Vårterminens tävlingar.

jag är anmäld till LA:1 och LB:1 i helgen. Har inte tränat dressyr på bana sedan innan nyår, vilket kändes när jag red igenom programmet några gånger i förra veckan. För varje gång jag red igenom galoppdelen blev han dock bara jämnare och jämnare så med en lite smart avvägd framridning tror jag att det kan bli ganska bra. Vi får nog ta det lite för vad det är, när man inte tränat mer. För ett år sedan red vi LB1 på rätt låga procent, idag känns det programmet "lätt", så jag hoppas på poängmässig revansch bara hästen kan hålla sig ifrån att bocka i galoppdelarna av programmen. :D
 
I går var vi på pay and ride igen. Red LC:2 och är väldigt nöjd med ridkänslan. Lite hyss i galoppen drog ner poängen rejält, blev 62,5%. Hade många 6,5, några 7, men också några 4 och 5. Glad för 7 på sitsen och gångarterna!

 
I går var vi på pay and ride igen. Red LC:2 och är väldigt nöjd med ridkänslan. Lite hyss i galoppen drog ner poängen rejält, blev 62,5%. Hade många 6,5, några 7, men också några 4 och 5. Glad för 7 på sitsen och gångarterna!


Ni är jättefina tillsammans och jag tycker att du redde ut galoppbuset väldigt mjukt och lugnt.:)
 
@Wilfa Tycker ckså att du rider väldigt trevligt och reder ut buset fint! I traven tappar du minst ett poäng/moment eftersom den hamnar bakom med näsan. När du får fram den kommer ni rida på riktigt höga poäng :).
 
@Wilfa Tycker ckså att du rider väldigt trevligt och reder ut buset fint! I traven tappar du minst ett poäng/moment eftersom den hamnar bakom med näsan. När du får fram den kommer ni rida på riktigt höga poäng :).
Tack! Precis så sa domaren åt mig efteråt också :). Tycker fortfarande det är svårt att få upp nacken och fram näsan på tävling, han krullar gärna ihop sig när han blir lite laddad och taggad. Men, tänker våga mig på någon lokal start i sommar, ska bli spännande att se hur det går :p
 
@Wilfa har alltid tyckt det jag sett av dig på buke att du har en fin modell på din häst/ras och rider den väl!

Jättebra takt i den och väl ridet utifrån filmen . Som flera sagt så fram med näsan i alla lägen behövs, dvs jobba på att få den att söka sig framåt och utåt med halsen. Du rider ju på en ras som utifrån just sin exteriör generellt tenderar att lätt göra tvärtom , men utifrån just det tycker jag verkligen du är ett föredöme jmf med många dvs du har rätt tänk och har kommit långt .
Med mer bärighet och styrka kommer ni höja poängen massor !

Jättefint och Hejja ! :)
 
@Wilfa har alltid tyckt det jag sett av dig på buke att du har en fin modell på din häst/ras och rider den väl!

Jättebra takt i den och väl ridet utifrån filmen . Som flera sagt så fram med näsan i alla lägen behövs, dvs jobba på att få den att söka sig framåt och utåt med halsen. Du rider ju på en ras som utifrån just sin exteriör generellt tenderar att lätt göra tvärtom , men utifrån just det tycker jag verkligen du är ett föredöme jmf med många dvs du har rätt tänk och har kommit långt .
Med mer bärighet och styrka kommer ni höja poängen massor !

Jättefint och Hejja ! :)
Åh, jag blir alldeles glad över berömmet!!!!! Blir själv så frustrerad när jag ser friesrar gå hopkrullade med sänkt rygg och bara bensprattel fram, bakbenen kommer efteråt någonstans. Fick som kommentar på längningen i trav "fin rygg" och en 7:a den här gången. Sådana kommentarer glädjer mig extra eftersom det är en av de saker vi jobbar mest med. Nu ska jag bara samla mod att ta mig ut på en lokal tävling i sommar, tror vi börjar bli redo för det.
 
@Wilfa du har platsat på lokal länge vad jag sett du visat tidigare om än bara några inlägg . Noggrannare och mer färdiga än jättemånga som glatt rider lokal oavsett häst material /färdighet osv.

(Och som överförtydligande då - lokal får man rida närhelst och ingen kritik till någon )

Som sagt - jättefina och hejja !
 
Senast ändrad:
@Wilfa du har platsat på lokal länge vad jag sett du visat tidigare om än bara några inlägg . Noggrannare och mer färdiga än jättemånga som glatt rider lokal oavsett häst material /färdighet osv.

(Och som överförtydligande då - lokal får man rida närhelst och ingen kritik till någon )

Som sagt - jättefina och hejja !

:bow::bow::love:
 
Så helgens starter är avklarade. I LB1 höjde vi oss 8 procentenheter sedan sist, han var framåt och positiv. Till LA1 var han lite tröttare och då blir det en väldigt tunn linje mellan spänna bågen - bli arg. Han gjorde programmet bra men det blev missförstånd i förvända galoppen som jag försökte lösa, lyckades inte särskilt bra - han blev jättefrustrerad, började stegra flera gånger och gå baklänges. Den andra förvända galoppen strulade också för oss, nesligt då han aldrig haft problem med det på träning förut. Det blir ju dessutom dyrt poängmässigt att få noll poäng där det är koefficient dessutom, så procenten ser verkligen kassa ut. Men jag tyckte att han kämpade på väl, det här var hans andra dressyrtävling i livet och första gången han gjorde två starter. Jättebra domare dock, skrev väldigt många konstruktiva kommentarer på varenda rad och förklarade varenda betyg. Nu har vi att träna vidare på och hehe, all chans i världen att förbättra procenten... :angel:
 
Pålles debut på dressyrbanan är avklarad, med bravur! :love:
Har haft inställningen att det ska bli en positiv upplevelse för henne, att hon ska tycka det är lika roligt att tävla som jag gör. Behövde jag lägga en extra volt av någon anledning så var det bara till att göra det liksom. Vi lullade runt, ingen spänd båge här inte :p, på 68,7% (LC:1). Mer än nöjd med procenten men det är inget som slår hur stolt jag är över min lilla madam :heart
Hon skötte sig exemplariskt både på framridningen och banan, rumpan höll hon under kontroll mestadels och de gånger hon inte gjorde det var det ingen som blev träffad :angel: :D
18641258_10212418821681899_525707550_o.jpg

Nästa start är redan på torsdag. Går in med samma inställning då, ett par gånger tycker jag allt att hon gå få på sig i miljötränande syfte innan vi försöker oss på att spänna bågen ;)

Lycka till och grattis till alla er som ska eller har tävlat! :)
 
Vi startade MsvC:1 idag. Sista tävlingen innan en intensiv träningsperiod. Ganska nöjd men det är en svår häst jag har. Han är snäll, verkar lite opåverkbar och sen så är han hur känslig som helst "helt plötsligt".. Men det var mycket att vara nöjd med, trots att det sammanlagda resultatet från två domare blev 60,745 %...

18581857_10159199853285497_109291058252451717_n.jpg
 
Ni som tävlar dressyr lite mer frekvent än jag, varför utgår en del? Liksom, vad motiverar?
Jag har gjort det när min häst var för trött mentalt för att kunna fokusera. De var 40 min sena men hade bara meddelat om 20... annars vill väl folk inte ha dåliga resultat i tdb eller så mår de dåligt av någon anledning. En bekant till mig utgick idag pga värmen, hon hade glömt dricka och var helt snurrig..
 
Ni som tävlar dressyr lite mer frekvent än jag, varför utgår en del? Liksom, vad motiverar?

Jag har utgått när jag känt att hästen över huvud taget inte varit på samma våglängd som jag. Finns det absolut ingen energi så finns det inget vettigt i att tvinga sig igenom ett program som man ändå inte kommer att kunna genomföra.
En dålig ritt där man måste "bråka" med hästen hela tiden, kan man lika gärna låta bli. Oavsett om det är tävling eller inte.
Eftersom det är bättre för ekipaget som helhet, och för hästen, att försöka ha en positiv känsla i ridpasset.
 
@Cherarriduracell Jag utgick en klass förra året för att det blev fullständig pannkaka. Först red jag direkt fel och vände till fel varv. Sen fick jag direkt galoppanslag i mellantraven. Samlade ihop mig och kom igenom ett par moment ok. Men sen fick ponny syn på en vit lysande bakdel mitt i en sluta och kastade sig. Då fick jag nog av allt och utgick (och tjöt som en liten unge, världen rasade typ, i efterhand skäms jag haha :o). Har utgått en gång tidigare där jag red igenom hela programmet trots massor av stora missar, utgick precis innan uppridningen för att jag inte ville se totalprocenten.
 
Jag utgår om det händer nåt så hästen är märkbart obekväm, Pärlan hade en start förra året när hon fått besvär av sadelgjorden och bara stod emot och kosparkade, då utgick jag.
 
Ni som tävlar dressyr lite mer frekvent än jag, varför utgår en del? Liksom, vad motiverar?
Jag har bara utgått en gång. Förra året i en msvB5. Hästen hatade underlaget och tror knappt jag hann till första öppnan när hon helt plötsligt slängde tungan över bettet o den hängde ut en halvmeter ungefär:eek: Försökte en liten bit till o försökte få henne att hala in den där obscena tungan. Men hon ville verkligen inte så jag tackade för mig. Red samma klass veckan efter på underlag som hon trivdes på och åkte hem med en andra placering.:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 762
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 843
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp