Veganer, jag behöver hjälp

Thomasine

Trådstartare
Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap.

En person i min omdelbara närhet har (influerad av sin nya flickvän) konverterat till vegan och som många konvertiter blivit "mer katolsk än påven".

Jag blev uppringd härom dagen av personen ifråga och han mer eller mindre krävde att jag inte skulle servera kött/fisk/skaldjur i någon form till övriga gäster eftersom han och flickvännen tycker det är så tragiskt att bevittna "kanibalism", han använde faktiskt det ordet. Innan han la på hade han "kravlista" på vad jag kunde servera och hur det skulle tillagas.

Min första reaktion var att ni behöver inte komma om alla andra skall dansa efter er pipa men det föll inte i god jord. Klart vi (dom) skall komma, det är ju en familjefest och du kan väl ta lite normal hänsyn. Hej då! och så la han på. Jag såg ut så här:confused:

Jag har noll insikt i veganers synsätt och matvanor men jag har förstått att ALLA animaliska produkter går bort utan undantag. Jag har normala vegetarianer diabetiker och allergiker i min omgivning och har hittills lyckats med att servera mat som alla kan äta genom att servera kött/fisk/skaldjur separat och ingen har hittills klagat.

Kan någon vänligen svara på följande:

Är alla veganer lika kravstora och besvärliga?
Måste jag laga "egen" mat till dom eller kan jag be dom ta med sin egen så att det blir rätt?
Är jag elak eller respektlös om jag serverar min planerade meny med roastbiff? Jag fick ju inga gångbara alternativ..

Hjälp mig att lösa det här så att alla känner sig välkomna! PFT!
 
Nä, sådär är inte alla. Jag hade inte lagat något åt enbart dem, men då är jag rätt tjurig och hade då inte bjudit till efter det utspelet på princip. Utan sansat meddelat att du inte kan garantera rätt kost utan de får själva hålla med sin mat, övriga gäster kommer serveras den mat du planerat. Du har gett dem ett alternativ om det upplevs stötande, dvs att inte komma alls. Det klart man får välja själv vad man vill äta men att diktera hur alla andra ska göra känns ju inte så värst trevligt.
 
Nej, alla är inte såna. Jag vet de som tycker att kött är äckligt och otrevligt, precis som ägg, mjölk osv. Men de räknar inte med att andra ska laga mat som passar dem. Jag själv ser det dock som rätt vettigt att servera mat som passar dem men hade aldrig någonsin gjort det efter en sån kravlista.
 
Alltså jag är vegan men det ger mig ingen särskild insyn i hur din knasiga kompis/släkting ska hanteras. :cautious: Jag blir lite stött av vinkeln "kom hit och försvara er".

Gör som du själv tycker känns bäst. Såklart trevligt om du bjuder dem på mat men de är ju själva inte särskilt trevliga.
 
Om det inte är supermånga gäster så hade jag erbjudit ett vegansk alternativ, ingrediensmässigt då alltså. Jag hade däremot poängterat att det tillagas i samma kök som övriga rätter och de får finna sig i det eller vänligen medtaga egen mat (vet inte vad de hade för specifika krav på tillagning?). Övriga gäster serveras den planerade menyn. Sedan är det upp till dem att ta ställning till om de vill delta vid tillställningen eller ej.

Jag som varit vegetarian i 15 år har oftast tagit med egen mat vid släkttillställningar osv. Helt enkelt för att underlätta för värden, som faktiskt ofta blir gråhåriga över att tänka tanken på hur man ska få ihop en måltid till mig (trots att jag äter både ägg, mjölk osv - men min släkt är en utpräglad köttätarsläkt inside the box). Så för mig är det inget konstigt att man tar ansvar för sitt eget val av kost. Samma är det med knepiga allergier, specialkost tex LCHF eller liknande tycker jag, man kan inte vänta sig att vanliga människor ska ha koll på vad som får ingår osv. Det är en annan sak om man går på restaurang, catering eller finare fester tex bröllop. Då brukar man kunna förbeställa och räkna med att proffskockar har alternativ.
 
Alltså, jag kan nog hålla med både @Trani och @Petruska med att det säger väl sig själv att man blir inte oförskämd bara för att man byter matstil? :confused: Att man dessutom ska behöva försvara sig med att man själv inte är så otrevlig är lite, knasigt.

I.a.f. jag blir väldigt glad om någon anstränger sig att göra en maträtt som jag kan äta. Oftast nöjer jag mig med att äta av det som det inte är kött i. Ibland har man otur och så blir det potatis och sallad typ.
Ofta erbjuder jag mig att ta med något själv, men en del verkar tycka det är kul att försöka sig på något nytt. :)

M.a.o. kan ju vara trevligt att ha ett enklare alternativ som är veganskt, men att köra uteslutande veganskt behöver du inte göra för någon annans skull.
 
Kan någon vänligen svara på följande:

Är alla veganer lika kravstora och besvärliga?
Måste jag laga "egen" mat till dom eller kan jag be dom ta med sin egen så att det blir rätt?
Är jag elak eller respektlös om jag serverar min planerade meny med roastbiff? Jag fick ju inga gångbara alternativ..

Hjälp mig att lösa det här så att alla känner sig välkomna! PFT!

Av de veganer jag träffat skulle jag inte påstå att det är ett uppförande som kommer med maten. Någon enstaka har varit rabiat, för övrigt samma person som för några år sedan tyckte att jag var mesig som inte åt kött om det var rosa.

Hade det varit min middag hade jag nog iofs ruttnat lite om folk inte kunde bete sig, men jag hade kanske försökt göra något vid sidan av som de kan äta istället för det planerade köttet men jag hade inte gjort om hela middagen.
 
Nej. Veganer är som folk är mest. Vissa är ohyfsade.

Jag har inga problem att servera specialkost till folk oavsett om det gäller allergier eller av andra anledningar, men vid ett sånt där beteende hade jag inte gjort det. Det enda jag kräver som motprestation är att personen är tacksam för mitt engagemang och inte ser det som ett krav. Det vill säga visar grundläggande hyfs.

Ingen hyfs, ingen mat, ingen inbjudan.
 
De veganer jag har i min närhet beter sig (tyvärr!) ungefär som du beskriver och drar sig inte heller för att berätta för små telningar att det är lik de har på tallrikarna och att kalvar dör bara för att de dricker komjölk. :meh: De beter sig iofs oerhört egoistiskt oavsett vad det gäller.. Ja, självklart vet jag att veganer är som folk är mest, vissa rena stolpskott och andra helt underbara. Tyvärr har jag (än så länge) bara folk av den första sorten i min vegan-umgängeskrets, men jag blir glad ända in i själen att verkligen få bevisat här på buke att även veganer kan bete sig (obs, läses med en stor nypa salt och självironi) och jag skulle mer än gärna få uppleva det irl, för de veganer jag känner är frälsta upp över öronen. Håller med om att det beskrivna snarare är ett uppförandeproblem än ett veganproblem.
Själv älskar jag utmaningar när jag lagar mat och äter mer än gärna även vegansk mat, men om någon betett sig så som TS beskriver hade jag satt mig på tvären direkt och sagt att de minsann fick ta med egen mat eller låta bli att komma :mad:
Föredrar ömsesidig respekt och att alla ska få ha vad de vill på tallriken så länge de själva mår bra av det.
 
Usch, säger jag bara, vilka ohyfsade människor!! Jag kan föreställa mig ett scenario där de båda kan komma att göra stämningen ganska otrevlig på festen, antingen pga att de "tvingas bevittna kannibalism" eller konfronteras med övriga gäster som plötsligt ska äta veganmat. Jag hade vänligt men bestämt förklarat att det nog var bäst om de inte kom överhuvudtaget; kanske de kan få en egen middag senare, med veganmat...?

Min dotter är vegan och jag är nästan-vegan, men ingen av oss skulle nånsin uppföra oss på det viset. Tvärtom tror jag, att sånt beteende motarbetar hela syftet, dvs att folk blir förolämpade och stötta och närmast trotsiga. Bästa sättet att vinna över människor till sin filosofi är att vara ett positivt föredöme - som lagar otroligt god veganmat!!! Så god så att även icke-veganer bönar och ber om receptet! :D:d
 
drar sig inte heller för att berätta för små telningar att det är lik de har på tallrikarna och att kalvar dör bara för att de dricker komjölk. :meh:

Fast även på den tiden jag själv åt kött var jag noga med att ungarna skulle veta vad maten faktiskt var för något. Att barn skulle "skyddas" från att lära sig att kött är döda djur begriper jag mig inte på, vare sig som köttätare eller vegetarian.
 
Fast även på den tiden jag själv åt kött var jag noga med att ungarna skulle veta vad maten faktiskt var för något. Att barn skulle "skyddas" från att lära sig att kött är döda djur begriper jag mig inte på, vare sig som köttätare eller vegetarian.

Just det du skriver tycker även jag är oerhört viktigt, klart barnen ska veta varifrån maten kommer. Det var just användandet av termer som "lik" och "likdelar" jag vänder mig så starkt emot. Särskilt när folk just sitter och ska äta "likdelarna".
Själv äter jag heller i princip aldrig kött, men är född och uppvuxen på landet där det är en självklarhet att barn ska lära sig vad som ligger på tallriken och hur det hamnar där
 
Just det du skriver tycker även jag är oerhört viktigt, klart barnen ska veta varifrån maten kommer. Det var just användandet av termer som "lik" och "likdelar" jag vänder mig så starkt emot. Särskilt när folk just sitter och ska äta "likdelarna".
Själv äter jag heller i princip aldrig kött, men är född och uppvuxen på landet där det är en självklarhet att barn ska lära sig vad som ligger på tallriken och hur det hamnar där

Jag har inga problem med de termerna heller, de öppnar upp för ett prat om värderingar och makt som jag tycker är minst lika viktiga som de praktiska delarna.

Med det inte sagt att jag kastar mig över andras ungar och försöker "upplysa" dem, men jag tycker ärligt talat att det hymlas en jäkla massa kring kött till barn.
 
Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap.

En person i min omdelbara närhet har (influerad av sin nya flickvän) konverterat till vegan och som många konvertiter blivit "mer katolsk än påven".

Jag blev uppringd härom dagen av personen ifråga och han mer eller mindre krävde att jag inte skulle servera kött/fisk/skaldjur i någon form till övriga gäster eftersom han och flickvännen tycker det är så tragiskt att bevittna "kanibalism", han använde faktiskt det ordet. Innan han la på hade han "kravlista" på vad jag kunde servera och hur det skulle tillagas.

Min första reaktion var att ni behöver inte komma om alla andra skall dansa efter er pipa men det föll inte i god jord. Klart vi (dom) skall komma, det är ju en familjefest och du kan väl ta lite normal hänsyn. Hej då! och så la han på. Jag såg ut så här:confused:

Jag har noll insikt i veganers synsätt och matvanor men jag har förstått att ALLA animaliska produkter går bort utan undantag. Jag har normala vegetarianer diabetiker och allergiker i min omgivning och har hittills lyckats med att servera mat som alla kan äta genom att servera kött/fisk/skaldjur separat och ingen har hittills klagat.

Kan någon vänligen svara på följande:

Är alla veganer lika kravstora och besvärliga?
Måste jag laga "egen" mat till dom eller kan jag be dom ta med sin egen så att det blir rätt?
Är jag elak eller respektlös om jag serverar min planerade meny med roastbiff? Jag fick ju inga gångbara alternativ..

Hjälp mig att lösa det här så att alla känner sig välkomna! PFT!


Är alla köttätare jättetrevliga och ständigt vänliga, glada och väluppfostrade?

Tycker du ställer frågan märkligt. Givetvis beror en människas hyfs inte på vad denne äter, eller inte äter...

För din del just nu så går det ju att göra någon enkel variant på maten, typ fylld aubergine eller liknande som inte kräver så mkt arbete - eller (mer trolig hemma hos mig) öppnat upp för att de tar med sig egen mat.

Jag är lite lat och umgås med lite lata människor, så ofta har någon form av kombinationsmåltider där den som bjuder in fixar en del och alla tar med sig något eget som vi sedan kan dela på gemensamt, alternativt gemensam tillagning. Sådant tycker jag är trevligt.

Det kan vara krångligt att hålla koll på allas olika ev allergier eller matval, i alla fall i en större heterogen grupp. Jag ställer mig inte och lagar tre olika rätter, men jag lagar gärna helveganskt om jag vet att det kommer ett gäng veganer. Köttätarna har aldrig klagat på att de inte får köttbitar. :)
 
Jag har inga problem med de termerna heller, de öppnar upp för ett prat om värderingar och makt som jag tycker är minst lika viktiga som de praktiska delarna.

Med det inte sagt att jag kastar mig över andras ungar och försöker "upplysa" dem, men jag tycker ärligt talat att det hymlas en jäkla massa kring kött till barn.

Just de sakerna anser jag är två helt olika delar. Jag håller fullständigt med dig i båda två, jag tycker dock inte den första delen hör hemma i samtalet med små barn om vad det är som ligger på tallriken, utan snarare i diskussionen äldre barn/vuxna emellan. Men självklart ska även små barn, större barn och även vuxna veta att det är djur de äter.

Men det är som sagt min åsikt
 
Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap.

En person i min omdelbara närhet har (influerad av sin nya flickvän) konverterat till vegan och som många konvertiter blivit "mer katolsk än påven".

Jag blev uppringd härom dagen av personen ifråga och han mer eller mindre krävde att jag inte skulle servera kött/fisk/skaldjur i någon form till övriga gäster eftersom han och flickvännen tycker det är så tragiskt att bevittna "kanibalism", han använde faktiskt det ordet. Innan han la på hade han "kravlista" på vad jag kunde servera och hur det skulle tillagas.

Min första reaktion var att ni behöver inte komma om alla andra skall dansa efter er pipa men det föll inte i god jord. Klart vi (dom) skall komma, det är ju en familjefest och du kan väl ta lite normal hänsyn. Hej då! och så la han på. Jag såg ut så här:confused:

Jag har noll insikt i veganers synsätt och matvanor men jag har förstått att ALLA animaliska produkter går bort utan undantag. Jag har normala vegetarianer diabetiker och allergiker i min omgivning och har hittills lyckats med att servera mat som alla kan äta genom att servera kött/fisk/skaldjur separat och ingen har hittills klagat.

Kan någon vänligen svara på följande:

Är alla veganer lika kravstora och besvärliga?
Måste jag laga "egen" mat till dom eller kan jag be dom ta med sin egen så att det blir rätt?
Är jag elak eller respektlös om jag serverar min planerade meny med roastbiff? Jag fick ju inga gångbara alternativ..

Hjälp mig att lösa det här så att alla känner sig välkomna! PFT!

golit är ju lätt-vegan (dvs äter veganmat under förutsättning att det finns animaliska proteiner i maten) och har inga som helst problem med att våra vänner från djurriket piggar upp tillställningen.

Det gäller förmodligen inte alla veganer...

Kan ju bli lite kul om man lägger till på kravlistan att alla kläder som folk har på sig ska vara gjorda enligt särskilda moralistiska principer, annars får de klä av sig och elda upp kläderna på grillen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp