Vårterminens tävlingar

83BC140A-644D-4FB3-9E38-028F6DD66D59.png
Vi var ju och tävlade i tisdags, jag och C. Jag var spänd så han blev spänd och poängen blev därefter. 62,56 tror jag? Första gången jag red nya MsvC:2. Tiondeplacering blev det faktiskt ändå. Tack och lov att min tränare var med så hon kunde ge mig lite tips på hur jag ska göra. Jag rider nämligen mycket mer kontrollerande på tävling än hemma och då blir resultatet sämre. Tycker det är jättesvårt att rida fram bland alla stressade ryttare som jag ska se upp på. Även om jag håller mig till ridhusreglerna är det inte säkert att de gör det.

På det igen på måndag då vi startar igen!
 
240D293D-B6EA-4E0A-B521-B0A8A5BEE6A8.png


Så blev det måndag och dags för nästa start. Jag hade ett enda mål idag. Och det var att vara mindre spänd och sätta mindre spänning i honom. Det gick ok, men tyvärr var han inte riktigt framme för skänkeln så det finns verkligen förbättringspotential. Det blev ändå 65,349 % och en tredjeplacering. Nytt pers för oss i MsvC:2. Nu tränar vi några veckor inför nästa start. Då är det MsvC:1 som gäller.
 
Då var första dressyren för i år avklarad. 63% i LC. Gick riktigt dåligt. Hästen var stissig och ville bara springa. Jag blev stressad gjorde en tankevurpa och höll på att rida fel. Men räddade ändå upp det med lite sen väg. 60,8% i LB. Hästen var mer avslappnad även om hon fortfarande var spänd (dommarbordet och dörren till ridhuset). Lite dåligt tempo och längningarna var inte tillräckliga men är ändå relativt nöjd. Tyckte kanske att jag kunde fått någon % mer. Men vi får kämpa vidare. Tyvärr är det dåligt med dressyrtävlingar framöver. Finns ingenting på min nivå. Hoppas på fler i sommar och i höst.
 
Då var första dressyren för i år avklarad. 63% i LC. Gick riktigt dåligt. Hästen var stissig och ville bara springa. Jag blev stressad gjorde en tankevurpa och höll på att rida fel. Men räddade ändå upp det med lite sen väg. 60,8% i LB. Hästen var mer avslappnad även om hon fortfarande var spänd (dommarbordet och dörren till ridhuset). Lite dåligt tempo och längningarna var inte tillräckliga men är ändå relativt nöjd. Tyckte kanske att jag kunde fått någon % mer. Men vi får kämpa vidare. Tyvärr är det dåligt med dressyrtävlingar framöver. Finns ingenting på min nivå. Hoppas på fler i sommar och i höst.
synd att det är ont om tillfällen!
Här finns det gott om tävlingar i lätta klasser men jag har ont om tid.
Har anmält mig till en tävling om en månad, får se om jag orkar upp i överkant 60% i LA:1 med mina två skruttar. Långt ifrån säkert, men kan gå om de har en bra dag. Förhoppningen, om det går bra, är att kvala till dressyren på SM för fjordingar och då ligger kvalgränsen på 60%.
Förhoppning är ju viss skillnad mot förväntan, dock.
 
På söndag ska vi äntligen iväg igen :love:(såvida hon inte tappar en sko eller kommer till skada på annat sätt vill säga...:devil:)
La1 står på skenar. Testar att bara rida en klass denna gången. Känns som vi lyft oss ytterligare ett snäpp sen sist trots avbrott för graviditet och mammaledighet. Vi har iaf en mellandag att visa nu, dock kan det nog saknas en del stabilitet istället. Men kul ska det bli oavsett! :bump:
 
63,8 % blev resultatet idag. Mindre än vad jag hade hoppats på men rättvist. Hästen lika underbar som alltid att ha med sig, men hon blir lite "blyg" på bortaplan og går med handbromsen i. Saknas energi men om jag lägger till benen mer far hon iväg istället. Mellantraven som vi börjat få bra kläm på där hemma uteblev idag ef5ersom hon inte är helt avslappnad. Men men bara att tävla vidare :D
Film från idag
 
Vilka blir det som ska till Ystad om 2 veckor?
Jag avstår nog, det blev ju långbaneprogram, jag hade siktat in mig på LB:1 och ev LA:1 om det kändes bra. Väntar ju dessutom föl typ då. Men om jag inte vakat under natten åker jag kanske dit och tittar en sväng.
 
Jag avstår nog, det blev ju långbaneprogram, jag hade siktat in mig på LB:1 och ev LA:1 om det kändes bra. Väntar ju dessutom föl typ då. Men om jag inte vakat under natten åker jag kanske dit och tittar en sväng.
För oss blir det debut på lång bana och jag är supernervös för det :o
 
För oss blir det debut på lång bana och jag är supernervös för det :o

Måste fråga vad det är med lång bana som känns svårare? Här uppe är det ytterst sällan det är kortbaneprogram för häst. Vi har provat på våra tävlingar, men det är inte särskilt populärt.
 
Måste fråga vad det är med lång bana som känns svårare? Här uppe är det ytterst sällan det är kortbaneprogram för häst. Vi har provat på våra tävlingar, men det är inte särskilt populärt.
Nog mest brist på rutin. Har kort bana hemma, så det är vad jag rider på till vardags. Och så tanken på att medellinjen är 60 meter lång och ska vara rak.... Och så är det de där galoppdiagonalerna med övergång till trav, de tycker jag är kluriga fast det har ju inte med banans längd att göra :p
 
Nog mest brist på rutin. Har kort bana hemma, så det är vad jag rider på till vardags. Och så tanken på att medellinjen är 60 meter lång och ska vara rak.... Och så är det de där galoppdiagonalerna med övergång till trav, de tycker jag är kluriga fast det har ju inte med banans längd att göra :p
De diagonalerna är ju kluriga eftersom man måste fatta galopp mot domarkortsidan :-D Min häst funkar nog på lång bana, även om jag bara provat en gång, och då fick utgå pga ovannämnda problem. Men han är ju lusitano och är ju mer kvick än stabil liksom. Hannoveranern var ju bara att styra in på en linje och sitta still, hon kunde gå i en evighet i samma skola eller rörelse, bara jag riktade in henne och inte störde. Med lusitanon är mycket svängar en bra grej istället. Men såna saker är ändå underordnat just nu, vi behöver ut och se lite olika banor och platser och få det ovanliga att bli lite mer vanligt. Vanligt är bra, tycker han, ovanligt är sjukt läbbigt. Jag rider en P&R på samma ställe kommande helg istället, känns lugnare inför fölningen.
 
De diagonalerna är ju kluriga eftersom man måste fatta galopp mot domarkortsidan :-D Min häst funkar nog på lång bana, även om jag bara provat en gång, och då fick utgå pga ovannämnda problem. Men han är ju lusitano och är ju mer kvick än stabil liksom. Hannoveranern var ju bara att styra in på en linje och sitta still, hon kunde gå i en evighet i samma skola eller rörelse, bara jag riktade in henne och inte störde. Med lusitanon är mycket svängar en bra grej istället. Men såna saker är ändå underordnat just nu, vi behöver ut och se lite olika banor och platser och få det ovanliga att bli lite mer vanligt. Vanligt är bra, tycker han, ovanligt är sjukt läbbigt. Jag rider en P&R på samma ställe kommande helg istället, känns lugnare inför fölningen.

Jag gillar också mycket svängar, så jag klarar av att hålla ihop allting. Har ju en frieser som är väldigt stabil i psyket, så det svåra är att han har 4 ben och ibland tycker han det är många när man ska hålla rätt på dem ;). Men, någon gång måste jag testa, utmana mig själv!
 
Jag gillar också mycket svängar, så jag klarar av att hålla ihop allting. Har ju en frieser som är väldigt stabil i psyket, så det svåra är att han har 4 ben och ibland tycker han det är många när man ska hålla rätt på dem ;). Men, någon gång måste jag testa, utmana mig själv!
Stabil i psyket är inte vår grej :-D
 
Nu har jag och häst varit ute och gjort ett nytt försök i Msv C:1. Det blev precis lika dåligt som förra gången. Nu var det iof bara andra tävlingen för i år, och utomhus. Vi har hunnit rida två gånger i paddock än så länge i år, och hästen är full av vårkänslor. Men det är såååå ledsamt när man har en fin känsla på framridningen, faktiskt riktigt bra, och sen skrittar man 20 meter och hoppsan hejsan så var allt borta och hästen är jättespänd. Det är säkert jag som blir spänd också, men inte så att jag blir supernervös på något sätt heller.
Vi fick trav i den ökade skritten och galopp i traven och dåliga öppnor då hästen tolkade min "in med bogen" som "nu ska vi rejsa ökning på diagonalen". Fick till en superbra början på en ökad trav som blev galopp..
Men i alla fall några sjuor på galopparbetet och en 7,5 på sista uppridningen. Totalt runt 58,2% tror jag.

Å vad glad jag hade varit för ett program där man rider galoppdelen först.. Galopp är mycket bättre för att rida bort spändhet än vad trav är! Nu börjar snart div 2 så då går vi ner och rider La1. Känns ganska skönt
 
Jag ska till Ystad och jag håller på att dö av nervositet :nailbiting: Är anmäld till LC:2 (vilket vi har ridit de andra två tävlingarna) och LB:2. Jag är sååå rädd att han ska koka över och bara galoppera. Han gör det när han blir spänd, han släpper liksom kontakten helt och vad jag än gör så blir det galopp. Synd att traven alltid är först, det blir alltid mycket bättre när han väl har fått galoppera :grin:

Hursomhelst så är jag rätt övertygad om att LB:2 kommer gå skitkasst med tanke på att han blir "triggad" av volter...
 
Hahah, det tror jag inte;) Jag och mitt lilla odjur har bara varit på en tävling hittills. Ser du en liten brun häst som lever rövare på en framridning någon gång så är det förmodligen han, dock :D:o Sorry för OT...

Nu har jag listat ut vem du är ;) . Du får komma och hälsa när vi är i Ystad!
 
Jag ska till Ystad och jag håller på att dö av nervositet :nailbiting: Är anmäld till LC:2 (vilket vi har ridit de andra två tävlingarna) och LB:2. Jag är sååå rädd att han ska koka över och bara galoppera. Han gör det när han blir spänd, han släpper liksom kontakten helt och vad jag än gör så blir det galopp. Synd att traven alltid är först, det blir alltid mycket bättre när han väl har fått galoppera :grin:

Hursomhelst så är jag rätt övertygad om att LB:2 kommer gå skitkasst med tanke på att han blir "triggad" av volter...

Håller med dig helt! Min häst är likadan, och hade man haft galoppdelen först i programmet hade det gått så mycket lättare tror jag. Då hade hästen fått galoppera ur sig det värsta och man har en bättre chans till en ordentlig trav istället för en spänd och trippig trav med galoppinslag. Trots att jag alltid galopperar precis innan startsignal så behövs det mer galopp!

Lycka till :D
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 721
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska laddar för ny tävlingshelg. Hittills har årets klasser många gånger varit...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp