vattenkoppar

malin_a

Trådstartare
Hejsan , jag undrar om det finns någon som har och kan tipsa om bra vattenkoppar till min nya ligghall? Jag skulle helst vilja ha vattenkoppar som är rätt stora och med självflöde men är dåligt insatt om detta.
Vattenkopparna kommer att elas.
 
Jag förklarar vidare: Jag skulle vilja ha koppar så mina hästar kan doppa näsan ordentligt och också slipper trycka på någon flottör eller vad det nu heter.;)
 
De du beskriver är med flottör. De där de ska trycka på något är med ventil, pendel eller tunga. De med flottör brukar vara svåra att få tag på med tillräckliga flöden, pendelventil är det som rekommenderas till häst.
 
Jag tror faktiskt att ska du ha flottör så är det större kar som gäller. T.ex. har Thermobar kar som går att värma upp och man kan välja att sätta i flottör på vissa.
Annars är det ventil i vattenkoppar som gäller, finns nån på marknaden med flottör (vilket är det du söker) men där har flödet inte varit tillräckligt bra.
 
De du beskriver är med flottör. De där de ska trycka på något är med ventil, pendel eller tunga. De med flottör brukar vara svåra att få tag på med tillräckliga flöden, pendelventil är det som rekommenderas till häst.

Tack för svar båda. Det får nog bli en med pendel.
 
Hade hellre satsat på Thermobar än vattenkopp. För att skydda dem går det ju att gjuta sockel t ex.

Vill minnas rätt många undersökningar som säger att hästar dricker bättre ur hink/kar (stor vattenspegel) än ur mindre koppar, och tycker också att det visat sig genom åren då vi gått från vattenkopp och hängt in hink.
 
Vill minnas rätt många undersökningar som säger att hästar dricker bättre ur hink/kar (stor vattenspegel) än ur mindre koppar, och tycker också att det visat sig genom åren då vi gått från vattenkopp och hängt in hink.

Ja det är därför jag vill ha något annat om det finns men som Thermobar, är inte den i plast? och ska den inte fyllas på? Jag skulle liksom vilja ha typ en som fyller sig själv meen inte så stor. Större än en vanlig vattenkopp och samma material men där nosen får plats att doppas.Finns det ens?någon?
 
Jag köpte 8liters flottörkoppar, som ännu inte blivit uppsatta (fortsatte med hink, men de ska upp i stallet är det tänkt).

Lite större och trevligare tyckte jag men kan inte utvärdera mer än så då.

Annars gillar jag isolerade kar, typ thermobar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 831
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp