Vatten i stall

Vi ska också bygga nytt. Mitt krav till sambon var att vatten ska in i sadelkammaren och en tvättmaskin (så slipper jag tjatet om hästhår i kalsongerna...).
Duschar hästarna väldigt sällan, så då duger trädgårdsslangen på gräsmattan sommartid.
 
Vi renoverade en äldre stenbyggnad för fyra år sedan. Då vi hackade upp det gamla golvet och gjöt nytt var det rätt självklart att lägga ner två brunnar i gången. Vi har dessutom ett bra fall mot dessa. Vi har en vattenkran precis där vattnet kommer in i stallet och två i spolspiltan. Dessutom vattenkoppar i alla boxar. Ledningarna är isolerade och har värmekabel. Brunnarna är kopplade på den vanliga trekammarbrunnen. Vi funderade lite på stenkista, men det hade inte kostat så mycket mindre och kommunen var rätt tveksam till den lösningen. Nu är det väldigt skönt att ha en riktig lösning. Brunnarna är dock inte direkt under kranarna, men det är inget stort problem.
 
På tal om tvättmaskin så är det ngt jag saknar i mitt stall nu :), är nästan så att man vill att länsstyrelsen ska komma ut och klaga på de där 7cm som det är för lågt till bjälkarna så att man måste bila upp golvet i boxarna och sänka :angel: (och då dra ut vatten via boxarna till grovsadelkammaren samt avlopp så att man kan ha en stor och fin tvättmaskin ^_^. )
Är en maskin på jobbet och det är väldigt härligt att kunna slänga in allt som är det minsta lilla smutsigt :).
Stöviga feta täcken som blir tvättade en gång om året är lagom omysigt när man vant sig vid täcken som doftar tvättmedel och inte kiss..
 
Bygger stall och har skalet klart, har dragit in vatten i sadelkammaren där varmvattenberedare, tvättmaskin och vask ska stå. På andra sidan väggen finns spolspiltan. Stallet är kallstall, öppet i nock och bara två ponnyer så har köpt värmekablar till rören till vattenkopparna och lär nog behöva isolera dem med. Skulle inte vilja avstå avlopp och speciellt inte tvättmöjligheter när man ändå bygger nytt. Lycka till!
 
Vi planerar för stallbygge. Jag är dock typ sämst på att planera byggen då jag har noll erfarenhet.
Jag tänker ha spolspilta utanför stallet. Kommer dock bli inbyggt med skärmtak och plåtväggar. Hur löser man det bäst med vatten i stallet? Jag kommer ha varmvattenberedare i sadelkammaren men vill inte ha avlopp till kranar om jag inte absolut måste. Hur har ni gjort? Kan man ha bara en blandare i stallet och en i sadelkammaren men inget avlopp? Givetvis måste det finnas en utkastare i spolspiltan också.

I mitt stall drog jag vatten med elslinga in i sadelkammaren som var isolerad och uppvärmd, och där hade jag varmvattenberedaren, en blandare, och en vask med avlopp till duschspiltan på andra sidan väggen. Blandaren var en blandare med duschomkopplare, och duschslangen gick genom väggen så att det bara stack ut en slangkoppling i duschspiltan. Om det då frös kunde jag lätt skruva av slangkopplingen och tina väggenomföringen. Slangen förvarade jag i sadelkammaren. När jag inte ville att vatten skulle rinna ut i duschspiltan från avloppet var det bara att skruva loss avloppet och sätta en hink under vasken.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 861
Senast: ameo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp