag kommer hem sen, men kan vara så att det stod " släpp inte hela tygeln"
 
Barb och ponnypilot har tävlat igen. La1 vilket gav en vinst på 69.44%. Väldigt glad och nöjd över båda!
18199552_10211235741881257_710781209975570122_n.jpg
 
Vi har tävlat både lör och sön. Idag gick det sämre ridmässigt men bättre poängmässigt. Jag har aldrig ridit MsvC:2 på C innan så med facit i hand är 62 % trots felridning helt ok idag. Ni får dock filmen från igår. Den MsvC:1-ritten belönades med hela 59,255 %. Jag tyckte han kändes som en miljon typ (jämfört med hur det varit innan.. :angel:)
 
I LB1 ska man länga formen i skritt genom att ge längre tygel. Det innebär INTE hela tygellängden så det verkar denna domare ha missuppfattat i så fall. Alternativt så gav du hela tygellängden och h*n påpekade att så ska det inte vara.
Tänk ökad skritt i form men steglängd/energi som vanlig mellanskritt.

Visst ska det vara så? Blev så förvirrad, jag red LB:1 förra helgen och tänkte som du, dvs läng formen men behålla skritten. Fick 6 och uppmaning att länga mer (och min häst har bra skritt med mkt övertramp). Så framöver kommer jag rida som ökad skritt ändå.
 
Jag gav hela tygeln, men det är ju fel när man läser i programmet. Fick även kommentaren att hästen tappade energi i skritten, så förhoppningsvis hjälper det oss att inte ge hela tygeln nu på söndag när vi försöker igen. Ska även tänka på övergångarna galopp-trav, där han gärna byter i slutet på diagonalen ( gammal hopphäst är svår att lära om, han älskar att byta!)
 
@shipwreckgirl När du rider galoppdiagonalen och gör upptaget så tänk att du ska rida rakt in i väggen tills du har gjort övergången till trav. Med hästar som gärna byter i galoppen brukar jag träna digoanlen till A/C för att kunna vända tillbaka i samma varv utan att göra övergången till trav först och sen göra diagonalen tvärare och tvärare tills du måste göra övergången och byta varv. Ffa så sitter ryttaren kvar i rätt galoppsida och börjar inte omedvetet svänga så hästen slår om. Är så vanligt att ryttaren börjar svänga ut i hörnet innan travavbrottet och det är då det blir omslag.

Lycka till!
 
Har anmält humörshästen Ärlig till tävling. Förra försöket är flera år bakåt i tid.
Problemet är inte så mycket hästens utbildningsnivå och kapacitet, som just humöret och samarbetsviljan.
När han vill, är han jättefin.
När han inte vill, är det roligare att vara någon annanstans.

När han inte ville (förra försöket) red vi trots det MSV C på 57.4%...
Den här gången blir det mer adekvat nivå på LC.
Och jo, Ärlig är också en fjording.
Mycket viljestyrd...
 
Var och red en MsvC1 på kvällstävling igår med min lilla superponny! Lyckades äntligen få till ett jämnt program utan missar, även om vissa moment såklart kan bli bättre (det kan det väl alltid :p). Skolorna funkade, enkla bytena funkade och fick tom en sjua på ryggningen. Vi slutade på personbästa med 65,957% och knep en fjärdeplacering i ett väldigt fint startfält. Otroligt nöjd och glad!

Film från ritten, tyvärr går den nog inte att se på telefon för jag fattar inte hur en tar bort musiken :o

18425479_10211271723060764_2310672394520733614_n.jpg


18342237_10211271717340621_2440283517043224470_n.jpg


18342276_10211271713860534_115310981410602592_n.jpg
 
Tävling igår igen. Vi har haft lite dålig förberedelse pga min graviditet som gjorde sig påmind vilket har lett till svårigheter att komma till ridning. Det var dock som bortblåst igår, hon var så otroligt fin på framridningen :love: Satt verkligen och njöt! Tyvärr orkade vi inte riktigt hålla kvar den känslan inne på banan och med ett avbrott i galoppen så blev procenten endast dryga 61%. Känner mig ändå extremt nöjd med just framridningen och att jag hittat tillbaka till bra ridning efter den dåliga veckan som varit.
 
Tävling igår igen. Vi har haft lite dålig förberedelse pga min graviditet som gjorde sig påmind vilket har lett till svårigheter att komma till ridning. Det var dock som bortblåst igår, hon var så otroligt fin på framridningen :love: Satt verkligen och njöt! Tyvärr orkade vi inte riktigt hålla kvar den känslan inne på banan och med ett avbrott i galoppen så blev procenten endast dryga 61%. Känner mig ändå extremt nöjd med just framridningen och att jag hittat tillbaka till bra ridning efter den dåliga veckan som varit.

Jag var också på tävling.
Totalt missnöjd med poängen på min grå. Visst, ingen halleluja-ritt. Men 58% antyder betydligt fulare ritt än vi ändå genomförde.

Ärlig skötte sig bättre än vad som kunde varit fallet och fick generösa 62% för sin start.
18423064_1135136456632964_4989909724802957394_o.jpg
 
Jag och pålle var å luftade oss igår på hemmaklubben, en träningstävling och vi red ett LE-program med enbart skritt. 73% blev det och jag har nog aldrig varit så glad för en rosett :love: Tårarna bara sprutade efter sista halten.. Jag är så glad att vi kunde göra detta och att det finns en chans att han kan komma tillbaka efter skadan i februari. :heart
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 772
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp