Vegetariska/veganska matlådor?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har absolut inget som helst som liknar matlagningsintresse, men behöver som alla andra äta. Jag skulle nu dessutom behöva bra matlådor att ta med till jobb, sådant som gör att man orkar jobba en hel dag på icke-stillasittande jobb.

Jag är vegetarian, men äter gärna veganskt och försöker undvika qourn- och sojaprodukter. Jag tycker inte om ananas, oliver och mango, annars är jag öppen för det mesta.

Några tips? :D (Det enda jag kommer på är pasta med färs. I färsen blandar jag då ner grönsaker, massor av bönor, svamp och krossad tomat)
 
Olika varianter på chili med/utan ris tycker jag funkar bra i matlådeformat. Enchiladas funkar att göra veganskt/vegetariskt och funkar bra att värma.
 
Googla linsgryta, kikärtscurry osv. Funkar ofta bra i matlådor. Jag har ätit ett VV-recept på kikärtscurry i dagens matlåda, med ris. Häromdagen åt jag den utan ris med ett litet bröd i stället.
 
Jag har alldit matlåda på jobbet och är vegetarian. Har dock inget emot sojaprodukter och liknande.
Ett urval av vad jag ätit de senaste veckorna:

Chorizogryta med kikärter (finns vegetarisk chorizo)
Fetaostbiffar med krossad potatis, tzatziki och edamamebönor (biffarna gjordes på anammas formbara färs som är sjukt god!)

Jordärtskockssoppa

Lasange

Tacogratäng med röda linser

Pizza (gör en plåt så räcker det till nästa dag)

Vegobullar med potatis, gräddsås, ärtor och rårörda lingon

En variant på palak paneer men halloumi istället för paneer-ost

Panerad krispig tofu med apelsinsås, ris och pak choi
 
Till att börja med beror det lite på vad icke-stillasittande innebär. Jag är arkeolog och när vi jobbar i fält är det inte ovanligt att mellanmål är ett måste. Annars är det ytterst få som står sig. Om jobbet är tungt menar jag att det kan vara optimistiskt att satsa på att ha en lunchlåda som ska räcka hela dagen.

Jag förutsätter nu att du har uppvärmningsmöjligheter. Här är några varianter jag tycker funkat bra genom åren, även om jag ofta ätit dem med kött:

Linssoppa med bröd - soppa låter väl sådär men ordentlig linssoppa är väldigt mättande. Vegansk. Går även att göra som gryta och då med ris till. Är godare dag 2.
Olika pajer - lätt att portionera upp. Ät gärna med kokta grönsaker eller kanske en sallad. Exempel på alternativ som jag tycker funkar är spenatpaj (ex med fetaost) eller broccolipaj (ex med ädelost). Du kan göra "köttfärspaj" med där såsen är gjord på röda linser.
"Tacos" - plockmat är lätt att ta med. Röra på bönor och/eller linser värms och det andra i en separat låda. Går lätt att göra vegansk.
Vegetarisk lasagne - åter med sallad eller grönsaker till.
Äggmuffins - passar bra som mellanmål, men går även att ha till lunch. Du gör en omelettsmet (ägg + mjölk), har i ost, salt och peppar. I botten på muffinsformen lägger du vad du vill ha för fyllning, t ex svamp eller spenat. Häll på smeten och kör i ugnen till det är klart.
Olika biffar eller burgare - köp färdiga och ha med exempelvis klyftpotatis, bröd, sallad, sås. Ett alternativ är falafel som kan ätas med ris eller i pitabröd.
Bakad potatis - med valfri röra.
Svamppytt - lätt att göra själv på svamp, potatis, lök, morötter och kryddor. Kan toppas med ett ägg.
Ibland hänfaller jag till att vilja ha husmanskost (som jag annars inte gillar) och då kan faktiskt bruna bönor vara riktigt gott och mättande när jag är ute i fält. Jag äter den då med fläsk, men även med rösti där jag verkligen rekommendrar Lidls hash browns som är kanon. Bör vara veganskt.
 
@sthu jag hittar inte via söket, men jag har för mig att du tipsade om en jättebra linsgryta som jag sedan gjorde några gånger. Jag får bara upp en ica-recept men vill ha för mig att ditt recept kom någon annanstans ifrån?

Edit: kan det ha varit denna? https://irakiskmat.se/marockansk-linssoppa/

Vad kan det ha varit för nåt tro? Jag har många olika linsgrytor i repertoaren.. Ska kika igenom mina recept och återkommer!
 
Tomatbaserad linsgryta med alla sorters grönsaker jag har hemma brukar jag göra storkok på. Funkar att frysa in. Variera med pasta, matvete, bulgur, couscous eller ris som du kokar nytt till den veckan du behöver matlådorna.
 
@sthu jag hittar inte via söket, men jag har för mig att du tipsade om en jättebra linsgryta som jag sedan gjorde några gånger. Jag får bara upp en ica-recept men vill ha för mig att ditt recept kom någon annanstans ifrån?

Edit: kan det ha varit denna? https://irakiskmat.se/marockansk-linssoppa/

och @sthu Jag har ett recept härifrån som hette Afrikansk linsgryta med gröna linser, kan det vara det?

Hittade ett recept som jag tror kan vara exakt. http://saltosott.blogspot.se/2010/01/afrikansk-linsgryta.html
 
Jag har absolut inget som helst som liknar matlagningsintresse, men behöver som alla andra äta. Jag skulle nu dessutom behöva bra matlådor att ta med till jobb, sådant som gör att man orkar jobba en hel dag på icke-stillasittande jobb.

Jag är vegetarian, men äter gärna veganskt och försöker undvika qourn- och sojaprodukter. Jag tycker inte om ananas, oliver och mango, annars är jag öppen för det mesta.

Några tips? :D (Det enda jag kommer på är pasta med färs. I färsen blandar jag då ner grönsaker, massor av bönor, svamp och krossad tomat)
I ICA Buffé för några nummer sedan var det en artikel med Moa Herngrens vegetariska storkok. Jag har lagat lasagnen och chilin och tyckte att de var goda! Passar bra som matlåda.
 
Jag är bra på lättlagade snabba veganska rätter och gör oftast matlådor.
Typ 7minuter
Idag åt jag bönpasta och som pesto mixade jag soltorkade tomter, rostade pinjenötter och en del olja från soltorkadetomat-burken.

Ännu snabbare
Tina frysta sojabönor med varmt vatten, blanda med typ cashewnötter, soltorkade tomater i strimlor och en burk majs, krydda.

Jag är ju oftast påväg till stallet så matlagningen ska gå snabbt och gärna generera några små matlådor. De här är ju rätter som inte inkluderar något hackande/skalande alls. Lägger jag lite mera tid blir ju maten roligare. Men en vanlig dag och jag har brottom duger det absolut till mig!
 
Idag har jag ätit mig halvt sjuk på bönsallad.
Min innehöll gröna linser, morot, kidneybönor, kikärter, lökblast soltorkade tomater i strimlor och fetaost.

Jag har flera variante av bönsallader och de mättar oftast oerhört bra plus att de är goda.

Jag har inte ens betraktat dem som "vegetariska" utan mer bara som god mat. Äter ju kött, fisk och ägg.
Samma med soppor. Broccolisoppa eller morotssoppa. Gott och mättande. Kan också ätas kalla.
 
Panerad zucchini, fiskdoftande oubergine (yuxiang qiezi) är en kinesisk rätt som är vegansk trots sitt namn innehåller den varken fisk eller fisksås. Med smak av vitlök och chili passar superbra till ris:d

här finns flera vegetariska recept http://www.kinesiskarecept.se/ (ignorera de med kött)

Zucchiniplättar med oregano och ost.
svampbiffar/burgare
fyllda portabello med örter och ost

raggmunk med lingon och kålsallad

stuvad zucchini med påtatis

rotfruktslåda

vegetarisk ticka masala med tomater och blomkål ist för kyckling

svamppasta

( har absolut inte snöat in på kinesisk mat, zucchini eller svamp:angel:)
 
Lätt pastasås att göra i stora mängder:
lök, vitlök, rivna morötter, passerade tomater, röda linser, mycket garam masala, lite chili, svartpeppar och grädde/creme fraiche/annat alternativ
 
En gammal tråd kommer åter till heders.
Det här är hittills den godaste veganska rätten jag stoppar in i min imaginära kokbok av textfiler på datan:

-----------------------
morotssoppa
-----------------------
2hg sötpotatis,
5hg morötter,
1-2 gul och/eller röd lök,
½ chilifrukt,
1 vitlöksklyfta
2 grönsaksbuljongtärningar
1 burk kokosmjölk
-----------------------
a) fräs upp hackad lök i olja
b) pressa ned vitlöksklyftan och hackad chili på slutet av fräsandet
c) häll på 3dl vatten och buljongtärningarna, koka upp
d) skala morötter och sötpotatis, skär i bitar, finfördela med matberedare, ned i grytan
alternativt finfördela med rivjärn (mindre disk, mer tid)
e) tillsätt kokosmjölk, koka i 10-15min
f) finfördela soppan ytterligare med stavmixer
g) späd på med någon/några dl vatten till för önskad konsistens
-----------------------
 
Jag har absolut inget som helst som liknar matlagningsintresse, men behöver som alla andra äta. Jag skulle nu dessutom behöva bra matlådor att ta med till jobb, sådant som gör att man orkar jobba en hel dag på icke-stillasittande jobb.

Jag är vegetarian, men äter gärna veganskt och försöker undvika qourn- och sojaprodukter. Jag tycker inte om ananas, oliver och mango, annars är jag öppen för det mesta.

Några tips? :D (Det enda jag kommer på är pasta med färs. I färsen blandar jag då ner grönsaker, massor av bönor, svamp och krossad tomat)

Kika i vegtråden!
Jag har alltid med lunchlåda, mina standardrätter är:

Kikärtscurry med naan/libabröd eller ris.
Quornfiléegryta med pasta.
Lins och bönchili med nachochips eller ris.
5 minuters thaigryta med ris.
Bolognese i nån form med pasta och parmesan.

Jag gillar pasta :D

Har ju också väldigt aktivt jobb och klarar mig bra på ovanstående! :)
 

Liknande trådar

Småbarn Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 383
Senast: Thera
·
Äldre Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 909
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 828
Senast: Blueberry
·
Kropp & Själ Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o På sistone har jag börjat reagera...
Svar
9
· Visningar
5 789
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp