Vem köper du häst från?

Varför skulle det vara oklokt att inte ha privat profil?
Jag brukar inte lägga upp sånt som jag har problem med att okända ser (nej, tycker inte att ett inlägg om en engångsföreteelse kvalar in heller)
Nej det beror ju helt på vad man lägger upp och vad man vill att andra ska se. Men offentliga inlägg får ju en rejäl spridning till ens vänner, vänners vänner osv allt eftersom folk gillar och kommenterar. För att inte tala om vad som kan dyka upp när någon tex googlar på en om man delar mkt offentligt på sociala medier. Kan ju påverka tex när man söker nytt jobb osv.

Jag tycker det är klokt med internetsekretess iaf, sålänge man inte medvetet vill dela saker offentligt :)
(Jag lägger inte heller upp ngt "olämpligt", hemligt eller liknande på sociala medier)
 
Jag planerar att köpa min första häst i år och efter att både ha läst på nätet, bland annat här på buke, och pratat med folk ute i verkliga livet så verkar det svårt att vara både säljare och köpare idag. Det verkar som att man om man har otur står där med en massa utgifter men utan häst pga av knepiga rättslägen och dolda fel.

Så det jag undrar är, vem köper ni helst häst från? Kollar ni upp säljaren innan? Jag är nog rätt godtrogen och vill tro att alla försöker göra rätt för sig, men när det gäller hästaffärer kanske man måste vara mer misstänksam och noggrann med vem man har att göra med? Jag vill ju såklart få en så positiv upplevelse som möjligt av mitt hästköp och minimera risken att det ska sluta med en långdragen konflikt.
Väninna som är hästförmedlare/tävlingsryttare med många kontakter :) Eller via andra kontakter/vänners vänner.
Underlättar givetvis om det gäller tävlingshästar eftersom kontaktnätet är större och riskerna högre för den som försöker blåsa någon.
 
Första hästen köptes på annons, i en tidning. Det var innan Internet. Det var väl inget jättebra köp, men hästen var vacker, snäll och fräsch i kroppen. Inga skador eller lyten. Tyvärt outbildad, vilket jag visste, men jag förstod inte själv att det skulle hindra min egen utveckling.
Häst nr två köptes lokalt. Jag skulle gärna slå ett slag för att titta runt i omgivningarna där man bor. Då kanske man lättare kan få spendera lite tid med hästen och köpet kan ske lite mera i harmoni och inte forserat.
 
Jag planerar att köpa min första häst i år och efter att både ha läst på nätet, bland annat här på buke, och pratat med folk ute i verkliga livet så verkar det svårt att vara både säljare och köpare idag. Det verkar som att man om man har otur står där med en massa utgifter men utan häst pga av knepiga rättslägen och dolda fel.

Så det jag undrar är, vem köper ni helst häst från? Kollar ni upp säljaren innan? Jag är nog rätt godtrogen och vill tro att alla försöker göra rätt för sig, men när det gäller hästaffärer kanske man måste vara mer misstänksam och noggrann med vem man har att göra med? Jag vill ju såklart få en så positiv upplevelse som möjligt av mitt hästköp och minimera risken att det ska sluta med en långdragen konflikt.

Uppfödare jag känt sedan lång tid tillbaka. Hoppas verkligen jag kan köpa nästa häst av/genom dem när den tiden är kommen. Jag vill inte alls köpa en häst med för mig okänd historik och uppväxt.
 
Den ena från en annons i tidning, vi åkte dit samma dag och provred, bestämde oss direkt efter ha letat ett häst ett tag utan framgång. Hämtade hem honom en vecka senare fick 5 fantastiska år med farbror innan jag valde att sluta hans dagar hemma i lugn och ro :heart bättre läromästare hade jag inte kunnat få!
Min nuvarande häst och häst nummer två köpte jag från den lokala ridskolan där jag red, hon var känd som rätt stökig och hade mycket skit för sig :devil: trött på ridskolelivet helt enkelt, hon dansade genom besiktiningen och här är vi 12 år senare :heart
 
Första hästen köptes av en (såhär i efterhand nog ganska tveksam) hästhandlare, på annons - hela annonsen sa "MIN HÄST" trots att jag inte egentligen letade häst utan bara fönstershoppade. Han var perfekt förstahäst, världens bästa kompis, och definitivt helt rätt för mig.
Andra hästen köptes på annons. Jag skulle ju inte ha en femåring, förstås, utan någon mer utbildad häst, men den här stod ju nära och i övrigt matchade han vad jag sökte, så jag tänkte "öva" på att åka och provrida häst. När jag ridit ringde jag min tränare och frågade om hon kunde följa med och titta en gång till. Med hjälp blev det också bra, även om allt inte gått enligt de planer jag hade då. Jag hittade en del säljaren hade skrivit i sin blogg och liknande, och det kändes som att det stämde med vad de sa direkt till mig, så det var en bra känsla. Vid den här tiden var jag också och tittade på en häst till (bara för att man ska), men den var inget för mig, konstaterade jag snabbt.
Tredje hästen hittade jag också på annons, men det visade sig att jag och säljaren hade gemensamma bekanta, så där kände jag mig rätt trygg med att jag fick veta allt hon visste om hästen. Sen har vi haft skadeproblem, men det klandrar jag på inget sätt säljaren för.
 
Häst nr 1 köpte jag loss från en ridskola, där jag hade hyrt henne ifrån 2 somrar.
Häst nr 2 stod i samma stall som nr 1, och han mådde dåligt då.
 
Det beror nog på vad man köper för häst och i vilken prisklass. Jag har köpt billiga, unga hästar för ponnyridning och har köpt av privatpersoner. Jag lägger nog inte så jättestor vikt vid om det är en privatperson eller hädthandlare, så änge allt känns bra. Givetvis besikta hästen, kontrakt skrivs och pengarna överlämnas först när jag hämtar hästen. Sen vet man aldrig om hästen håller, om den är frisk och om framtiden blir som man tänkt. Det är ju en risk man tar när man köper en häst.
 
Jag planerar att köpa min första häst i år och efter att både ha läst på nätet, bland annat här på buke, och pratat med folk ute i verkliga livet så verkar det svårt att vara både säljare och köpare idag. Det verkar som att man om man har otur står där med en massa utgifter men utan häst pga av knepiga rättslägen och dolda fel.

Så det jag undrar är, vem köper ni helst häst från? Kollar ni upp säljaren innan? Jag är nog rätt godtrogen och vill tro att alla försöker göra rätt för sig, men när det gäller hästaffärer kanske man måste vara mer misstänksam och noggrann med vem man har att göra med? Jag vill ju såklart få en så positiv upplevelse som möjligt av mitt hästköp och minimera risken att det ska sluta med en långdragen konflikt.

Jag köper ej häst från vissa handlare här i Skåne med dåligt rykte. Annars bryr jag mig inte vem jag köper ifrån, privatperson eller försäljningstall spelar inte så stor roll. Det viktiga är att hästen stämmer in på vad jag söker.
Jag lyssnar inte så mkt på säljarens beskrivning om att den är kollad si och så utan min veterinär kör alltid sin nogranna koll med röntgen osvosv.
 
Jag köper låg till medelprisklass om det är relevant.
Jag kollar upp på FB, vill gärna veta lite om säljaren. En gång hade säljaren skrivit skit om hästen i en disskussion med sina, vad jag förstår ,vänner och skrivit att hästen både bockar och stegrar, men annonsen på samma häst gällde en säker familjehäst :angel: Drog mig ur rätt fort.

Samma med medryttarhästar, ''snälla lilla brunte''-annons men kollar man FB har ägaren stora problem att ens sitta kvar :p
Så fruktansvärt fult av dom :/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 371
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 036
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp