Vem godkänner hundpensionat?

kolblakkur

Trådstartare
Min kollega är hundvakt åt en vän. Hon ska lämna hunden på hunddagiset som är kombinerat hundpensionat, en helg då hon inte har möjligt att passa hunden. Då får hon reda på att hundarna lämnas ensamma på pensionatet och de rastas endast klockan 12 samt klockan 18 O_o Var kan man anmäla detta? Det kan väl ändå inte vara lagligt?
 
Vilket kass pensionat!!
Där skulle jag aldrig lämna min hund. Låter som ren förvaring av hunden.

Har dock ingen aning om det är lagligt men låter inge kul för hunden alls.
 
Har de tillgång till hundgård "måste" de ju bara rastas en gång per dygn, så lagligheten i det hela beror på hur pensionatet ser ut.
 
Dock är det ju inte bara att ställa en hund i hundgård hur som helst. Har hunden ingen hundgårdsvana kan det bli oerhört stressande för den.
Min lille står i vår hundgård hemma nån timme eller två ibland med sällskap av en av de större som är mycket vana vid hundgård. Han hade INTE pallat att bli instoppad i en främmande hundgård så länge. Han är ingen hundgårdshund helt enkelt. Då är han ändå trygg med att vara ensam hemma osv och har inga problem alls med att vara på "normala" hunddagis och pensionat.
 
Dagishundar brukar rastas 2 ggr/dag + att de är ute i hage tillsammans med kompis(ar) som de gillar en gång.
Pensionatshundar brukar rastas 3 ggr/dag + i hage som ovan.
Mellan rastningar och hage kan de vara inomhus i rum eller box eller utomhus i hundgård t ex beroende på väder.
 
Min kollega är hundvakt åt en vän. Hon ska lämna hunden på hunddagiset som är kombinerat hundpensionat, en helg då hon inte har möjligt att passa hunden. Då får hon reda på att hundarna lämnas ensamma på pensionatet och de rastas endast klockan 12 samt klockan 18 O_o Var kan man anmäla detta? Det kan väl ändå inte vara lagligt?
Hur ser miljön/ upplägget ut på pensionatet? Innomhus? Hundgårdar? Boxar med möjlighet till egen rastgård?
 
Ingen egen rastgård, inomhus hela tiden i en box.
Låter absolut inte okej!
Hunden sitter alltså ensam dygnet runt utom två rastningar per dygn?

Då kan den ju lika gärna ligga ensam hemma och nån tar ut den, vilket självklart ingen gör. Blir det bättre för att den ligger så på "pensionat"??

Ring länsstyrelsen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 738
Senast: Elektron
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp