Vem är vår Benjamin på skolan?

Gry

Trådstartare
På skolan där jag jobbar finns ett skelett (som heter Benjamin) som ser väldigt verklighetstroget ut och har funnits där längre än den äldsta har jobbat på skolan. Han kanske är av plast, han kanske är verklig. Delar av honom såsom tänder och bröstplatta ser så verkligt ut att det åtminstone är verkligt. Och benen känns beniga och gamla och inte kritvita ut precis. Är det inte verkligt så är det så snyggt gjort att de flesta lärarna inte kan se det. Men det känns förstås oetiskt om Benjamin är ett riktigt skelett. Men ponera att han är det. Vem är han? När kan han ha levt? Vad tillhörde han för kultur? Klass? Varför blev han ett skelett för? Jag har grubblat i flera dagar nu, sedan jag först fick se honom. Vem var han?
 
Skellefteå skelett hmm finns det många skelett i Skelefteå? autocorrect ville skriva Skelefteå istället för skelett.


Skelettet på min skola hette också Benjamin, tror det är ett vanligt namn på skelett :)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jag har inga svar men tycker det är en intressant fråga. Kanske någon någon riktigt gammal pensionerad lärare kan svara på?
Jag träffar ett par sådana då och då, ska försöka komma ihåg att fråga dem!
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Vi hade en äkta Benjamin på en gammal skola jag gick i. Tror det var högstadiet. Läraren jag hade där berättade att det tidigare fanns de som gjorde som en slags organdonation fast deras kroppar gick till forskning och liknande. Undrar jag om de inte fick betalt för det och att det var en morot för t.ex fattiga. Kom genast att tänka på Madicken-filmen.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Vi hade en äkta Benjamin på en gammal skola jag gick i. Tror det var högstadiet. Läraren jag hade där berättade att det tidigare fanns de som gjorde som en slags organdonation fast deras kroppar gick till forskning och liknande. Undrar jag om de inte fick betalt för det och att det var en morot för t.ex fattiga. Kom genast att tänka på Madicken-filmen.
Vilken Madicken-film?
 
Vilken Madicken-film?
Har för mig att det var Madicken i alla fall. Vilken vet jag inte, jag vet bara att det var en fattig tant (Abbes mamma?) som "sålt sig till doktor Berglund" och fick pengar att köpa vad det nu var och Madicken skulle köpa tillbaka tanten.
 
Har för mig att det var Madicken i alla fall. Vilken vet jag inte, jag vet bara att det var en fattig tant (Abbes mamma?) som "sålt sig till doktor Berglund" och fick pengar att köpa vad det nu var och Madicken skulle köpa tillbaka tanten.
Men va:eek: Den filmen har jag missat! Fast Astrid Lindgren-filmerna/sagorna är faktiskt lite halvläskiga när man som vuxen ser hur det egentligen ligger till med föräldralösa barn, barn som dör och vuxna i fattigdom och misär... Förr tyckte man mest att det var spännande med Nangijala:D
 
Ganska många är riktiga. Undervisningsmaterial. Typ som uppstoppade djur och foster i burk.

Skulle inte förvåna mig om några är svenska, det var inte så himla noga förr. Vi började inte begrava på kyrkogårdar förrän en bit in på 1800-talet och att gräva upp ett skelett var det inte så pjoskigt med.
 
Läste samma artikel och då verkar det som det var en del som blev anatomerade utan att ha gett tillåtelse till det. Och kanske blev en del av dem även skelett för undervisning?

Idag så är det en väldig massa pappersarbete för att donera sin kropp på det sättet till vetenskapen, t.ex. till läkarutbildningar. Och man ska ha dött naturligt. Som tur är så har tiderna förändrats.
 
Vi hade också en Benjamin ;)

Jag har inga problem med skelett från de som donerat sin kropp till forskning. Givetvis var det gräsligt som det gick till tidigare och naturligtvis ska sådana skelett/kranier återlämnas om de inte är svenska och de övriga begravas.
 
Har för mig att det var Madicken i alla fall. Vilken vet jag inte, jag vet bara att det var en fattig tant (Abbes mamma?) som "sålt sig till doktor Berglund" och fick pengar att köpa vad det nu var och Madicken skulle köpa tillbaka tanten.
Ja, det är från Madicken och det är tant Nilsson som säljer sin kropp till vetenskapen/Doktor Berglund. Fast sen när Madicken skulle köpa tillbaks tant Berglund så visade det sig att doktor Berglund inte hade någon användning för henne utan gett henne pengarna ändå, av barmhärtighet.
 
Ja, det är från Madicken och det är tant Nilsson som säljer sin kropp till vetenskapen/Doktor Berglund. Fast sen när Madicken skulle köpa tillbaks tant Berglund så visade det sig att doktor Berglund inte hade någon användning för henne utan gett henne pengarna ändå, av barmhärtighet.
Precis så! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 502
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 991
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp