Vem kör till besiktningen?

Men en timme är ju ingenting? Vi talar ju här resa på 2.5 h enkel väg.

En timme är ungefär vad jag har till ridbanan, det räknar jag inte ens som en lång resa. Men 3+ h - där märks det skillnad på föl som åker lösa och unga resovana hästar som åker uppbundna. Jag kör utan problem ett föl löst 6+ h men undviker om det är möjligt köra småknattar uppbundna mer än Max 4 h. Och de kommer ut rätt trötta i mössan efter 4 h.

Då är det säkert så.
 
Tack för alla kommentarer! Jag ska prata med henne om att jag tycker att det är för långt bort och be henne kolla upp klinikerna som finns på närmre håll.
 
Tack för alla kommentarer! Jag ska prata med henne om att jag tycker att det är för långt bort och be henne kolla upp klinikerna som finns på närmre håll.

Alternativet är att genomföra köpet, så resan dit och tillbaka sker på köparens risk. Men jag har hellre en hel häst och tar betalt för körningen, om du ändå ska vara med - tänker jag.

Fast bäst är om det finns vettig klinik närmre, hon kör dit med tom transport, du med hästen och sedan tar antingen du eller köpare med hästen beroende på utfallet av besiktningen.
 
Jag har i nästen alla fall där jag köpt hästar använt veterinär i närheten av där hästen finns. Enda undantaget var en häst som stod ca. 2 timmar från mig, en 6-åring. Då betalade jag hela köpesumman vid hämting, åkte hem med den och kollade den hos min veterinär samma dag. Denna häst gick tyvärr inte igenom besiktningen, så jag fick vackert köra tillbaks den, fick dock vänta tills nästa dag med den resan iom att det blev lite oplanerad för både mig och säljaren.

Personligen skulle jag aldrig lämna iväg en 3-åring på besiktning så långt borta. Hon får kolla upp om veterinären kan tänkas åka till er om hon nu så hemskt gärna vill använda denne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 341
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp