Växelvis boende, Barn får bestämma själv? Vad gäller?

De där två går inte riktigt hand i hand dock.

Om man tvingar ett barn att mot barnets vilja umgås med en förälder avsevärt mer än vad barnet vill/är bekväm med, så skulle jag säga att man skadar barnets relation med båda föräldrarna. Och det rejält.

Jag haller helt med. Daremot kan man resonera med barnet. Diskutera VARFOR det ar battre att barnet bor vaxelvis ... Om barnet har likvardig eller battre argument for att INTE gora det sa vinner barnet diskussionen.

För att föräldrar älskar sina barn så mycket att det verkligen känns hemskt när barnet säger att det inte vill bo hos dom, även om det inte är personligt.
Svårt att se det objektivt när det är ens egna barn.

Fast ... hur ar det att "Alska sina barn sa mycket"? I min varld alskar man sina barn nar man for en diskussion och lyssnar pa barnen. Aven nar barnen har obekvama sanningar och onskemal.

En vän till mig med skilda föräldrar hade ordnat det så att hon bodde alltid på samma ställe medan hennes föräldrar bodde där varannan vecka dvs föräldrarna bodde istället varannan vecka. Det funkade bäst för den familjen. Det kanske inte funkar för alla men är ett nyttigt tankeexperiment för vuxna.
Dvs kan du tänka dig att bo varannan vecka? Om du inte vill det eller tycker det är jobbigt- hur jobbigt är det inte för ett barn?

Jag kande en familj som gjorde sa. I mina ogon ser man verkligen till barnens basta da. Jag skulle bli galen av att bo varannan vecka och har inga svarigheter att barn helst inte vill. Oavsett hur manga undersokningar som kommer ut och sager att det "inte ar skadligt" for barnen.
 
Det är ju en utvärdering på det, barnen mår inte alls dåligt med varannan veckas boende.
http://www.eposten.se/nyheter/enkoping/bo-vaxelvis-bra-aven-for-sma-barn-unt4748738.aspx

Viktig poäng:
"Samtidigt betonar de att den också lämnar flera frågor obesvarade och inte heller är något slags facit för hur alla barn bör bo efter en separation.

– Vi vet till exempel inte om en förklaring till att barnen med växelvist boende mådde bättre var att de redan före separationen hade mindre psykologiska problem än barnen som bodde hos bara en förälder."

Man kan ju tex tänka sig att de föräldrar som styr med växelvise boende i högre grad är föräldrar där båda har intresse av barnet, har större förmåga att ha vettig kontakt etc jämfört med gruppen där vårdnaden är mer ensidigt fördelad. Sedan är detta som vanligt på gruppnivå och säger inte så mkt om individen.
Dessutom gällde studien barn 3-5 år där man har annat behov av föräldrar och mindre behov av egen sfär än barn som kommit upp i åldrarna (jämför behovet av eget rum, kompisar etc hos en fyraåring jämfört med 14).

Det är dock en trevlig studie om man är småbarnsförälder och välkommen sådan, hoppas de följer upp det med äldre barn som själva kan svara.
 
Fast ... hur ar det att "Alska sina barn sa mycket"? I min varld alskar man sina barn nar man for en diskussion och lyssnar pa barnen. Aven nar barnen har obekvama sanningar och onskemal.
Sj'lvklart. Håller helt med dig. Man kan dock bli förblindad också. ''Vad gör jag för fel så att hen inte vill bo hos mig'' istället för att se det objektivt.
 
Det verkar som om många här som valt bort en förälder har gjort det pga att föräldern varit lite kass. Men jag tänker att det kanske kan finnas andra anledningar.

Min sons pappa är ett dataspelsfreak och total tekniknörd. Han har ärvt en del pengar och får en del pengar i gåvor varje år, och alla pengar läggs på mer prylar och spel. Eftersom han är sjukpensionär så är han alltid hemma och har alltid tid och energi över. Det måste ju vara en drömmiljö för en tonårskille. Men kanske inte helt lämplig alla gånger? Pappan har t ex svårt att sköta sin ekonomi (skulder hos fogden trots miljonarv) all mat intas framför TV'n, han glömmer att dra upp persiennerna och förstår inte hur man lagar hälsosam mat osv osv. Pappan är en jättebra pappa på nästan alla vis, men jag tror det är viktigt med en lite mer normal vardag. Så jag kommer nog ha åsikter om sonen i framtiden säger att han bara vill bo hos mig varannan helg.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 309
Senast: lil-sis
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 381
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 772
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp