Vårterminens tävlingar

Jag har varit ute och luftat mitt skogstroll. Red en msvb4 och hamnade stax utanför placering på 65.4%. Fick ett omslag i mellangaloppen annars var hon fin.:love:
Riktigt roligt att tävla och trots att jag faktiskt bara rider ut i hoppsadeln nuförtiden förutom träning ca en dag i veckan kommer folk fram och säger att hon aldrig sett så fin ut. Som matte blir man såklart glad och huvudsaken är att hon mår bra och är glad.:heart
Red även en programridning i början av veckan på 67.4% trots 1 på ena bytet och 4 på mellangaloppen. Fick en 8 på framåtbjudningen. Det händer väl bara en gång i livet men det var roligt. Har försökt ladda upp film från den men youtube verkar inte gilla att man laddar upp från telefonen.:confused:
 
Vi red på 72% i LC:2 och det kändes jättebra! I LB:2 var han mer med mig och lösgjord men han taktade i skritten och sen råkade vi ramla ut från banan också 😂 Jag hade någonstans i bakhuvudet att man fick vara utanför banan i 20 s om man lämnat genom öppningen, och efter lite tjat på både domare och överdomare så visade det sig att jag hade rätt! Så en uteslutning blev en felridning och 63.8% istället, så nöjd!
 
Vi red på 72% i LC:2 och det kändes jättebra! I LB:2 var han mer med mig och lösgjord men han taktade i skritten och sen råkade vi ramla ut från banan också 😂 Jag hade någonstans i bakhuvudet att man fick vara utanför banan i 20 s om man lämnat genom öppningen, och efter lite tjat på både domare och överdomare så visade det sig att jag hade rätt! Så en uteslutning blev en felridning och 63.8% istället, så nöjd!
Så kul! Han såg verkligen fin ut på framridningen :). Jag fick några fula missar, men är nöjd med att överlevt första tillfället på lång bana utan att dö eller komma sist :cool:
 
Så kul! Han såg verkligen fin ut på framridningen :). Jag fick några fula missar, men är nöjd med att överlevt första tillfället på lång bana utan att dö eller komma sist :cool:

Hahah, jag såg ert program och jag tyckte det såg bra ut! Mycket mer än att bara överleva :)
 
Mina damer har säsongsdebuterat idag. Burb i LB3 och trots en himla massa gnägg och spänning blev det 65,1% vilket jag är kalasnöjd med :).
Burb LB3
Barb gick MsvB2 och det kändes stabilt, förutom bytena då där hon lite skiter i mig. Är ändå väldigt nöjd äver jämnheten och hur lätt det ändå kändes men jag VET att vi kan betydligt bättre. Med 62,9% nådde jag ändå mitt mål att vara över 62% :)
Barb MsvB2
 
Red en MsvC:1 igår. Första gången jag tävlade nya programmet. tyvärr var C inte så pepp, han lullade på i sin bubbla, kändes inte kul alls tyvärr. Inte ens travlängningarna var bra. Ostadiga och utan tryck. Men har kollat på filmen och det såg bättre ut än vad det kändes. 64,167 och första utanför placering. Det ser rätt stabilt ut. Men men, nästa tävling om 10 dagar, då är det utomhus, kan bli spännande...
 
Första utanför placering var tydligen melodin igår :D! Samma för Burb haha!
Alltså varför är det ett så himla vanligt resultat :-D Det finns ju bara en plats som är första utanför placering, men jag tycker att det är väldigt ofta man råkar hamna just där.
 
Alltså varför är det ett så himla vanligt resultat :-D Det finns ju bara en plats som är första utanför placering, men jag tycker att det är väldigt ofta man råkar hamna just där.
Jag har gjort det flera gånger på den här tävlingsplatsen dessutom. :meh:
 
Gjorde en La1 start i lördags. Red in med målet att nu ska hästen inte ladda över och vi ska ta det lugnt och fint och inte få massa onödiga missar bara för att han är på gränsen till att explodera. Och det gjorde vi. Det blev till och med lite väl mesigt.. väldigt mjuk och djup framridning som nog sög musten ur honom lite. Men jag var nöjd ändå, vi fick inga stora missar.
Men sen fick jag procenten; 61,3%. Blev faktiskt besviken, och det var ett tråkigt protokoll att läsa. Inget positivt i stort sett. Jag red som nummer 2 i klassen så det var många timmar kvar, mamma lastade hästen och åkte hem med den medan jag var kvar, det var ju lagtävling och jag är lagledare.
Sen när det är 4 ryttare kvar eller något ligger jag fortfarande på placering. Till slut blir vi nerpetade av en eller två ryttare, men där ser man verkligen hur man inte ska stirra sig blind på procenten utan snarare kolla på hur den står sig mot andra i klassen.. Ritten var inte värd en placering, men jag är till slut nöjd med både ritten och resultatet. Till nästa gång hoppas vi på samma lugn från hästen men lite mer power från ryttaren så blir det nog bra! :D
 
Startade LB:1 i dag. Så nöjd med min underbara häst! Vi kommer inte vinna OS, men han ställer upp och gör alltid sitt bästa. Fick 65% i dag vilket kändes rättvist bedömt. Dessutom protokoll fullt med bra, konstruktiva kommentarer. Var inte mer än ett par punkter där det var tomt. Gillar när det är mycket kommentarer, då kan man få ut mer av det!
Östra Göinge 2018-05-06
 
Nu har jag hunnit ut i år med Frans också, fortfarande bara LB för hans del. Förra helgen så var vi Åsbo och gjorde ett bottennapp. Spänd häst som stänger mig ute och går mot skänkeln. Så hem och träna på detta... Åkte sedan till Flyinge denna helgen och min envisa ridning under veckan gav resultat! Frans var med mig inne på banan, går snällt runt och gör det han ska. Ett tag kvar innan vi kan plocka fram alla hans kvalitéer där inne men 72,3% och en 2a placering är verkligen på rätt väg!

Tyvärr blev lyckan inte långlivad då under den korta stund vi lämnade en då lugn häst i B-kortslastbilen kommer vi tillbaka till en som hoppat över gångluckan och in i packutrymmet. Han kommer så småningom ut genom bakdörren. Jag trodde han skulle bryta nacken där ett tag... Nu verkar han bara rejält blåslagen och full i skrapsår samt ett sår vi fick sy. Så nu blev det vila...
 
Åh, vad det din häst som gick över bommen @Waco ? Var på samma tävling med min häst och behövde åka ungefär när räddningstjänsten kom insladdande. Skönt att höra att det inte blev värre, tänkte på det när jag var funkis dagen efter och undrade hur det hade gått. Och grattis till andraplatsen trots trist avslut på tävlingen :)
 
Åh, vad det din häst som gick över bommen @Waco ? Var på samma tävling med min häst och behövde åka ungefär när räddningstjänsten kom insladdande. Skönt att höra att det inte blev värre, tänkte på det när jag var funkis dagen efter och undrade hur det hade gått. Och grattis till andraplatsen trots trist avslut på tävlingen :)

Ja tyvärr var det min mindre intellektuellt begåvade häst:cool:. Han kom tack o lov ut innan räddningstjänsten och veterinären hann fram.
 
Jag har äntligen, äntligen tagit mig ut med min kuse. Han köptes som tävlingshäst men det var långt mer jobb med honom än vad jag trott och han var så otroligt mycket mer häst än vad jag egentligen var redo för. Men nu har vi äntligen landat och jag har känt mig modig nog att tävla honom. Hästen har (eller haft) extremt mycket nerv och varit explosiv men han har landat så himla mycket i sig själv att det värmer mattehjärtat. :love:

Så vi var ute på vår första tävling, en liten lokal LC:1 vilket kändes lagom. Hästen var lite hispig och brötig på tävlingsplatsen men skötte sig fint så fort jag satt i sadeln. Lite spänd och matt på framridningen tillsammans med att det var varmt och tungt och hände mycket runt omkring. Så red fram sparsamt. Målet med dagen var ju trots allt bara att se hur han reagerade på sammanhanget. Väl inne i ridhuset var han så trevlig. Avslappnad, tittade inte på något och arbetsvillig. Första delen av programmet var riktigt bra, eller ja hela tills de sista tre bedömningspunkterna. Majoriteten 6,5-7,5 men med två 3:or och en 4:a i slutet vilket drog ner det hela såklart. Landade på 63,7% vilket jag är nöjd med även om de där sista punkterna grämer mig lite… :grin: Men summa summarum, jättenöjd med kusen trots att han blev lite trött och därmed lite arg på slutet vilket innebär att han helt enkelt springer med huvudet i vädret och då är han i princip omöjlig att påverka så hem och träna mer för att kunna visa honom bättre. Nästa start blir om 3 veckor :)
 
Burb har varit duktig ikväll och tagit en röd rosett i LB2 på 64,8%. Detta trots att piloten styrde på konsekvent fel diagonaler, fick en felridning och en felfattning... Är otroligt nöjd med henne, det enda som saknas är rutin och hon var redan så mycket bättre än förra tävlingen :) . Är anmäld till LB2 igen om ett par veckor men ska ändra till LB3 som passar henne bättre. De där långa diagonalerna med avbrott-fattning är så himla meckiga.
32130706_10214278752234614_182694328085250048_n.jpg


32207316_10214278754954682_5064591079999799296_n.jpg

32149473_10214278754474670_195866859638095872_n.jpg

:D
32105282_10214278752394618_4992758001082302464_n.jpg

32186531_10214278752114611_3962189604953522176_n.jpg
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 773
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
7
· Visningar
205
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp