Vem är juridiskt ansvarig för katten?

lulski

Trådstartare
För en eller ett par månader sedan fångades en förmodad vildkatt i en kattfälla som ställts ut på logen i stallet där jag hyr boxplats. Egentligen var det en annan katt som rymt hemifrån som skulle fångas in, det var därför fällan placerats där. Den infångade katten skjutsades till det lokala katthemmet som togs sig an den. Sedan infångandet har katthemmet haft den i förvar utan att lyckas hitta ägare eller liknande. Idag fick jag reda på att de varit och släppt ut katten vid stallet igen. Katten, som var en okastrerad hankatt, har kastrerats under sin vistelse på katthemmet men nu är han alltså utsläppt och lämnad vind för våg vid stallet. Får man ens göra så? Rent juridiskt alltså? Får man, om man tagit sig an ett djur, bara avsäga sig allt ansvar och släppa ut den vind för våg? Personligen tycker jag det är helt förkastligt! Vildkatter lever inte något glamouröst liv utan är oftast kort, tufft och kantat av elände. I mina ögon hade det varit bättre att avliva katten än att bara lämpa av den vid stallet igen.
 
Nej så får man inte göra om ingen överenskommelse finns med stallägaren om att denne ska ha ansvar för katten. Den som matar en katt (det räcker med att det finns mat tillgängligt för katten) är också ansvarig för den. Jag har haft många hemlösingar här genom åren och de som stannar blir mitt ansvar vare sig jag vill eller inte. Det är då jag som blir ansvarig för att de får den vård de behöver och att de blir kastrerade. Då har jag ändå aldrig någonsin uppmuntrat någon katt att stanna på något sätt utan det handlar bara om maten. Så länge jag väljer att ha kattmat i stallet så är det vad som gäller.

Jag är absolut för TNR och jag har flera fina exempel på katter som lever bra liv tack vare det. Jag avlivar inte friska djur bara för att de inte har något hem utan då ger jag dem hellre ett istället.
 
Jag ska höra mig för lite i stallet om det är så att katthemmet pratat med någon av de andra som har hästar där. Jag har en känsla av att en av hästägarna mycket väl, på eget bevåg och utan att prata med stallägaren, sagt att det är okej att släppa katten igen :crazy::mad: Då ligger kanske inte felet hos katthemmet utan hos hästägaren som okejade det hela. Oavsett så blir det väl så att vi får mata stackaren, jag har inte hjärta att låta katten klara sig självt så gott den kan.
 
Jag ska höra mig för lite i stallet om det är så att katthemmet pratat med någon av de andra som har hästar där. Jag har en känsla av att en av hästägarna mycket väl, på eget bevåg och utan att prata med stallägaren, sagt att det är okej att släppa katten igen :crazy::mad: Då ligger kanske inte felet hos katthemmet utan hos hästägaren som okejade det hela. Oavsett så blir det väl så att vi får mata stackaren, jag har inte hjärta att låta katten klara sig självt så gott den kan.
Om det skulle vara så får vi hoppas att hästägaren får sig en rejäl avhyvling, blir av med stallplatsen o får plocka med sig misse hem.
 
Avhyvling hoppas jag hon får men jag tror tyvärr inte att något av de sistnämnda sakerna kommer ske.
 
För kattens skull hoppas jag istället att den får bo kvar och att människorna i stallet matar den.
Att vara vildkatt och flytta till ett helt annat ställe är skapligt besvärligt. I stallets omgivningar är den hemmastadd.
Visserligen men några svidande konsekvenser bör det få om hen agerat på egen hand.
 
Den som matar en katt (det räcker med att det finns mat tillgängligt för katten) är också ansvarig för den.
Förlåt för lite OT, men jag måste få ställa en fråga: En "grannes" (bor några km bort) katt trivs bättre hos oss trots att vi har två katter som slåss med honom och en som fräser. Vi har påtalat problemet för grannen som inte gör något. Våra katter får till vis del mat utomhus och grannkatten snor åt sig när han kan. Då är alltså VI ansvariga för honom trots att han har en annan ägare?
 
Förlåt för lite OT, men jag måste få ställa en fråga: En "grannes" (bor några km bort) katt trivs bättre hos oss trots att vi har två katter som slåss med honom och en som fräser. Vi har påtalat problemet för grannen som inte gör något. Våra katter får till vis del mat utomhus och grannkatten snor åt sig när han kan. Då är alltså VI ansvariga för honom trots att han har en annan ägare?

Ja skulle man hårdra det så är det så. Nu vet ni vem ägaren är så i ert fall kan ni ju dumpa ev. problem på den riktiga ägaren.
 
Ja skulle man hårdra det så är det så. Nu vet ni vem ägaren är så i ert fall kan ni ju dumpa ev. problem på den riktiga ägaren.
Jag kör dit honom flera gånger i veckan om jag ändå ska åt det hållet, men 45 min senare är han tillbaka. :p Han är jättego, men han stör våra katter och han tar sig in genom fönster och dörrar så det går inte att ha öppet. Han har dessutom tagit kycklingar för närmsta grannen tillika svärmor.

Jag ska nog se till att få tag på någon nästa gång jag åker dit med honom. De har inte varit hemma de gånger jag åkt dit. Men intressant att veta att han räknas som vår för att han stjäl mat från våra katter.
 
Nu har jag hört mig för lite och det visade sig att katthemmet tydligen frågat den som ansvarar för ruljansen av stallet. Ägaren till stallet bor inte på stället och har inga hästar eller andra djur där, det har heller inte den som sköter gården utan är snarare bara någon som lagar saker som går sönder och ser till att inackorderade sköter sig och sina åtaganden. Så katthemmet har ju frågat men jag tror knappast de har fått bekräftat att någon tänker ta sig an eller mata katten. Då har väl med andra ord katthemmet ryggen fri, så att säga, även om jag fortfarande tycker det är oseriöst att bara släppa ut en katt igen utan att försäkra sig om att någon kommer se till den eller mata den.
 
Problemet med att mata sina egna katter utomhus är att andra katter kan komma dit och äta. Om ingen annan gör anspråk på de katter som kommer dit och äter så är den som ställer ut maten juridiskt ansvarig för katten. Det innebär t ex att om katten skadar sig eller blir sjuk så ska man se till att den får veterinärvård mm Vill man inte att andra katter ska lockas dit av kattmaten så får man mata sina katter på ett ställe dit inte andra katter kan ta sig. En del väljer att mata sina katter inomhus, andra har ordnat en kattlucka med chipläsare till det ställe i t ex ett stall där katterna matas.
 
Nu har jag hört mig för lite och det visade sig att katthemmet tydligen frågat den som ansvarar för ruljansen av stallet. Ägaren till stallet bor inte på stället och har inga hästar eller andra djur där, det har heller inte den som sköter gården utan är snarare bara någon som lagar saker som går sönder och ser till att inackorderade sköter sig och sina åtaganden. Så katthemmet har ju frågat men jag tror knappast de har fått bekräftat att någon tänker ta sig an eller mata katten. Då har väl med andra ord katthemmet ryggen fri, så att säga, även om jag fortfarande tycker det är oseriöst att bara släppa ut en katt igen utan att försäkra sig om att någon kommer se till den eller mata den.
Då får den som sagt ja till att ansvara för katten till katthemmet ansvara för katten i fortsättningen. Om ingen sagt ja så är katten katthemmets ansvar. Får man inte rätt på det själv så kan man anmäla det till Länsstyrelsen så får de klargöra för den som nu är ansvarig vad som gäller.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 783
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Har ett bekymmer, det är så att när vi köpte vårt hus var det en honkatt här som förra ägaren till huset sa att hon skulle hämta när...
Svar
6
· Visningar
1 645
Senast: moonlightgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp