Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

Comatose

Trådstartare
Finns det några vegetarianer här? (Eller veganer för den delen?) Hur tänkte ni när ni fick barn, är era barn också vegetarianer/veganer? Var er partner köttätare? Vad tyckte hen om saken? Tänkte ni på något speciellt när det gällde vegetarian-barnmat eller åt ni som vanligt?
 
Finns det några vegetarianer här? (Eller veganer för den delen?) Hur tänkte ni när ni fick barn, är era barn också vegetarianer/veganer? Var er partner köttätare? Vad tyckte hen om saken? Tänkte ni på något speciellt när det gällde vegetarian-barnmat eller åt ni som vanligt?

Jag är vegetarian men eftersom vi föder upp köttdjur på vår gård så händer det några gånger per år att jag äter lite grann av vårt eget kött, mest för att göra sambon glad som ju äter vegetariskt nästan alltid för min skull.

När vi får barn kommer jag vilja att barnet äter kött (så att hen tål kött i framtiden om hen vill äta det), men vi lär nog fortsätta att äta vegetariskt nästan jämnt hemma ändå men att det då och då blir lite kött när sambon kanske vill ha eller om man är bortbjuden osv. Men jag kommer vara stenhård med att det bara är svenskt kött både hemma och på dagis/skola. När barnet är tillräckligt gammalt får hen bestämma själv vad hen vill äta.
 
Bra tråd! Ska få mitt första, och min partners andra, barn om ca två månader. Äter fisk, mjölk och ägg så är inte vegetarian i ordets rätta bemärkelse, men har tänkt att barnet ska äta likadant. Pappan är inte helt ombord än men i stort sett ;)
 
Jag är vegetarian men eftersom vi föder upp köttdjur på vår gård så händer det några gånger per år att jag äter lite grann av vårt eget kött, mest för att göra sambon glad som ju äter vegetariskt nästan alltid för min skull.

När vi får barn kommer jag vilja att barnet äter kött (så att hen tål kött i framtiden om hen vill äta det), men vi lär nog fortsätta att äta vegetariskt nästan jämnt hemma ändå men att det då och då blir lite kött när sambon kanske vill ha eller om man är bortbjuden osv. Men jag kommer vara stenhård med att det bara är svenskt kött både hemma och på dagis/skola. När barnet är tillräckligt gammalt får hen bestämma själv vad hen vill äta.

Aha, jag förstår, men tror du inte att bebisen skulle tåla kött om du inte gav den det från början?
 
Jag är veg sedan ~15 år och min man äter kött, vi lagar oftast två varianter av alla måltider (samma "tillbehör") och barnet äter oftast köttvarianten men får välja själv.

Jag har en ensamstående kollega som också är veg, hon serverar kött till sina barn.
 
Jag är veg sedan ~15 år och min man äter kött, vi lagar oftast två varianter av alla måltider (samma "tillbehör") och barnet äter oftast köttvarianten men får välja själv.

Jag har en ensamstående kollega som också är veg, hon serverar kött till sina barn.

Men lagar du kött då alltså? Vet du hur man gör? Jag skulle inte ha den blekaste aning om vad jag skulle göra med en köttbit! :o
 
Aha, jag förstår, men tror du inte att bebisen skulle tåla kött om du inte gav den det från början?

Jag vet inte riktigt, en del verkar ha svårt att äta kött om dom inte gjort det innan så jag vet inte om jag vågar chansa. Vi äter också fisk, mjölkprodukter och ägg, men det blir inte så mycket fisk.

Jag tänker att jag inte vill välja åt barnet, sen har vi som sagt egen uppfödning och våra djur har det väldigt bra så jag ser inget fel med att äta köttet, sen föredrar jag att inte äta kött men det är av många orsaker. Viktigast för mig är att barnet lär sig att äta grönsaker och bra mat sen om det råkar vara lite kött i någon dag spelar mindre roll om det är schysst kött (har ganska höga krav där dock).
 
Jag vet inte riktigt, en del verkar ha svårt att äta kött om dom inte gjort det innan så jag vet inte om jag vågar chansa. Vi äter också fisk, mjölkprodukter och ägg, men det blir inte så mycket fisk.

Jag tänker att jag inte vill välja åt barnet, sen har vi som sagt egen uppfödning och våra djur har det väldigt bra så jag ser inget fel med att äta köttet, sen föredrar jag att inte äta kött men det är av många orsaker. Viktigast för mig är att barnet lär sig att äta grönsaker och bra mat sen om det råkar vara lite kött i någon dag spelar mindre roll om det är schysst kött (har ganska höga krav där dock).

Aha, ja, men om man väljer att barnet ska äta kött så väljer man väl också åt barnet? Jag har aldrig hört talas om att man skulle bli intolerant mot kött om man inte äter det, men det kanske känns så, rent psykiskt, att man inte vill äta kött då?
 
Jag är inte veg, men svarar ändå. Vad det gäller rent vegansk kost avråds det väl i princip från det vad det gäller växande barn (som inte heller är stora nog att avgöra själva). Vegetarisk kost (lakto- ovo och gärna med fisk) är helt ok däremot.

Hade vi varit vegetarianer (nu tänker jag lakto- ovo och fiskätare ) hade jag låtit barnet äta samma som vi hemma och den mat, inklusive kött, som serverades på förskola / skola, helt enkelt för att hålla dörrarna öppna och ge barnet såväl en chans att välja själv vid lite äldre ålder som breda smakupplevelser och olika näringskällor.

Bara mina tankar (inte veggis som sagt däremot noga med svenskt, eko etc).

Många skolor serverar mer o mer eko och svenskt och det är jättebra, men jag känner nog att det vore taskigt att T ex förbjuda mitt barn att äta det som serverades i skolan (eller hemma hos kompisar) bara för att jag inte visste ursprunget.
 
Nu har inte jag planerat att skaffa barn på väldigt länge, men om och när jag får barn så kommer det enbart serveras helvegetariskt (veganskt).
Jag ser inget positivt med en animaliebaserad kost, är man bara tillräckligt påläst så går det att se till att barnen får i sig tillräckligt av alla näringsämnen samtidigt som man slipper de negativa hälsoeffekterna av kött.
 
Jag är inte veg, men svarar ändå. Vad det gäller rent vegansk kost avråds det väl i princip från det vad det gäller växande barn (som inte heller är stora nog att avgöra själva). Vegetarisk kost (lakto- ovo och gärna med fisk) är helt ok däremot.

Hade vi varit vegetarianer (nu tänker jag lakto- ovo och fiskätare ) hade jag låtit barnet äta samma som vi hemma och den mat, inklusive kött, som serverades på förskola / skola, helt enkelt för att hålla dörrarna öppna och ge barnet såväl en chans att välja själv vid lite äldre ålder som breda smakupplevelser och olika näringskällor.

Bara mina tankar (inte veggis som sagt däremot noga med svenskt, eko etc).

Många skolor serverar mer o mer eko och svenskt och det är jättebra, men jag känner nog att det vore taskigt att T ex förbjuda mitt barn att äta det som serverades i skolan (eller hemma hos kompisar) bara för att jag inte visste ursprunget.

Livsmedelsverket: En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.

Eller vilka är det som avråder från att servera veganmat?

Blir det inte en märklig diskussion om man säger att barnen ska få välja själva - och så väljer man åt dem att servera kött? Jag kan väl lika gärna resonera att jag väljer att servera vegetariskt och när barnet blir gammalt nog att bestämma (när nu det är?) så får hen göra det? För hur man än vänder på det måste man ju ta ett beslut som barnet inte kan göra när det är litet?

För mig är det helt ointressant om köttet är svenskt eller ekologiskt, jag tycker ändå att det är snuskigt och har ingen aning om hur jag ska tillaga det. Jag skulle på sin höjd kunna servera korv, men det känns inte direkt som någon hälsosam mat... :crazy:
 
Jag kan väl inte klassas som vegetarian längre då jag äter kött eller fisk en gång i veckan. Men jag kommer nog alltid vara vegetarian innerst inne (var strikt vegetarian i fjorton år).

Sambon är absolut inte vegetarian även om han nu äter mycket vegetarisk.
Våran dotter på tre år äter det som bjuds, dvs vegetarisk mat 5-6 dagar i veckan och kött/fisk en dag. På dagis äter hon allt.
 
Jag kan väl inte klassas som vegetarian längre då jag äter kött eller fisk en gång i veckan. Men jag kommer nog alltid vara vegetarian innerst inne.

Sambon är absolut inte vegetarian även om han nu äter mycket vegetarisk.
Våran dotter på tre år äter det som bjuds, dvs vegetarisk mat 5-6 dagar i veckan och kött/fisk en dag. På dagis äter hon allt.

Jag förstår att det inte är någon big deal om man själv äter kött ibland, men för mig känns det väldigt främmande. Din dotter äter alltså oftast kött 5 dagar i veckan på dagis och en dag hemma, övriga måltider oftast vegetariskt? Det låter som helt vanlig blandkost för mig?
 
Får jag barn i framtiden kommer barnet serveras samma mat som vi äter här hemma, alltså helvegetarisk (sk. vegankost.) Jag vill inte stoppa i mitt barn något som är skadligt för både djur, människa och miljö. Jag vill inte utsätta min egen kropp för det och jag vill inte utsätta mitt barns kropp för det.

Min sambo är omnivor men i princip äter han lakto-ovovegetariskt borta och vegetariskt hemma.

När barnet är stort nog att förstå vad det innebär att äta andra varelser kommer hen självklart få bestämma själv vad hen äter, men hemma kommer det inte lagas "specialkost". (Att välja att äta djur är ju helt klart det aktiva valet här, något man måste få välja själv och inte tvingas till redan som liten..)

Vi diskuterar över hur vida barnet ska få vara lakto-ovoveg på förskola och liknande, för enkelhetens skull.
 
Livsmedelsverket: En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.

Eller vilka är det som avråder från att servera veganmat?

Blir det inte en märklig diskussion om man säger att barnen ska få välja själva - och så väljer man åt dem att servera kött? Jag kan väl lika gärna resonera att jag väljer att servera vegetariskt och när barnet blir gammalt nog att bestämma (när nu det är?) så får hen göra det? För hur man än vänder på det måste man ju ta ett beslut som barnet inte kan göra när det är litet?

För mig är det helt ointressant om köttet är svenskt eller ekologiskt, jag tycker ändå att det är snuskigt och har ingen aning om hur jag ska tillaga det. Jag skulle på sin höjd kunna servera korv, men det känns inte direkt som någon hälsosam mat... :crazy:
@comato
 
Jag förstår att det inte är någon big deal om man själv äter kött ibland, men för mig känns det väldigt främmande. Din dotter äter alltså oftast kött 5 dagar i veckan på dagis och en dag hemma, övriga måltider oftast vegetariskt? Det låter som helt vanlig blandkost för mig?

Hon äter tre luncher i veckan på dagis och då äter hon det som de lagar, ja.

Övriga veckans elva lagade mål mat äter hon på ett ungefär två kötträtter och nio vegetariska.

Det har tagit mig ett och ett halvt år att lära mig äta den lilla mängd kött jag äter. Så "ingen big deal" kan jag inte riktigt hålla med om.
 
Hon äter tre luncher i veckan på dagis och då äter hon det som de lagar, ja.

Övriga veckans elva lagade mål mat äter hon på ett ungefär två kötträtter och nio vegetariska.

Det har tagit mig ett och ett halvt år att lära mig äta den lilla mängd kött jag äter. Så "ingen big deal" kan jag inte riktigt hålla med om.

Nej, jag menar att jag förstår att det känns ok för dig att ditt barn äter kött också, när du gör det. För mig känns det... konstigt... att jag skulle servera kött. Förstår du hur jag menar? Steget känns större liksom.
 
@Comatose Jag har bara ätit kött under några år i tonåren. Jag bestämde mig för att inte äta kött när jag var i 4-årsåldern och nu är det snart 30 år sedan jag åt kött. Min man äter kött, och när vi fick barn så blev det naturligt att han skulle äta kött och så småningom få välja själv. Han är 18 år nu och äter fortfarande kött. Vi har tur som har en gård ett par km härifrån som föder upp grisar, nöt och får ekologiskt och som även har slakteri och affär på gården, där vi brukar handla. Tycker det fungerar bra att äta olika här hemma.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 001
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 556
Senast: Anna
·
Övr. Barn Jag fick frågan idag om man behöver föräldramedgivande när man som ensam förälder reser med barn. Jag har bara hört talas om det vid ett...
Svar
19
· Visningar
2 878
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp