Vel-maja dvärgschnauzer eller papillon

Karamell

Trådstartare
Nu velar jag massor.
I vintras bestämde jag mig för att det var dags för en ny hund för mig.
Sökte efter lämpliga raser och fastnade för dvärgschnauzern började leta efter rätt kull & rätt uppfödare men ingen lycka. Träffade däremot ett par dåliga hundrepresentanter för rasen.
Misströstade lite, kände att jag hittar aldrig rätt hund. Men så träffade en underbar papillon, en sån ras som jag har haft hemliga drömmar om sedan barnsben och som jag för 3 år sedan satt och kollade på och tänkte att det blir "min nästa hund". Men trista saker kom emellan och i vintras när jag började fundera på en hund ordentligt så fanns inte papillon där över huvudtaget?!
Är jag hopplöst ombytlig?
Jag tror att båda raserna passar mig perfekt. Så hur sjutton ska jag göra. Som hundägare gillar jag att träna agility, viltspår och lydnad, att hunden ska med på joggingtur och svampplockning är självklart lixom att den följer med i fiskebåten, i bilen, ridturen och gilla att mysa i soffan på kvällen:angel:. Kort sagt båda raserna borde fungera finfint med mina "sällskapskrav" Så har ni några smarta tankar:)

Lyxproblem är också problem ;)
 
Hur intresserad är du av pälsvård? Schnauzern kommer ju behöva trimmas, tänker jag. Papillonen kräver "bara" bad och borstning.
Utifrån det du beskriver hade jag valt papillon. De har mer will to please än schnauzern.
 
Av de det två allternativen, baserat på det du skriver att du vill göra med hunden tycker jag Dvärgschnauzern är ett bättre val. De flesta av dom är riktigt duktiga på just spår. De passar bra i de övriga grenarna du nämner med.
Tycker Ds är en mer robust hund än pappisen. Var tidigare dagmatte under en längre period åt en pappis men för mig var det för "opraktiskt" hund pga pälsen. Halva skogen var med hem varje gång och jag upplevde att pälsen svår att hålla tovfri och fräsch och de långa håren var överallt.
Jag köpte faktiskt en Dvärgschnauzer direkt efter jag slutade passa den här pappisen och jag upplever Dvärgen som en mycket mer robust och "praktisk" hund på alla sätt.
Vist, pälsen behöver trimmas några ggr per år men i gengälld fäller den inte. Jag lägger hellre några timmar några gånger per år på pälsvård än massa dammsugning. Vill man lyxa till det kan man lämna in hunden för trimning. Annars är det bara ullkammning 2-4 ggr i månaden som man behöver göra och det tar kanske en kvart.

Tråkigt att du träffade dåliga representanter för rasen. Visst finns de men det finns väldigt många trevliga dvärgar och många bra uppfödare. Om du går in på Dvärgschnauzerringen så hittar du de uppfödare som uppfyller de yttersta kraven på sina kullar. Titta på uppfödare som vänder sig mer mot tävling i olika former än utställning så hittar du lättare hund med rätta lynnet för det finns en det skälliga typer där också precis som pappisarna.
Lycka till
 
Jag har träffat och lärt känna en underbar dvärgschnauzer och träffat flera underbara papillons. Dvärgschnauzern var lite mer envis och ifrågasättande, lite mer terrierlik kanske man kan säga utan att det blir helt fel. Papillonerna upplevde jag mer som myshundar. Både schnauzern och papillonerna jag träffade tävlade med fina resultat i lydnad och lite andra grenar, båda raserna upplevde jag som tåliga och fina men vissa uppfödare har ju papilloner med hysteriska mängder päls. Kan nog vara praktiskt att vara lite... eh... slarvig när man borstar dem så att en del av pälsen följer med ;) de jag träffade hade inte speciellt mycket päls, men så var uppfödaren ointresserad av utställningar också, hon var hellre i skogen eller på lydnadsplanen.
 
Hur intresserad är du av pälsvård? Schnauzern kommer ju behöva trimmas, tänker jag. Papillonen kräver "bara" bad och borstning.
Utifrån det du beskriver hade jag valt papillon. De har mer will to please än schnauzern.

Jag upplever att det inte skiljer något i will to please mellan raserna, men däremot tycker jag att papillonen verkar mer signalkänslig och väldigt många rädda exemplar och en del skotträdsla. Vill man tävla grenar där det igår mycket hantering och även skott skulle jag välja Dvärgschnauzern då det är en tålig och orädd ras som troligtvis också MH-testas i större utsträckning en papillonen.

Det finns uppfödare inom DS som delvis tar fram kullar för träning/tävling då de gillar att arbeta.
Finns dock också "soffpotatis-linjer".
 
Jag upplever att det inte skiljer något i will to please mellan raserna, men däremot tycker jag att papillonen verkar mer signalkänslig och väldigt många rädda exemplar och en del skotträdsla. Vill man tävla grenar där det igår mycket hantering och även skott skulle jag välja Dvärgschnauzern då det är en tålig och orädd ras som troligtvis också MH-testas i större utsträckning en papillonen.

Det finns uppfödare inom DS som delvis tar fram kullar för träning/tävling då de gillar att arbeta.
Finns dock också "soffpotatis-linjer".

Intressant, tycker schnauzer verkar vara en smula envisare och lite mer svårmotiverad. Men det är definitivt en robustare hund. Däremot hade jag faktiskt inte kollat åt den om jag vill hålla på med lydnad.
 
Intressant, tycker schnauzer verkar vara en smula envisare och lite mer svårmotiverad. Men det är definitivt en robustare hund. Däremot hade jag faktiskt inte kollat åt den om jag vill hålla på med lydnad.
Vet flera Dvärgar som går mycket bra i lydnad. Upp till Elitklass 2 vet jag flera som gått utan problem. Ser jag till den grupp jag är med i på Fb är det väldigt många som pysslar med rallylydnad med riktigt fina resultat. Sen är inte en Dvärgschnauzer de snabbaste hundarna dock för de riktigt höga klasserna i Agility men även här är de poppis.

Min tillhör de mer svårmotiverade individerna för snabba sporter. Han är en för lugn individ helt enkelt som tar livet lite soft. Dock är han mycket lättlärd och riktigt duktig på spår som han älskar :)
 
Intressant, tycker schnauzer verkar vara en smula envisare och lite mer svårmotiverad. Men det är definitivt en robustare hund. Däremot hade jag faktiskt inte kollat åt den om jag vill hålla på med lydnad.
Vår dvärgschnauzer som fyller 11 år i år var med på rallylydnadskurs i höstas.

Han älskar verkligen allt som har med lydnad att göra och är och har varit helt fenomenal på samarbete.

Så det finns olika linjer även när det gäller förighet.

Sedan uttrycker han gärna sina åsikter; oftast positiva oohh:ande när något är skoj.
 
Jag föder upp dvärgschnauzer och det finns två olika typer, en del från linjer som helst bara går promenader och ligger på soffan. Sen finns det de med riktigt härlig motor och arbetskapacitet. Så väljer du föräldrar med omsorg, där de är mentalbeskrivna med höga siffror på lek och nyfikenhet och gärna även tävlade så kan jag nästan lova dig att du kommer få en utmärkt arbetshund.
Det finns ett fåtal uppfödare som avlar mer åt det arbetande hållet, ta kontakt med någon sådan om du fortfarande är intresserad av rasen.
 
Du kan gå in på sspk.se och sen vidare in på dvärgschnauzerringens web site. Där finns de uppfödare som är medlemmar i klubben med. Du kan även gå in på SKK:s Hunddata och söka på föräldrar till de valpkullar som finns nu. Då kan du få fram allt möjligt om dem, t ex om de gått MH, tävlat lydnad, rallylydnad eller bruks eller resultat från hundutställningar. Om du ser nånstans att någon hund har fått rapportkod A, så är det förmodligen inte så bra temperament på den hunden.
 
Intressant, tycker schnauzer verkar vara en smula envisare och lite mer svårmotiverad. Men det är definitivt en robustare hund. Däremot hade jag faktiskt inte kollat åt den om jag vill hålla på med lydnad.

Nja envis skulle jag inte beskriva rasen med och svårmotiverad är de inte överlag. Inte ens soffpotatisarna. De älskar både godis, många brukar ha högt kampintresse och tänder snabbt till med leksaker då de är råttjägare i grunden. Bara grejen att det finns flera DS som är korade säger väl ett och annat!
Du måste träffat något väldigt orastypiskt exemplar av DS om du har den uppfattningen.
De har inte heller den där terrierskärpan som kan vara otrevlig.
Det finns nog fler DS högt upp lydnadsklasserna än vad det gör Papillon. Är det intrycket jag får i alla fall.
 
Tack för att nu tar er tid med vel- Maja :)
angående dv pälsvården är den värre än en botderterriers päls? För den var ju superlätt att hålla fin. Men jag skräms inte av att ha päls på en liten hund det känns mest rätt mysigt så där funkar ju båda.
Det är nog så att de avskräckande dv jag träffat inte varit från arbetslinjer. Arbrtslinjerna där går valparna mycket tidigt/fort!

Ja tur att detta får ta tid ;)
 
Ja, det är mer och jobbigare pälsvård på en dvärgschnauzer. Dvärgschnauzern har oftast inte riktigt lika sträv päls som en borderterrier. en border drar du ju av i stort sett hela pälsen några gånger om året, en dvärgschnauzer behöver trimmas minst var 10:e vecka för att se fin ut, den klipps på vissa ställen och har betydligt mer linjer som inte är helt lätta att få till.
 
Nja envis skulle jag inte beskriva rasen med och svårmotiverad är de inte överlag. Inte ens soffpotatisarna. De älskar både godis, många brukar ha högt kampintresse och tänder snabbt till med leksaker då de är råttjägare i grunden. Bara grejen att det finns flera DS som är korade säger väl ett och annat!
Du måste träffat något väldigt orastypiskt exemplar av DS om du har den uppfattningen.
De har inte heller den där terrierskärpan som kan vara otrevlig.
Det finns nog fler DS högt upp lydnadsklasserna än vad det gör Papillon. Är det intrycket jag får i alla fall.

Det är mycket möjligt att jag träffat på schnauzrar som inte är så "rastypiska", det finns ju trots allt en hel drös där ute. :)
Men överlag finner jag papillonen väldigt kvick och snabb, att de inte syns så mycket på tävlingsbanorna är synd men det är ju (tyvärr) klassiska "tanthundar". En papillon på agilityplan är ju snabb som en iller! Sveriges första lydnadschampion var en papillon men då såg ju tävlingarna lite annorlunda ut än idag.

Men det finns många duktiga schnauzrar där ute också, givetvis!
 
Ok vad bra tycker ändå det låter rätt lindrigt, med tanke på att det finns proffs som kan övervaka så man inte ställer till det för kommande utställningar och sådant :)

Känns nästan som jag måste skaffa mig 2 kompisar ;)
 
@Karamell

Tror som flera redan skrivit att båda kan passa toppen!

Jag har en pappis i dagsläget, har även haft en pappis innan. Väljer du pappis, var extremt noga med mentaliteten på föräldrarna! Min som jag har nu har riktigt dåliga sociala egenskaper, är livrädd för människor och andra hundar. Dock extremt snabb på att avreagera i andra situationer. För mig vore en pappis utan sociala problem en perfekt hund! De är lättlärda, pigga som sjutton, älskar att jobba och har en supertydlig av-och-på-knapp.

Du hittar inte en roligare tränings och tävlingskompis, det kan jag lova dig!

Jag älskar den här rasen! Men köp av någon som anser att mentalitet är viktigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: KisseNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp