Vatten i stall

Narcissa

Trådstartare
Vi planerar för stallbygge. Jag är dock typ sämst på att planera byggen då jag har noll erfarenhet.
Jag tänker ha spolspilta utanför stallet. Kommer dock bli inbyggt med skärmtak och plåtväggar. Hur löser man det bäst med vatten i stallet? Jag kommer ha varmvattenberedare i sadelkammaren men vill inte ha avlopp till kranar om jag inte absolut måste. Hur har ni gjort? Kan man ha bara en blandare i stallet och en i sadelkammaren men inget avlopp? Givetvis måste det finnas en utkastare i spolspiltan också.
 
Nej gud så jobbigt det skulle bli! Varför vill du inte ha avlopp? Det blir en himla massa springande med avloppsvattnet och vart ska du tömma det vintertid utan att riskera isbanor, lera och förfrusna fingrar?

Skulle jag bygga nytt så skulle jag inte bygga in sådana irritationsmoment och extrajobb utan se till att allt är så smidigt det bara kan bli och det vad gäller alltifrån in/utsläpp, mockning, vatten, förvaring, skötsel av hästarna, storrengöring av stallet osv. osv. Jag hade tänkt att även en dag med influensa och 40 graders feber så skulle jag kunna fixa det. Så enkelt skulle det vara och så smidiga lösningar skulle finnas. Det är så mycket enklare att göra rätt från början än att som vi har fått göra här, fixa i efterhand. Värme och isolering på alla vattenrör är för mig en självklarhet t ex. även om vi inte bor där det ofta fryser så är det ett aber när det smäller till och blir kallt och man står där med frusna vattenrör. Smidiga lösningar för allt gör vardagen så mycket roligare. Jag har te x. vattenledning ner till varje box med en kran man når utifrån boxen och det är verkligen guld att kunna vattna hästarna med hink utan att behöva bära en massa. De kronorna man ev. kan spara genom krångliga lösningar skapar irritation i längden och det är helt enkelt inte värt det. Skulle jag bygga nytt hade jag åkt runt och kollat på nybyggda ladugårdar. Där finns många innovativa lösningar att hämta och det var längesedan de lämnade tunga bökiga lösningar bakom sig.
Ett ställe en bit härifrån gjorde ett jättebygge med stort stall (50 platser). Det är bara det att de sparade in på så mycket att ingen blev nöjd i slutänden. Visst är stallet fint vid första anblicken men förvaringsutrymmen, skoningsplatser, täckestork, ombytesmöjligheter, personalutrymmen osv. allt som gör stallet användarvänligt lyser med sin frånvaro. Så synd när det hade kunnat bli så bra och de satsade så mycket.
 
Jag har vatten men inget avlopp. Funkar men jag skulle hellre ha avlopp. Särskilt när man tvättar stallet. Det är inte kul skyffla ut vatten...

Just slänga ut "spillvatten" när man diskat hinkar, sköljt bett osv är inte så jobbigt, men det skulle ändå bli så mycket enklare med avlopp så man slapp slabba så mycket med vatten.
 
Försäkringsmässigt så kommer du att få reservationer om du har kran eller varmvattenberedare utan avlopp. Det utrymmet måste ha avlopp för att försäkringen ska gälla.
Sen hade jag satt ballofixer på insidan av stallet där rörgenomföringen går till vattnet i utespolspiltan, för att kunna vrida av vattnet helt under vintern så att inte isen ställer till det, alternativt värmekablar i de rören om du skall använda den under kallare dagar.
 
Jag satte inte ngt avlopp under kramen, otroligt stort misstag!! Har avlopp 2m därifrån men i gen ordentlig avrinning, så får ha en balja under kranen för att samla ihop vattnet för att det inte ska bli vatten i hela stallgången. Golvet under kranen förstörs också av att det droppar.

Så avlopp är guld värt! Däremot så har jag än så länge mitt bara ut mot gödselstacken.. kräver att man inte slänger ut vadsomhelst i avloppet men det är bättre än att inte ha ngt avlopp alls (och ingen skillnad miljömässigt mot att man haft en balja under kranen eller spolat hästarna utomhus.)
 
Kanske lika bra att bygga in avlopp då. Är bara så sinnessjukt dyrt att bygga allt från grunden. Jag har inte avlopp i stallet där vi bor nu och det funkar super. Vill bara ha en kran i stallet så jag kan fylla vattenhinkar. Vill inte spola inne i stallet och då känns det som onödiga pengar att hålla på att dra in avlopp.
 
Kanske lika bra att bygga in avlopp då. Är bara så sinnessjukt dyrt att bygga allt från grunden. Jag har inte avlopp i stallet där vi bor nu och det funkar super. Vill bara ha en kran i stallet så jag kan fylla vattenhinkar. Vill inte spola inne i stallet och då känns det som onödiga pengar att hålla på att dra in avlopp.
Ja men en putskrok vid kranen och avlopp under är trevligt så att man kan blaska med vatten när man har smutsig utrustning ^_^, och kunna diska hinkar osv inne under tak :).
 
Jag fick inga reservationer när jag drog in vatten. Står bara "vattenutkast, frostfritt" som tillägg. Inget krav på avlopp. Jag kopplar på en gardenakoppling och en slangbit när jag fyller vatten/hinkar.

Utkastet sitter inne i stallet.
 
Jag fick inga reservationer när jag drog in vatten. Står bara "vattenutkast, frostfritt" som tillägg. Inget krav på avlopp. Jag kopplar på en gardenakoppling och en slangbit när jag fyller vatten/hinkar.

Utkastet sitter inne i stallet.
Kanske olika beroende på försäkringsbolag? Vi hade länsförsäkringar där har jag för mig, ringde iallafall och kollade innan.
 
Ring länsstyrelsen och be om hjälp. Ska du förpröva måste du ju ändå ha kontakten, och de brukar vara duktiga och komma med bra råd.
Ja förpröva måste jag. Har 9 hästar. När tar man kontakt med dem? Har aldrig byggt innan. Vi kommer inte bygga förrän i mars men måste ju ha bygglov mm klart då.
 
Ja förpröva måste jag. Har 9 hästar. När tar man kontakt med dem? Har aldrig byggt innan. Vi kommer inte bygga förrän i mars men måste ju ha bygglov mm klart då.
Då hade jag gjort det efter semestern. De brukar bli vänligare inställda om man är ute i god tid. Ofta kan de tipsa om andra stall att besöka och inspireras av.
 
Om du bara drar ut spillvatten från stallet kan du dra ut det till en stenkista och det är inte dyrt när du ändå bygger. Däremot måste du ha vatten frostfritt om du inte ska få ett elände med sönderfrusna rör och kranar. Om du bygger en spolspilta som du beskriver såmåste du kunna få vatten från det frostfria utrymmet till spolspiltan på ett praktiskt sätt - genom att dra ut en slang varje gång eller genom att ha fasta rör som du kan tömma när det är minusgrader.
 
Många källa vinterdagar har jag svurit över vattendragning, och tänkt på hur man hade velat ha det.

Hade jag byggt så hade jag tagit in vattnet i sadelkammaren till varmvattenberedaren där. En kran o plåtvask där (avloppet kan ju gå till dyngstacken eller stenkista).
Innan vattnet dras till resten av stallet sätts en ballofix kran, så att vattnet enkelt kan stängas av i resterande stall och vattnet tömmas för att skydda ledningarna när det blir kallt!
Sedan oxå isolerade rör och värme.

Tänk så skönt att slippa svära över detta när det blir vinter igen. Och att ha inkommande vatten säkrat, så blir det smällkallt sätter du trädgårdsslangen i sadelkammaren och fyller allt vatten enkelt ändå!

Lycka till med bygget!
 
Jag har gjort ung som @djezima beskriver ( stall 10 år gammalt) Jag har ett väl isolerat rum m frostskyddselement där jag har varmt och kallt vatten ( varmvattenberedare) och en vask med avlopp som går ut i en stenkista. Jag har inga vattenkoppar i stallet utan ger vatten i hink. Jag fyller lätt genom att ha en lång slang med bra sladdvinda ( Gardena som man fäster på väggen och där man kan dra ut slangen och låsa den och som sedan drar in sig själv) med pistolmunstycke så att jag lätt kan fylla hinkarna. Eftersom det uppvärmda rummet ligger vid porten kan jag även lätt dra ut slangen utanför om jag vill. Enkel lösning som fungerar bra! Stallet har det uppvärmda rummet till höger innanför porten och sadelkammare (även den uppvärmd) till vänster ich sedan fyra boxar till hö om porten och tre till vänster. Ett tips till är att bygga bred mittgång! Det underlättar mycket i den dagliga hästhanteringen!
 
Vi kommer ha varmvattenberedare och kran inne i sadelkammaren så det är skyddat där. Spolspilta kommer vara på andra sidan väggen på sadelkammaren så det är inga problem med rördragning. Bor i skåne och här är det ofta inte så kallt. Dock viktigt att vattnet fungerar året runt.
 
Många källa vinterdagar har jag svurit över vattendragning, och tänkt på hur man hade velat ha det.

Hade jag byggt så hade jag tagit in vattnet i sadelkammaren till varmvattenberedaren där. En kran o plåtvask där (avloppet kan ju gå till dyngstacken eller stenkista).
Innan vattnet dras till resten av stallet sätts en ballofix kran, så att vattnet enkelt kan stängas av i resterande stall och vattnet tömmas för att skydda ledningarna när det blir kallt!
Sedan oxå isolerade rör och värme.

Tänk så skönt att slippa svära över detta när det blir vinter igen. Och att ha inkommande vatten säkrat, så blir det smällkallt sätter du trädgårdsslangen i sadelkammaren och fyller allt vatten enkelt ändå!

Lycka till med bygget!
Hur går ditt vatten in? Vi löste problemet med värmeledning ner i vattenröret, ca en meter ner, där vattnet går in (i stallets kallaste del, vattenledningen går sedan rakt ner i marken) och ihop med isolering ända ner till betongplattan så fungerar det. Det har inte frusit sedan dess. Innan frös det så snart det var några minusgrader. Nu bor jag som sagt inte i norr men visst kan det smälla till och vara tio minus i någon vecka. En typisk vinter här är temperaturen mellan någon plusgrad och fem minus. Jag har också värmeledning och rörisolering på alla vattenrör i stalldelen så där fryser det inte heller längre. Det är ingen jättestor kostnad att fixa till det men såklart störande att det inte var gjort från början.
 
Jag bor också i Skåne och har precis som @TinyWiny fått stoppa värmekablar i vattenrören eftersom de går in/ut direkt vid en yttervägg. Det är nog nästan värre här än längre norrut eftersom vi mycket väl kan ha -10 utan värmande snötäcke mot mark och vägg!
Åven om vi inte har så bistra vintrar här nere så har vi ju minusgrader ofta under en normal vinter och det räcker ju för att bilda en ispropp!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 858
Senast: ameo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 971
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp