Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Niyama

Trådstartare
Dags för ny anmälningstråd! Här är Mammas fina beskrivning av vad en varulvslek är:

"Vad är då en varulvslek?

Det går att beskrivas ungefär som ett textbaserat rollspel. Det finns en person håller i leken, en lekledare, och ett gäng deltagare. Dessa deltagare får olika roller tilldelade sig av lekledaren (via PM), som de sedan ska hålla tyst om i leken. Leken består i stort sett av några onda (varulvar, det brukar vara mellan och tredjedel till en fjärdedel av lekens deltagare) och resterande goda. De onda vet i normalfallet om varandra och kan diskutera leken utanför tråden, exempelvis via PM. De goda vet i normalfallet inte om någon annan roll än sin egen.

Leken växlar sedan mellan dag och natt. Varje dag ska alla deltagare utifrån vad som skrivits i tråden resonera fram vem eller vilka hen tror är ond och rösta på den. Den som får flest röster när deadline för dagen är röstas då ut och är död, då får alla veta vilken roll denne person haft. Detta skriver då lekledaren i en uppdatering. De som är döda får inte längre skriva i tråden, det är bara "levade" spelare som gör det. När det sedan blir natt får de onda välja ut person som de dödar - detta meddelar de till LL som då skriver i tråden, när denna person dör får resten veta vilken roll personen haft.

I början är det lite som att leta efter en nål i en höstack men varefter leken fortskrider kommer mer information fram som gör det lättare att lokalisera de onda, vilket är de godas mål i leken. Leken är över när antingen alla onda är döda eller när de onda är fler än de goda (reglerna för när de onda kan vinna är något flytande men brukar fastställas av respektive lekledare i början av varje lek).

Under de övergripande kategorierna goda respektive onda kan det finnas olika roller med olika specialförmågor - hädanefter kallade specialroller. Vi har till exempel den goda siaren som varje natt kan fråga lekledaren om vilken roll en deltagare har, eller ängeln som varje natt kan välja att beskydda någon från att bli dödad av varulvarna. Dessa specialroller sköter alltså sina specialförmågor via PM till lekledaren, precis som varulvarna sköter sina val till natten. Det kan även finnas onda specialroller, de har då speciella förmågor men ingår oftast inte i lyan utan vet då inte vilka de andra onda är. Men angående alla specialroller kommer detta att specificeras av respektive lekledare i början av varje lek.

Detta är alltså anmälningstråden för lekarna, där man kommer att kunna anmäla sig till framtida lekar. Alla som vill vara med skriver alltså upp sig på en lista här i tråden och när det blir tillräckligt många och den som anmält sig som LL tycker att det passar så startas leken i en separat tråd. Oftast är det "kört" för att vara med i en lek när det dragits igång men för det mesta går det att kastas in om inte första deadline varit, lekledaren kan då lotta om vissa roller och därmed göra att det fortfarande inte går att lista ut vilken roll den nya kan ha. Men det är upp till varje lekledare att bestämma.

Om det är någon som har några frågor är det bara att ställa dem här, vi bits inte (iallafall inte utanför lekarna! )."
 
Senast ändrad av en moderator:
Goda roller:
Bagaren
- När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör.

Blodgivare: Kan någon gång under spelet återuppliva en deltagare som dött (förutsatt att blodgivaren själv lever). Återupplivningen kan ske när som helst under leken och är inte bunden till vanliga uppdateringarna. Dock måste återupplivningen ske inom ett speldygn efter att ”återupplivningsobjektet” dött. Pmar Lekledaren när den vill återuppliva.

Borgmästaren - Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vi röstning, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henne”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning.

Brevbärare – får ett visst antal paket att dela ut under leken. Gör sitt val innan dagDL. Paketen kan t.ex. innehålla en sia, en extra röst, ett beskydd.

Bybo - Har inga specialförmågor.

Byfånen - Som byns fåne har personen inget vett och ingen moral, men ibland kan de vara smarta också. Byfånen får en gång under spelets gång ta reda på en persons identitet, men bara om personen är ulv eller inte. Goda specialroller kommer att benämnas som bybor då Byfånen frågar om deras roll. Måste PM:a frågan inför natten. Vid en lynchning får Byfånens röst räknas två gånger då personen lyckas mygla till en röst utan att någon ser detta. En röst skrivs i tråden och den andra lämnas i hemlighet till LL genom PM.

Den blinda - Denne kan inte se men har utvecklat hörseln desto bättre, och får 2 gånger under spelet höra när ulvarna pratar och på så sätt komma på vilka det kan vara. Denne meddelar mig innan lynchning att i natt vill jag höra något. LL meddelar ulvarna och alla ulvar skriver en mening som denne kan höra (måste ha med spelet/rollen att göra) LL lottar sedan mellan ulvarna om vilken mening som den blinde ska få höra under sin nattliga promenad. Exempel på en sådan mening kan vara "jag misstänker x" eller "x misstänker ju mig".

Eremiten - Byns enstöring som bor en bit utanför byn. Är allmänt otrevlig mot alla som hittar vägen ut till personens grotta, och är inte sen med att kasta gyttja och dynga på alla nyfikna, så vem personen är av alla bybor; ja det vet ingen, bara att denna är en av de goda. All isolering har gett personen oanade krafter. Kan en gång under spelet förhindra ulvarna från att ta en bybo, det vill säga stoppa ett ulvmord under en natt. Eremiten meddelar LL i samband med sin lynchningsröst. Samma natt går ulvarna utan middag.

Herden med sin hund av rasen Komondor
- Herden är en person som har en stor flock på minst 100 får och är trogen sina djur; så i ulvatider sitter herden och vaktar dem om nätterna och det innebär att personen ser lite mer än den vanliga bybon. Den kan vid tre valfria nätter fråga LL om en viss bokstav finns i någon ulvs namn. LL får endast svara ja eller nej. Ledarvargen är immun mot frågan, såvida inte bokstaven finns hos en annan ulv med. Demonen är inte immun utan räknas som ulv.

Om ulvarna försöker äta herden en natt så misslyckas de, herdens trogna hund skyddar sin ägare, men förlorar sitt liv på köpet. Därefter har herden inget skydd från sin hund och ulvarna kan sluka herden. Genom den första attacken (där hunden miste livet) så röjs herdens identitet för både bybor och ulvar, då det kommer fram att ulvarna försökte ta herden. Så herden får nu gå ut med vad denna vet, men får INTE berätta vilka bokstäver det frågats om, bara vilka slutsatser herden har dragit från dem. Herden får fortsätta fråga efter bokstäver om den inte hunnit med alla när identiteten röjs. Får dock ej komma överens med de andra byborna om vilken bokstav det ska frågas om. Byborna får dock komma med förslag, men herden får inte avslöja vilken bokstav frågan gäller, bara vad dennes slutsatser blir.

Häxa - Förhäxar varje natt en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta!

Jultomten – Fungerar som brevbäraren men paketen tar aldrig slut. Kan dela ut paket före varje (dag)DL och kan göra det hela leken, men bara en gång till varje spelare. I tomtens säck kan det finnas en sia, en extra röst, en förtrollning (som mottagaren kan kasta på någon och därmed tvinga henom att rösta som avsändaren vill), beskydd mot en ulvattack, en förhäxning, en spionrad etc. Tomten delar ut paketen i vilken ordning hen vill. Om de tar slut får hen nya av LL, men bara ett i taget (LL lottar). Och ja – om tomten har dubbelnick kan hen dela ut paket till sig själv, men bara en gång.

Jägaren
- tar med sig en person in i döden. Skickar varje natt pm om vem den vill ta med sig om den dör. Om jägaren inte gör något nytt val så räknas det senaste.

Lärling - Försöker bli både ängel och siare och har ängelns krafter udda nätter och siarkrafter jämna nätter.

Magikern - När denna dör i lynchning så drar den med sig en ulv i fallet. Demonen medverkar i lottningen vid fallet men är immun mot att dö, det vill säga: faller lotten på demonen så går magikern döden till mötes på egen hand. Om magikern blir uppäten så blir den omvandlad till ulv. Immun mot demonen.

Magistern
- När den dör finner byborna en bokstav i hans/hennes hus. Denna bokstav kan man finna i ett ulvnamn (LL väljer).

Medium - Är en speciellt känslig person som kan uppfatta budskap från de döda. En gång per speldygn kan mediet få ledtrådar från döda spelare genom visioner eller drömmar. Mediet väljer alltså själv om denna vill
veta något inför en lynchning, eller inför ulvanätterna. Visionen eller drömmen kommer till mediet vid respektive deadline.

Nakor - God roll. Enda specialförmågan att den är odödlig i lynch och i nattkäk. Brukar kombineras med en ond självmordsbombare som är den enda som kan döda Nakor.

Prästen
- Ulvarna har möjlighet att bikta sig bekänna sina synder en gång under leken. Väljer de att göra så, så är Prästen och Ängeln strängt förbjudna att anklaga den biktade personen för ulveri, eller att rösta på den, detta pga. att man inte kan avslöja något man fått sagt till sig i en bikt. Man får skriva att man är osäker på personen, men inte att denna beter sig ulvigt. Prästen har en sia och kan fråga LL en gång under leken om en deltagare är ond eller god. Prästen får dela informationen med Ängeln.

Röstfifflare - har varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden).
 
Goda roller fortsättning...
Sektledaren – Får värva sektmedlemmar med hjälp av ett antal sior för varje natt (om inte LL redan har givit honom sektmedlemmar). Om sektledaren skulle försöka värva en specialroll, så händer ingenting. Sektledaren får veta av LL att han försöka värva en specialroll.

Sektledaren och sektmedlemmarna kan prata med varandra utanför leken.
Sektledaren är immun mot demonen, men det är inte sektmedlemmarna. Om en sektmedlem omvandlas av demonen så får den en plats i ulvlyan, men den är även kvar i sekten. Denna deltagare får nu välja om den vill spela för onda eller goda sidan. Väljer den att spela för onda laget så tas den upp av ulvlyan på heltid, men den finns fortfarande kvar i sekten och får hålla tyst om omvandlingen. Sektmedlemmen/ulven får avslöja de andra sektmedlemmarna, men bör passa sig för om sekten märker att dess medlemmar börjar dö så kan de börja ana att en förrädare är ibland dom.

Väljer deltagaren istället att spela för goda sidan så blir sektmedlemmen immun mot att ätas på natten. Däremot är det fritt fram för ulvarna att teoria och rösta ut personen i lynch.

*Vänligen notera, det finns olika versioner av sekten.

Siare
- Får varje natt veta en deltagares roll, siaren väljer vilken deltagare hen vill sia.

Siarens ättling - Vet om sin kraft men är hemlig tills att den riktiga siaren dör. Har bara kontakt med siaren efter dess död. Om siaren däremot väljer att sia sin ättling, då kan de samarbeta, men ättlingen kan inte använda sin kraft förrän siaren är död. Siarens ättling får ta del av samma information som siaren har fått.

Smeden - Överlever en ulvattack, vid andra attacken så får en av ulvarna inte rösta vid nästkommande lynchning. Om smeden dör vid lynchning händer ingenting.

Spion - Får varje natt se allas val. T.ex. vem som skyddas, sias etc.

Spåraren - Spenderar hela sin vakna tid med att leta ulvspår. Han kan under två nätter i spelets gång välja att stanna uppe hela natten och följa ett spår istället för att sova. Han får då reda på den ulvens identitet, men blir så trött dagen efter att han inte kan tänka klart när han röstar. Istället slumpar LL fram en person han måste rösta på, med motiveringar.

Är immun mot demonen.

Alternativ till spåraren:

Spenderar hela sin vakna tid genom att leta ulvspår i den snåriga skogen vid byn. Kan två gånger under spelets gång fråga spelledaren om en ulv har en vald bokstav i sitt namn. Men bara en bokstav åt gången. PM:ar spelledaren frågan inför valfri natt. Ingen i ulvpakten är immun mot frågan, men LL förtäljer inte om fler än en ulv delar på bokstaven, svaret kommer bara bli ja eller nej.

Storbonden - Får sia tre spelare under spelets gång.

Trollkarl
- Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör.

Tvillingar - Är två bybor som har förmågan att kunna kommunicera med varandra. De vet om varandra, och har tillåtelse att prata med varandra.

Vapensmeden - förvandlar oformlig metall till blanka, skarpa klingor. Så då är det väl inte konstigt att smeden har gåvan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen. Omvandlingen kan ske när som helst smeden PM:ar LL.

Vittne
- En gång per spel under en natt som spelaren väljer kan han bevittna en varulvsattack. På så sätt får vittnet reda på en av varulvarnas identitet, som i sin tur får reda på vittnets identitet. Efter bevittnad attack så är vittnet skyddat från att ätas följande natt. Förmågan är inte förbrukad om ingen attack skedde under natten.

Välsignad/ Silversmedens dotter – Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hen attackeras igen.

Ängel – kan varje natt skydda en deltagare.

Ängelns ättling - Vet om sin kraft men är hemlig till den riktiga ängeln dör. Har varken kontakt med prästen eller ängeln förrän efter ängelns död. Blir ängelns ättling siad presenteras den som bybo. Tar över ängelns roll om denna dör. Men får bara skydda varannan natt.

Älva
– Är en busig varelse som inte vill något illa men råkar hamna i de mest lustiga situationerna.
Får två sior. Tar över ängelns roll om denna dör, men får bara skydda varannan natt.
 
Onda roller
Demon - är en ulv som om den dör kan omvandla en god spelare till ulv.

Demonens dotter - Tar över demonens plats och dess kraft när demonen dör. Hon hålls hemlig för alla. Om siad så presenteras rollen som bybo alt. god. Efter dennes död så få siaren veta att du är demon.

Ensamvargen - vet inte vilka varulvarna är (och de vet inte vem ensamvargen är). Äter en deltagare var 3:e natt med start natt 3. (Man kan variera hur ofta den ska käka och vilken natt den börjar käka.)

Ficktjuven – stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex siaren ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång. Tjuven är på ulvarnas sida, men de känner inte till henom och tjuven känner inte till ulvarna.

Häxan - Kan kasta ut förtrollningar en av varje per spel
1. En bybo kan inte rösta vid nästa lynchning
2. Siaren får endast veta ond eller god vid en natt.
Tillhör ulvpakten.

Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.

Ond siare – känner inte till ulvarna och ulvarna vet inte vem detta är. Får varje natt sia en deltagare. Försöker hjälpa ulvarna.

Ond spion – känner inte till ulvarna och ulvarna vet inte vem detta är. Får spioninfo varje natt.

Svarta fåret - Är med i ulvpakten och känner till ulvarna, men ulvarna har ingen aning om vem detta är. Ska indirekt försöka hjälpa ulvarna. Kan visas som god i sior.

Ulvarnas Förtrollning – Ulvarna har lite magiskt pulver som ger en förtrollning till ulvarnas fördel. Förtrollningen kan användas så länge ledarvargen finns vid liv, vid tre olika tillfällen. Förtrollningen får inte användas för att vinna.

Förtrollningen innebär att den kan styra den valda personens röst, ulvarna får bestämma vem den ska rösta på. Den som får förtrollningen meddelas via LL efter den nattliga deadlinen. Förtrollningen måste användas på en ny person för varje gång, den får alltså inte hamna på en person flera gånger.

 
Senast ändrad:
Roller som kan var goda eller onda, neutrala och övrigt
Kärleksparet - Är två slumpvis ihop-parade deltagare (kan alltså bli en ulv och en bybo), som får veta om varandra, men
inte varandras roller, och helst får de inte heller prata privat. Dör en ur paret så dör även den andra automatiskt!
Vilket gör att man måste skydda sin partner, även om man misstänker den för ulveri.

Medicinkvinnan (neutral) - Har valt att arbeta för att rädda liv, är utbildad inom den moderna medicinen (dvs. i modern tid avseende lekens tid) och har gått som lärling hos en uråldrig läromästare och anser att liv är liv oavsett om det tillhör en förrädare eller inte. OBS! Medicinkvinnan får dock bara bruka en av dessa krafter, dvs. har valmöjligheten att välja sida, dvs. om hon väljer att rädda en ulv så blir denna ond och om hon väljer att rädda en god roll så blir hon god.

Kraft:
Kan rädda en god (inkl. alla specialroller) från att bli dödad av ulvarna, men då en person räddas till livet så röjs dennes identitet då Medicinkvinnan meddelar mig genom PM efter varje ulvmord om personen ska överleva eller inte. Men medicinkvinnan lägger då en immunitet på den goda som räcker för den första efterföljande natten, dvs. ulvarna kan inte mörda denna första efterkommande natt, men därefter blir den goda fritt villebråd.

Eller så kan hon rädda en ulv från att lynchas, meddelar mig genom PM när en ulv blir lynchad om denne ska överleva eller inte, därefter blir dock ulvens identitet röjd, men medicinkvinnan lägger då en immunitet på ulven som räcker för den första efterföljande dagen, dvs. ingen kan rösta på denna, men därefter blir ulven fritt villebråd. Kraften får dock ej användas för att vinna spelet från någon sida.

Om Medicinkvinnan väljer den onda sidan så räknas denne som ond och ingår i ulvpakten utan att själv bli en riktig ulv, dvs denne får inte medverka i morden varje natt. Men denne kan börja tänka omvänt och istället för att lyncha ulvar så letar denne goda och försöker lyncha en sådan istället och kan på det sättet hjälpa ulvflocken även om hon inte vet vem av de resterande ulvarna är, ulvarna får dock reda på vem medicinkvinnan är då hon räddar en av dem. Om ulvarna vinner spelet så vinner även medicinkvinnan om hon valt den onda sidan.

Självmordsbombaren - Kan vid sin död ta med sig en annan deltagare. Kan när som helst välja och dö och meddelar LL via PM. Kan vara god eller ond.

Visioner - Alla döda spelare, alltså både bybor och ulvar, får varje speldygn lämna ett meddelande till LL. Eftersom ett medium sällan får kristallklara budskap får man inte ange andra spelares nick, utan måste på något annat sätt beskriva den man vill ge mediet en vink om. Man får inte ljuga eller hitta på falska budskap, men det är fritt fram att förvränga saker. Inga citat får användas i meddelandena till mediet och budskapet får max vara 10 ord långt. Bland de inkomna meddelandena lottar LL ut det som når ut till byn. Alltså kan det vara vettigt att skicka samma budskap flera gånger om man har något viktigt att framföra.
 
Sådär. Jag lyckades inleda med ett stavfel som jag hoppas en snäll moderator fixar till. Det var ett jäkla klippande och klistrande så det är mycket möjligt att något blivit tokigt. Jag tog mig friheten att döpa om @Myrten s tjuv till ficktjuv eftersom det passar bättre och inte är samma namn som @glömmerallt s tjuvar.

En del roller hade inte så bra beskrivningar och skulle kanske behöva fixas till. Jag försökte rätta till de stavfel och konstigheter jag upptäckte.

@glömmerallt kanske kan vara snäll och lägga in troll och tjuvar. Hittade inte så bra beskrivningar och jag har själv ingen koll på dessa.
 
Tror detta var sista anmälningslistan:

LL Myrten
1. Niyama
2. Koppen
3. glömmerallt
4. cirkus
5. Lobelia
6. Mammas
7. zassoo
8. Jeffery
9. _CorpseBride_
10. Habina
11.
12.
13.
14.

Blev väldigt pepp på att vara LL leken efter Myrtens när jag höll på med alla rollerna.
 
Sådär. Jag lyckades inleda med ett stavfel som jag hoppas en snäll moderator fixar till. Det var ett jäkla klippande och klistrande så det är mycket möjligt att något blivit tokigt. Jag tog mig friheten att döpa om @Myrten s tjuv till ficktjuv eftersom det passar bättre och inte är samma namn som @glömmerallt s tjuvar.

En del roller hade inte så bra beskrivningar och skulle kanske behöva fixas till. Jag försökte rätta till de stavfel och konstigheter jag upptäckte.

@glömmerallt kanske kan vara snäll och lägga in troll och tjuvar. Hittade inte så bra beskrivningar och jag har själv ingen koll på dessa.

:rofl: förlåt men en av tjuvarna brukade jag kalla just ficktjuv, men det är lungt jag hittar på ett annat namn till den:laugh:
 
Niyama tycker du inte vi ska ha med några ulvar framöver?;)

För övrigt borde vi byta ut den onda häxans namn så att den inte heter samma sak som den goda med anorlunda rollen, om ingen har något bättre förslag kanske vi kan kalle den trollpacka?


Onda:

Varulvar: Vet om vilka dom andra varulvarna är, väljer varje natt en deltagare dom vill äta upp.

Troll: Vet om vilka dom andra trollen är, väljer varje natt en deltagare dom vill äta upp. Avskyr varulvarna och vill bli av med dem lika mycket som de vill bli av med byborna. (och ulvarna avskyr trollen)



Ska det stå något mer på ulvarna?


Sedan är röstfifflare en roll som lika gärna kan vara ond så den står i fel lista.


Återkommer med tjuvarna...
 
Jag funderade på röstfifflare, men det är ju en roll som vanligtvis är god. Dumt att röra till det i onödan tycker jag. De flesta rollerna går ju att göra onda så i så fall skulle ju alla roller behöva stå i listan för onda/goda. Siare och spion står t.ex. med i både ond och god listan för att minska förvirringen för nya deltagare.

Sen tog jag bara rollerna som fanns i förra anmälningstråden eller som jag själv hade sparat.
 
Äsch, nu ska ni inte vara sådana ;) Jag gillar rollen! :D :p

Förresten Myrten, Älva finns ju som kan sia varannan natt. Om du inte kommer på något eget, eller helt utesluter siarroller.

Finns ju en roll där man bara får veta om den man siar är ond eller god, kan ju också vara ett alernativ

Från början tror jag den rollen kallades spion och bara fick veta om någon hade specialroll eller inte(specialrooll=allt utom bybo), Men nu när typ alla har specialroller fungerar ju inte det så bra jag tror det var därför det ändrades till god/ond men är osäker. Någon som vet vilken roll jag menar och vad den kallas nu?

Sedan finns det någon roll som kunde välja att plocka in ett spöke i leken igen och den får diskutera med spöket. Spöket får inte skriva i tråden men rösta via pm. Någon som vet vilken roll jag menar?

Dom här fanns väl inte med i listan? det Sasse kallar älva kallar jag siarlärling, och eftersom det redan finns en annan älva i listan och siarlärlingen fanns med fast annan funktion i senaste leken så behöver vi ha namn till de här tre rollerna, någon som har ideer?
 
Dom här fanns väl inte med i listan? det Sasse kallar älva kallar jag siarlärling, och eftersom det redan finns en annan älva i listan och siarlärlingen fanns med fast annan funktion i senaste leken så behöver vi ha namn till de här tre rollerna, någon som har ideer?

Lärling fanns ju med. Siarlärlingen är ju en variant av den, precis som ängellärlingen.

Att bara visa ond/god vid sior har ju funnits vid olika roller, men då att man skriver ut det i lekstarten. Storbonden t.ex. har varit så i nån lek.
 
@glömmerallt Du har inte sagt något om självmordsbombaren :p

Nej jag nöjde mig med att muttra ilsket för mig själv:mad: Den har ju trots allt varit god i en del lekar så den kan få stå på den listan:cool:


@Niyama Jag tror jag hade med röstfifflaren i dubbel upplaga redan från början så den var ju både god och ond i orginal isåfall och då tycker jag den ska stå på den listan. :)
 
Nej jag nöjde mig med att muttra ilsket för mig själv:mad: Den har ju trots allt varit god i en del lekar så den kan få stå på den listan:cool:


@Niyama Jag tror jag hade med röstfifflaren i dubbel upplaga redan från början så den var ju både god och ond i orginal isåfall och då tycker jag den ska stå på den listan. :)

Saker förändras ;) Under de fem år jag spelar tror jag aldrig att det har funnits en ond röstfifflare med. Och som sagt, nästan alla roller går ju att göra onda.

Håller dock med om att självmordsbombaren borde vara ond, men många har haft med den som god så jag böjer mig för majoriteten :p
 
Lärling fanns ju med. Siarlärlingen är ju en variant av den, precis som ängellärlingen.

Att bara visa ond/god vid sior har ju funnits vid olika roller, men då att man skriver ut det i lekstarten. Storbonden t.ex. har varit så i nån lek.
Lärling fanns ju med. Siarlärlingen är ju en variant av den, precis som ängellärlingen.

Att bara visa ond/god vid sior har ju funnits vid olika roller, men då att man skriver ut det i lekstarten. Storbonden t.ex. har varit så i nån lek.

Jag gillar inte riktigt att rollerna ändras så mycket från lek till lek, blir tydligare och enklare om de har egne namn, så om vi kommer på några vettiga namn kan vi väl döpa dem

Fast lärlingen är en egen roll tycker jag så som siarlärlingen funkade i senaste leken så är det ju annorlunda

Jag tänker
Lärling - Försöker bli både ängel och siare och har ängelns krafter udda nätter och siarkrafter jämna nätter.

Siarlärling-
Tar över siarens roll när den dör(har ibland någon sorts siarkraft innan också)

Ängellärling-
Tar över ängelnsroll när den dör(har ibland någon sorts skyddskraft innan också)

Jag struntar lite i vad vi kallar dem, dock känns det jobbigt med för många variationer under samma namn-

Däremot är det okej att ha en varanandags siare så vi böhöver väl inte hitta på något nytt namn åt Sasses Älva det är ju ingen förvirrande förändring tycker jag.
 
Jag gillar inte riktigt att rollerna ändras så mycket från lek till lek, blir tydligare och enklare om de har egne namn, så om vi kommer på några vettiga namn kan vi väl döpa dem

Fast lärlingen är en egen roll tycker jag så som siarlärlingen funkade i senaste leken så är det ju annorlunda

Jag tänker
Lärling - Försöker bli både ängel och siare och har ängelns krafter udda nätter och siarkrafter jämna nätter.

Siarlärling-
Tar över siarens roll när den dör(har ibland någon sorts siarkraft innan också)

Ängellärling-
Tar över ängelnsroll när den dör(har ibland någon sorts skyddskraft innan också)

Jag struntar lite i vad vi kallar dem, dock känns det jobbigt med för många variationer under samma namn-

Däremot är det okej att ha en varanandags siare så vi böhöver väl inte hitta på något nytt namn åt Sasses Älva det är ju ingen förvirrande förändring tycker jag.

Nää?
Du beskriver siar- och ängelättlingar.

Siarlärling - siar varannan natt.
Ängellärling - skyddar varannan natt.
 
Saker förändras ;) Under de fem år jag spelar tror jag aldrig att det har funnits en ond röstfifflare med. Och som sagt, nästan alla roller går ju att göra onda.

Håller dock med om att självmordsbombaren borde vara ond, men många har haft med den som god så jag böjer mig för majoriteten :p

Klart saker förändras, Bryr mig väl inte om var den står på listan och så men jag kommer troligtvis ha med den som ond någon gång i framtiden om jag är LL så det får ni stå ut med:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 991
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 917
Senast: Lobelia
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 911
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 622
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp