Vem kör till besiktningen?

surprice1985

Trådstartare
Har sålt, om hon går igenom, en 3åring.
Köparen bor 2.5 timmes restid härifrån.
De har valt vet. för besiktningen och röntgen.
Helt ok för min del men de vill oxå att vi kör upp henne dit eftersom, som de uttrykte sig, vi ändå får ta med henne hem igen om hon inte går igenom...

Hur brukar ni göra när ni säljer? Kör ni hästen till bes. oavsett var den sker någonstans?
Tar ni något för det?

Rent krasst kan jag känna att de får hämta henne och går hon inte igenom får de köra hem henne igen nu när de valt vet. själva.
Men det känns såklart inte bra att skicka iväg henne med dom innan papper är skrivna heller om det skulle hända nåt.
Å andra sidan kan det hända saker när jag kör henne med och vi är ju bara ute o kör för att de valt en vet. så långt bort...
Jag vill ju gärna vara med på bes. med om det skulle vara några problem.

Hur gör ni andra i sådana situationer??

Förstår att de vill välja vet. Men samtidigt kan jag känna att det måste vara inom ett rimligt avstånd?
 
Jag har köpt och valt att besiktiga två h bort. Jag hämtade hästen och åkte till besiktningen. Ägaren följde med. Vi skrev papper på kliniken och sen åkte jag och lämnade ägaren hemma hos denne (ganska liten omväg bara) och sen hem med hästen.

Andra gången ingick besiktning hos valfri veterinär inom rimligt avstånd. Ägaren körde dit hästen. Om jag velat besiktiga på en klinik två timmar bort hade jag fått det men då fått köra den dit själv.

Kan du tänka dig köra den så gör det - men ta betalt för bränslet. Tycker inte man kan kräva att säljaren ska ägna sig åt taxiverksamhet. I annat fall kan du ju föreslå att du kör till bes, men sen oavsett utgång kör hem hästen och säga att ägarna kan hämta hästen hos dig.
 
Jag hade sagt nej. De hade gärna fått välja veterinär men inom rimligt avstånd. Det kan hända så enormt mycket under körningen så den risken hade jag inte tagit. När jag har köpt hästar långt bort så har det varit självklart för mig att välja veterinär inom rimligt avstånd.
 
Menar du att de vill besiktiga hästen 2,5 timmars körväg från dig?

Då hade jag inte kört hästen. Jag hade nog velat att de skull köpa hästen på öppet köp med fri återlämningsrätt (samma dag typ) om hästen inte går igenom besiktningen.
 
En annan ska som jag tänker på är att hon bara är 3 år gammal. Hon åker snällt men är bara van vid att åka typ 20 min mellan gården och platsen där hon ridits in.
Det känns inte schysst mot henne att hon först ska åka över 2.5timmar i släpet ute på motorvägen för att sen gå in och gå igenom en vet.besiktning ... Och i värsta fall få åka 2.5 timmar hem igen! Hon kommer ju bli helt slut o aldrig vilja gå på släpet igen :/
 
Jag hade sagt nej. De hade gärna fått välja veterinär men inom rimligt avstånd. Det kan hända så enormt mycket under körningen så den risken hade jag inte tagit. När jag har köpt hästar långt bort så har det varit självklart för mig att välja veterinär inom rimligt avstånd.

Ja så känner jag med, det kan ju hända vad som helst!
 
En annan ska som jag tänker på är att hon bara är 3 år gammal. Hon åker snällt men är bara van vid att åka typ 20 min mellan gården och platsen där hon ridits in.
Det känns inte schysst mot henne att hon först ska åka över 2.5timmar i släpet ute på motorvägen för att sen gå in och gå igenom en vet.besiktning ... Och i värsta fall få åka 2.5 timmar hem igen! Hon kommer ju bli helt slut o aldrig vilja gå på släpet igen :/

Jag tänkte svara på detta med att åka 2.5 timme, jag tror inte det är några som helst problem. Jag har hämtat ett halvårsgammalt föl tre timmar bort, fyra månader senare klev den snällt på transporten igen och åkte strax under en timme på dåliga grusvägar. Lite senare på dagen klev den ännu snällare in för att åka samma grusvägar hem igen. Se det som ett lärotillfälle för hästen, resan är så pass lång att den hinner vänja sig och står förmodligen lugnt och fint men inte alldeles för lång. Motorväg är ju perfekt att köra, trafiken flyter bättre än på mindre vägar.

Om besiktningen tycker jag att du minst ska få någon slags ersättning för att köra dit hästen.
 
Jag tänkte svara på detta med att åka 2.5 timme, jag tror inte det är några som helst problem. Jag har hämtat ett halvårsgammalt föl tre timmar bort, fyra månader senare klev den snällt på transporten igen och åkte strax under en timme på dåliga grusvägar. Lite senare på dagen klev den ännu snällare in för att åka samma grusvägar hem igen. Se det som ett lärotillfälle för hästen, resan är så pass lång att den hinner vänja sig och står förmodligen lugnt och fint men inte alldeles för lång. Motorväg är ju perfekt att köra, trafiken flyter bättre än på mindre vägar.

Om besiktningen tycker jag att du minst ska få någon slags ersättning för att köra dit hästen.

Det är jättestor skillnad på föl än lite äldre. Föl har jag kört (lösa i transporten) långa sträckor och de kommer ut piggelin.

Men köra en tvååring tex uppbunden tar mycket mer på dem. Antagligen för de får jobba mer för att balansera osv.
 
Jag hade också "krävt" en veterinär inom rimligt avstånd. 2.5 h känns spontant lite för långt för en 3 åring, särskilt som den inte verkar vara van vid längre sträckor.
Även om den bara är van vid 20 min, så upp till kanske 1 h hade iaf jag accepterat. Men inte mer.
 
Det skulle ju bli en dag på 6 timmar för din häst, medräknat tid hos veterinären. Fast det kvittar ju i så fall vem som kör, dagen skulle bli lika lång ändå. Jag hade nog försökt få köparen att välja en veterinär på närmre avstånd.
 
Har sålt, om hon går igenom, en 3åring.
Köparen bor 2.5 timmes restid härifrån.
De har valt vet. för besiktningen och röntgen.
Helt ok för min del men de vill oxå att vi kör upp henne dit eftersom, som de uttrykte sig, vi ändå får ta med henne hem igen om hon inte går igenom...

Hur brukar ni göra när ni säljer? Kör ni hästen till bes. oavsett var den sker någonstans?
Tar ni något för det?

Rent krasst kan jag känna att de får hämta henne och går hon inte igenom får de köra hem henne igen nu när de valt vet. själva.
Men det känns såklart inte bra att skicka iväg henne med dom innan papper är skrivna heller om det skulle hända nåt.
Å andra sidan kan det hända saker när jag kör henne med och vi är ju bara ute o kör för att de valt en vet. så långt bort...
Jag vill ju gärna vara med på bes. med om det skulle vara några problem.

Hur gör ni andra i sådana situationer??

Förstår att de vill välja vet. Men samtidigt kan jag känna att det måste vara inom ett rimligt avstånd?
Tycker att om man som säljare går med på att besiktningen ska ske på ett sådant avstånd så bör man nog även vara beredd på att få köra hästen fram och tillbaka mot viss milersättning om det är orimligt långt bort.

Sen hade jag personligen inte velat att någon körde min häst som jag inte har en aning om hur dom kör så jag hade nog kört själv oavsett.

Sen blir det ju för dom väldigt dubbelt, dom måste åka först ner och hämta hästen och i värsta fall åka tillbaka och lämna hästen för att sedan åka hem hela vägen igen. Du behöver ju bara åka vägen två gånger om hästen inte går igenom.
 
Hade aldrig låtit köparen köra iväg hästen till besiktning, hade kört hästen själv, men jag tycker att 2,5h är för långt bort för hästen, det kan ju bli 5 timmars resande + besiktning. Tycker köparen får välja en veterinär på lite kortare avstånd.
 
Det är jättestor skillnad på föl än lite äldre. Föl har jag kört (lösa i transporten) långa sträckor och de kommer ut piggelin.

Men köra en tvååring tex uppbunden tar mycket mer på dem. Antagligen för de får jobba mer för att balansera osv.

Då har vi olika erfarenhet. Min åker uppbunden nu och kliver ut pigg och glad efter en timme (vilket är det längsta vi hittills åkt bortsett från hämtningen). Den har visserligen haft resvant sällskap vilket kanske påverkar.
 
Jag köpte en häst långt bort, jag och säljaren möttes på en klinik halvvägs mellan oss (runt 3 h körning för oss båda).
Vi tog båda en risk men var överrens om det hela. Kändes schysstast för hästen att ska upp en sådan resa också (fick vila i en box på kliniken).
Hade nog valt att köra hästen själv till veterinärbesiktningen, förutsatt att hästen "tjänade" något på det - dvs kortare restid sen,en möjlighet att vila eller liknande. Blir det en onödig omväg hade jag bett om milersättning/närmare vet.
 
Jag hade tagit betalt för det, tycker det låter som ett subtilt sätt att pruta på. Jag hade definitivt tagit betalt för att jag köra med släpet fram och tillbaka, beroende på hur lätt/ svårsåld hästen är.
Innan papperna är påskrivna hade jag valt att köra hästen själv.
2,5 h är ju i längsta laget för besiktning kan jag tycka, men får hästen en chans att vila lite på mitten innan den åker vidare/ hem så klarar den säkert det utan problem.
 
Då har vi olika erfarenhet. Min åker uppbunden nu och kliver ut pigg och glad efter en timme (vilket är det längsta vi hittills åkt bortsett från hämtningen). Den har visserligen haft resvant sällskap vilket kanske påverkar.

Men en timme är ju ingenting? Vi talar ju här resa på 2.5 h enkel väg.

En timme är ungefär vad jag har till ridbanan, det räknar jag inte ens som en lång resa. Men 3+ h - där märks det skillnad på föl som åker lösa och unga resovana hästar som åker uppbundna. Jag kör utan problem ett föl löst 6+ h men undviker om det är möjligt köra småknattar uppbundna mer än Max 4 h. Och de kommer ut rätt trötta i mössan efter 4 h.
 
Det beror väl på hur gärna du vill ha hästen såld, är du mån om att få den såld till denna familjen nu, så hade jag kört hästen till deras veterinär.
Risken är ju att dom väljer att tacka nej om dom inte får besikta med sin veterinär, så det är ju en avvägning man får göra.
Men oavsett så skulle jag som hästägare kört hästen tills köpeavtalet och ägarbytet är signerat och klart.
 
Har sålt, om hon går igenom, en 3åring.
Köparen bor 2.5 timmes restid härifrån.
De har valt vet. för besiktningen och röntgen.
Helt ok för min del men de vill oxå att vi kör upp henne dit eftersom, som de uttrykte sig, vi ändå får ta med henne hem igen om hon inte går igenom...

Hur brukar ni göra när ni säljer? Kör ni hästen till bes. oavsett var den sker någonstans?
Tar ni något för det?

Rent krasst kan jag känna att de får hämta henne och går hon inte igenom får de köra hem henne igen nu när de valt vet. själva.
Men det känns såklart inte bra att skicka iväg henne med dom innan papper är skrivna heller om det skulle hända nåt.
Å andra sidan kan det hända saker när jag kör henne med och vi är ju bara ute o kör för att de valt en vet. så långt bort...
Jag vill ju gärna vara med på bes. med om det skulle vara några problem.

Hur gör ni andra i sådana situationer??

Förstår att de vill välja vet. Men samtidigt kan jag känna att det måste vara inom ett rimligt avstånd?

Jag hade tagit betalt för körningen, vill du ändå vara med så verkar det logiskt att du kör så slipper du släppa iväg hästen.

Andra alternativet är att de köper hästen och får lämna tillbaka om det visar sig vara något problem vid besiktningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 342
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp