Växtförgiftning

Efwa

Trådstartare
Ni som haft, eller hört om hästar som blivit växtförgiftade med tillhörande fotosensibilitet och eventuell fång; har man kommit på vilken växt det var? Har man hittat växten i hagen och kunnat identifierat den?
Eller, har den lyst med sin frånvaro när ni försökt leta?

Hur mycket måste de få i sig för att bli förgiftade? Närgångna nämner "trettio kilo" av t.ex johannesört och någon säger "en enda blomma" om stånds.
 
Ni som haft, eller hört om hästar som blivit växtförgiftade med tillhörande fotosensibilitet och eventuell fång; har man kommit på vilken växt det var? Har man hittat växten i hagen och kunnat identifierat den?
Eller, har den lyst med sin frånvaro när ni försökt leta?

Hur mycket måste de få i sig för att bli förgiftade? Närgångna nämner "trettio kilo" av t.ex johannesört och någon säger "en enda blomma" om stånds.
Mina betade en natt där det växte Alsikeklöver och dagen efter hade de handflatestora vätskande sår i karlederna. :(
 
Mina betade en natt där det växte Alsikeklöver och dagen efter hade de handflatestora vätskande sår i karlederna. :(

Alltså, jag gillar ju inte ditt inlägg egentligen som resultat, men tack för att du svarade.
Det var ingen tvekan om vad det var för växt och ni såg att den fanns.....efteråt?
 
Alltså, jag gillar ju inte ditt inlägg egentligen som resultat, men tack för att du svarade.
Det var ingen tvekan om vad det var för växt och ni såg att den fanns.....efteråt?
Ja, jag visste tyvärr inte att det var Alsike när jag släppte ut dem och inte att det var så farligt, nu är jag helnojig för den finns ju mer eller mindre överallt häromkring även om det inte är sånna mängder där de går vanligtvis.

Det hinner växa upp en hel del i vinterhagen nu under sommaren, men min granne får köra några varv med harven och riva upp den nån vecka innan de flyttar tillbaka och det har fungerat för oss.

Tack och lov ingen leverpåverkan men det blev många veckor på stall dagtid, smörja med torskleverolja blandat med antibiotika då de även fick staff i såren och bandage för att hålla det rent från strö och insekter. Luktade apa men som tur är de snälla även om det var jobbigt och gjorde ont. Scholl har/hade tublindor man kan klippa till i lämplig längd och dra över hoven och de sitter riktigt bra då de är elastiska.

Nu är det många år sedan och inga återfall men jag är ändå nojig varje gång de byter hage.
 
Liljekonvalj. Jag hade tidigare ingen aning om att den var giftig. Hela plantan är giftig i alla dess stadier.
Jag hade öppnat upp ny del i hagen för att hästarna skulle få lite variation och inte bara slät mark.

Fick tips från veterinär som haft inne en häst med fångsymptom som ätit Liljekonvalj.

Kollade hagen och mycket riktigt har hon ätit av den. Vet inte hur mycket de behöver äta, men området här är en cirkel med diameter på ca 3m och det ser ut som om hon varit på de flesta plantorna.

Jag tog in henne på box direkt när jag såg att hon var stapplig.
Tidigare helt fångfri häst med övervikt (en av anledningarna till att jag ville locka till mer aktivitet i hagen).

Vanligtvis äter de tydligen inte den, men min har tidigare blivit utfodrad dåligt foder i ett område fullt av gödsel. Hennes sorteringsförmåga är utslagen. Hon äter allt.

Hon har återhämtat sig snabbt, det har gått snart fyra veckor. Hon hade en lättare hälta i tvär vändning efter 1.5 vecka. Fick Metacam i en vecka. Hon släpps nu mycket sakta på större yta.
Har idag box i lösdrift + 2.5x10m.
 
Ni som haft, eller hört om hästar som blivit växtförgiftade med tillhörande fotosensibilitet och eventuell fång; har man kommit på vilken växt det var? Har man hittat växten i hagen och kunnat identifierat den?
Eller, har den lyst med sin frånvaro när ni försökt leta?

Hur mycket måste de få i sig för att bli förgiftade? Närgångna nämner "trettio kilo" av t.ex johannesört och någon säger "en enda blomma" om stånds.
För flera år sedan lånade jag ut min ponny till en kompis, ponnyn i fråga gick lätt upp i vikt så jag var väldigt tydlig när jag förklarade att ponnyn inte fick bli tjock. Tyvärr överdrev dem detta och ponnyn fick gå med en annan ponny i en hage med för lite bete och en hel del ogräs. Bägge fick fång trots att de båda var smala och motionerades regelbundet, jag tror definitivt att de ätit något som inte var hälsosamt vilket även vet spekulerade kring.
 
Liljekonvalj. Jag hade tidigare ingen aning om att den var giftig. Hela plantan är giftig i alla dess stadier.
Jag hade öppnat upp ny del i hagen för att hästarna skulle få lite variation och inte bara slät mark.

Fick tips från veterinär som haft inne en häst med fångsymptom som ätit Liljekonvalj.

Kollade hagen och mycket riktigt har hon ätit av den. Vet inte hur mycket de behöver äta, men området här är en cirkel med diameter på ca 3m och det ser ut som om hon varit på de flesta plantorna.

Jag tog in henne på box direkt när jag såg att hon var stapplig.
Tidigare helt fångfri häst med övervikt (en av anledningarna till att jag ville locka till mer aktivitet i hagen).

Vanligtvis äter de tydligen inte den, men min har tidigare blivit utfodrad dåligt foder i ett område fullt av gödsel. Hennes sorteringsförmåga är utslagen. Hon äter allt.

Hon har återhämtat sig snabbt, det har gått snart fyra veckor. Hon hade en lättare hälta i tvär vändning efter 1.5 vecka. Fick Metacam i en vecka. Hon släpps nu mycket sakta på större yta.
Har idag box i lösdrift + 2.5x10m.
Hoppas att det går bra med din häst. Tur att hon bor hos dig nu, det verkar som hon inte hade det så bra innan.
 
Hittade mitt sto med utslag (små myggbett överallt såg det ut som) som kliade en kväll.
Vi hade precis bytt till en hage ingen hade använt på hösten innan, hagen var full med Skogstry buskar som på hösten har giftiga bär. Tydligen hade hon fått i sig dessa.
Vi drog upp alla buskarna.
 
För flera år sedan lånade jag ut min ponny till en kompis, ponnyn i fråga gick lätt upp i vikt så jag var väldigt tydlig när jag förklarade att ponnyn inte fick bli tjock. Tyvärr överdrev dem detta och ponnyn fick gå med en annan ponny i en hage med för lite bete och en hel del ogräs. Bägge fick fång trots att de båda var smala och motionerades regelbundet, jag tror definitivt att de ätit något som inte var hälsosamt vilket även vet spekulerade kring.

Mitt sto som svältes hos fodervärd åt det hon kom åt. I hennes fall blev det smörblommor, vilket gjorde att hon fick fång.
 
Mitt sto som svältes hos fodervärd åt det hon kom åt. I hennes fall blev det smörblommor, vilket gjorde att hon fick fång.
Usch, vad tråkigt. Kunskapen kring foder, hästvård och då främst förebyggande arbete är många gånger bristfällig. Min kompis som lånade min ponny är mycket kunnig inom hoppning och ridning och jag trodde att hon hade likvärdiga kunskaper inom hästvård, men tyvärr så hade jag fel......
 
Min ena reagerar på johannesört, av beröringen, hon äter inte dem. Nu verkar hon ha utvecklat lite motstånd, så det är betydligt bättre, men hon fick sår (utan leverpåverkan).
 
Vet ni som fått förgiftning på era hästar hur mycket de fått i sig. @A_NN_A svarade ca 3 kvm liljekonvaljer och @lady_vip beröring.

Om man inte hittar något giftigt i hagen, är det troligast att man inte vet vad det är då eller har hästen ätit upp det?
Därav frågan hur mycket de behöver äta för att bli så dåliga att de faktiskt inte överlever.

Är vissa hästar känsligare (feta, yngre, äldre)?
 
Vet ni som fått förgiftning på era hästar hur mycket de fått i sig. @A_NN_A svarade ca 3 kvm liljekonvaljer och @lady_vip beröring.

Om man inte hittar något giftigt i hagen, är det troligast att man inte vet vad det är då eller har hästen ätit upp det?
Därav frågan hur mycket de behöver äta för att bli så dåliga att de faktiskt inte överlever.

Är vissa hästar känsligare (feta, yngre, äldre)?

Det känns som om det enda man kan vara säker på är att man inte kan veta.
http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/mer-om-giftiga-vaxter
 
Inte min, men två i tidigare stallet åt alsike. I hagen är det mycket alsike. Flertalet stora partier, (säg 6-7 partier om 10x10m) de blev rejält dåliga med fotosensibilitet och den ena fick stå på klinik en stund. Det har gått hästar där i många år men den sommaren var den blötaste på länge.
 
Jag har hört att det räcker med väldigt små mängder idegran för att det ska bli riktigt farligt. Det, tysklönn och stånds skulle jag hålla noga uppsikt efter i hagarna. Och mjöldryga, en svamp som växer på vissa gräs.

Örnbräken ska vara cancerogent, så där dröjer det innan skadorna visar sig, och de kanske behöver få i sig lite större mängder för att skada ska uppstå. Samma med ek, där ämnet som skadar ackumuleras i kroppen. Ingen katastrof om hästen får i sig ett par ekollon, men man behöver se upp med ekar i hagarna, stängsla av när ollonen faller och sen räfsa upp dem.
 
Jag har hört att det räcker med väldigt små mängder idegran för att det ska bli riktigt farligt. Det, tysklönn och stånds skulle jag hålla noga uppsikt efter i hagarna. Och mjöldryga, en svamp som växer på vissa gräs.

Örnbräken ska vara cancerogent, så där dröjer det innan skadorna visar sig, och de kanske behöver få i sig lite större mängder för att skada ska uppstå. Samma med ek, där ämnet som skadar ackumuleras i kroppen. Ingen katastrof om hästen får i sig ett par ekollon, men man behöver se upp med ekar i hagarna, stängsla av när ollonen faller och sen räfsa upp dem.
Det stämmer om idegran. Den är mycket giftig för djur och människor, det hände en tragisk olycka häromkring för många år sedan. Två hästar gick i en hage och en snäll ovetandes pensionär som rensat i trädgården slängde in pinnarna till hästarna. Den äldre hästen åt inte men den yngre smakade och hittades död i hagen. Idegran är inget jag vill ha i min trädgård just för att den är så giftig.
 
I ett stall en bit bort blev en häst förgiftad av smörblommor, symtomen var mycket loj och seg till den grad att hon inte brydde sig om omvärlden, vet inte vad i kroppen som tog stryk då ägaren aldrig sa det.

Har 3 gånger hittat hästar i hage som ätit för mycket ekollon, alla hästar var som om dom fått en riktig fylla men efter ett tag kvicknade dom till och inte dragits med sjukdomar efter det.
Ekarna blev efter det nersågade eller fick staket runt.
 
Funderar; hur gjorde man förr?? Många hästar släpptes på naturbeten över sommaren, och mig veterligt var det ingen som funderade över om de skulle stoppa i sig några giftiga växter.... Har heller aldrig varit med om att någon häst har gjort det, däremot att vissa är känsliga mot beröring av Johannesört och då utvecklar mugg i olika grad.
Jag minns att man sa även i den grå forntiden (läs 70-talet) att idegran var farligt för hästar, något annat hörde jag aldrig talas om.
Klart att man inte vill att ens häst ska bli sjuk av något den äter, men kan man verkligen skydda hästarna mot allt...?
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 463
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 038
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 616
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp