Växer han i det här täcket tror ni?

Alexandra_W

Trådstartare
Svårt veta var jag skulle lägga det, moderator får flytta om det inte passar.

Men är i valet och kvalet om jag ska byta till en mindre storlek eller räkna med att han växer i det under säsongen och behålla det. Hästen är en åring (blir 11 månader i början av maj).

11174829_794399250656050_7817368886274524840_n.jpg


En storlek mindre. Sitter perfekt, nu..
13717_794434677319174_362398529616214499_n.jpg


Så vad tror ni?
 
Svårt veta var jag skulle lägga det, moderator får flytta om det inte passar.

Men är i valet och kvalet om jag ska byta till en mindre storlek eller räkna med att han växer i det under säsongen och behålla det. Hästen är en åring (blir 11 månader i början av maj).

11174829_794399250656050_7817368886274524840_n.jpg


En storlek mindre. Sitter perfekt, nu..
13717_794434677319174_362398529616214499_n.jpg


Så vad tror ni?
stor skillnad mellan storlekarna :/. Men eftersom åringar växer som ogräs så hade jag tagit det större täcket och hoppats på att det passar i början på nästa sommar också :).
 
Hade också valt det större, speciellt när de kommer ut på bete brukar de växa på alla håll och kanter. Synd att det var så pass stor skillnad mellan storlekarna.
 
stor skillnad mellan storlekarna :/. Men eftersom åringar växer som ogräs så hade jag tagit det större täcket och hoppats på att det passar i början på nästa sommar också :).

Jag tror att jag skulle tänka lika.
Men, det värsta är väl att ett stort täcke kan lättare halka omkring och trassla till sig och göra stor skada om det gör det.
 
stor skillnad mellan storlekarna :/. Men eftersom åringar växer som ogräs så hade jag tagit det större täcket och hoppats på att det passar i början på nästa sommar också :).

Det är nog inte större skillnad än vanligt, det är 10 cm emellan. De är dock stora i storlekarna, 105 cm motsvarar 115 cm. Det som passar perfekt nu (men hur länge?) är storlek 105 (dvs strl 115 i verkligheten) och det som är först stort är ett 115 cm (dvs typ 125 i verkligheten)

Det som passar nu är ponnyns och sjunger på sista versen (syns kanske inte på bild, men det är lagat, massa små hål osv). Beställt ett nytt i den storleken åt ponnyn. Så rödtott kan ju få ärva det gamla. Det lär inte hålla hela säsongen dock. Och är ju där frågan är om det är lika bra att byta det stora till ett mindre och sen då ev få köpa ett större, eller om jag ska behålla det stora och hoppas att han växer i det. Med risken att han inte gör det och att det nästa säsong är för litet.

De växer ju som ogräs ja, men hur mycket kommer han eg att växa på längden? Han behöver ju bli 10 cm längre typ för att det stora ska passa. På höjden finns nog hopp om att han växer i det innan säsongen är slut (den är ju lång), men längden?
 
Jag tror att jag skulle tänka lika.
Men, det värsta är väl att ett stort täcke kan lättare halka omkring och trassla till sig och göra stor skada om det gör det.

Det stora är för dagen oanvändbart. Själva magplattan hamnar för långt ner, så risken är att han får in en fot. Men dessutom kan ju insekterna ta sig in under täcket både under magen och halsen, iom att det är såpass för långt gör det det svårare att vifta med svansen och så det du säger, risk att halka snett, fastna etc. Så om jag behåller det får det ligga i påsen och vänta tills han kan ha det. Och det är ju okej om det tänker ske den här säsongen - man kan ju aldrig veta men jag är hemskt velig på om jag tror det eller ej?
 
Men om det mindre redan är i din ägo och lite småtråkigt så kan han ju ha det tills det är dax att kasta det :), sen så kan han få ha det större som förhoppningsvis passar lite bättre då :).
Då behåll båda och köp ett nytt litet för din andra ponny.:)
 
Och sen så har zebra täckena ganska så bra andrahandsvärde, så växer hästen ur det allt för fort så kan du alltid sälja det vidare :).
 
Men om det mindre redan är i din ägo och lite småtråkigt så kan han ju ha det tills det är dax att kasta det :), sen så kan han få ha det större som förhoppningsvis passar lite bättre då :).
Då behåll båda och köp ett nytt litet för din andra ponny.:)

Jo det är inga problem alls att låta honom ärva ponnyns gamla. Men det kommer ju inte räcka hela säsongen, och då är frågan om vad som gissningsvis kommer passa i säg juli, det stora eller det lilla? Jag vill ju helst inte stå med ett för stort nytt, och ändå få köpa ett nytt mindre - lika lite som jag vill köpa ett nytt mindre nu och sen få köpa ett nytt stort. Jag kan givetvis bara byta det här mot ponnyns nya beställda, låta rödtott ärva det gamla lilla och sen helt enkelt se hur det ser ut när det går sönder och köpa nytt då. Men de brukar sälja slut, dessutom är det rea nu ;P

Så allt går att lösa - jag försöker bara gissa mig till vilket som är smartast, dvs oddsen för han kommer kunna ha det stora om några månader.
 
Jo det är inga problem alls att låta honom ärva ponnyns gamla. Men det kommer ju inte räcka hela säsongen, och då är frågan om vad som gissningsvis kommer passa i säg juli, det stora eller det lilla? Jag vill ju helst inte stå med ett för stort nytt, och ändå få köpa ett nytt mindre - lika lite som jag vill köpa ett nytt mindre nu och sen få köpa ett nytt stort. Jag kan givetvis bara byta det här mot ponnyns nya beställda, låta rödtott ärva det gamla lilla och sen helt enkelt se hur det ser ut när det går sönder och köpa nytt då. Men de brukar sälja slut, dessutom är det rea nu ;P

Så allt går att lösa - jag försöker bara gissa mig till vilket som är smartast, dvs oddsen för han kommer kunna ha det stora om några månader.
men gamla ponnyns täcke är slitet, dvs ponnyn behöver ett nytt tids nog ändå.
Och unghästen är antagligen som unghästar är, dvs en huligan. Så att låta unghästen gå med ett nytt tunnt och ömtåligt täcke kanske inte är det smartaste ;).
Så köp nytt litet/ byt ut det större till ett till litet till gamla ponnyn. Och låt unghästen slita ut det gamla tills han kan gå direkt över till ett ännu större och då förhoppningsvis ha det nästa sommar :).
Gör ju inte så mycket om han får gå med bogförlängare den sista månaden eller om rumpan blir lite bar :).
så slipper du hamna i en situation då det stora du har nu passar lagom i september och är för litet nästa är.
 
Alltså ponnyns nya är redan beställt. Så han får ett nytt alldeles oavsett.

Men frågan är om åringen ska få ett i 105 eller 115? Vilket har störst chans passa större delen av säsongen?
Så länge kan han låna ponnyns gamla men eftersom det inte kommer hålla så länge behöver åringen ett nytt också. Och frågan är då vilken storlek man ska satsa på för det? Dvs tror man att det lilla eller det stora kommer funka större delen av säsongen?

Dvs det ska köpas två nya. Ett till ponnyn och där är ju inget konstigt. Och ett till åringen - men vilken size?

De är rejält reglerbara i bogen, det lilla han har på bilden kan spännas ut en hel del i bogen.
 
Alltså ponnyns nya är redan beställt. Så han får ett nytt alldeles oavsett.

Men frågan är om åringen ska få ett i 105 eller 115? Vilket har störst chans passa större delen av säsongen?
Så länge kan han låna ponnyns gamla men eftersom det inte kommer hålla så länge behöver åringen ett nytt också. Och frågan är då vilken storlek man ska satsa på för det? Dvs tror man att det lilla eller det stora kommer funka större delen av säsongen?

Dvs det ska köpas två nya. Ett till ponnyn och där är ju inget konstigt. Och ett till åringen - men vilken size?

De är rejält reglerbara i bogen, det lilla han har på bilden kan spännas ut en hel del i bogen.

Varför inte vänta med att beställa? Låt åringen gå med det gamla nu, och om du ser det börjar bli litet så beställer du ett nytt i större storlek, och om det går sönder innan och han inte växt, så beställer du ett nytt i samma storlek.
 
Varför inte vänta med att beställa? Låt åringen gå med det gamla nu, och om du ser det börjar bli litet så beställer du ett nytt i större storlek, och om det går sönder innan och han inte växt, så beställer du ett nytt i samma storlek.

Som jag skrev så de brukar sälja slut och så är det ganska fin rea nu ;) men ffa det med kanske svårt få tag på fort när det behövs sen, just iom jag vet det kommer behövas ett nytt senast typ juli (när bromsen kommer).

Men det är absolut ett alternativ det med om jag verkligen inte lyckas gissa.
 
Som jag skrev så de brukar sälja slut och så är det ganska fin rea nu ;) men ffa det med kanske svårt få tag på fort när det behövs sen, just iom jag vet det kommer behövas ett nytt senast typ juli (när bromsen kommer).

Men det är absolut ett alternativ det med om jag verkligen inte lyckas gissa.
Köp ett i varje storlek och sälj de som hästen hoppar över i storlek ^_^.

nej men behåll det större nya du har nu och låt hästen ha det då det passar, är bra andrahands värde som sagt så även om det inte passar nästa säsong så kan du alltid sälja det.
 
Köp ett i varje storlek och sälj de som hästen hoppar över i storlek ^_^.

nej men behåll det större nya du har nu och låt hästen ha det då det passar, är bra andrahands värde som sagt så även om det inte passar nästa säsong så kan du alltid sälja det.

Funderat på det med. Behålla det här och köpa ett 105 med. Ponnyn kan få det sen liksom. Men det har varit så grymt mkt räkningar nu...

Jag får klura vidare - har några h på mig innan jag måste bestämma mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp