Vem ska fixa min rygg?

F

Fruentimber

Jag har problem med ryggen sen knappt ett år tillbaka. I våras gick jag till en idrottsmassör ett par gånger som masserade mig blå och öm men nu är bekymrena tillbaka, fast i lite annan form och andra ställen. Problemet är att jag inte vet var jag ska vända mig, för jag har himla dålig koll på vad olika yrken liksom gör? Typ naprapat? Sjukgymnast? Fysioterapeut? :confused: Absolut noll koll.

Ibland kryper det i musklerna. Ibland är det enstaka mer exakta "punkter". Ibland precis vid ryggraden, men mestadels mellan skulderbladen. Även ett ställe vid vänster länd som kan värka som fan. Axlarna känns ofta uppdragna och stela. Ibland knakar det när jag försöker sträcka ut mig lite. Är det något som behöver "rättas till" kotmässigt?

Jag skulle gärna få ett program med övningar och liknande så att problemen håller sig borta. Kanske någon form av stretch-övningar?

Jag är väldigt stillasittande. Pendlare och student. Ofta stressad och spänd. Går en del med hunden men ingen träning utöver det just nu pga hjärtmuskelinflammation.

Så, allvetande Buke :D vem borde jag vända mig till?
 
Jag har problem med ryggen sen knappt ett år tillbaka. I våras gick jag till en idrottsmassör ett par gånger som masserade mig blå och öm men nu är bekymrena tillbaka, fast i lite annan form och andra ställen. Problemet är att jag inte vet var jag ska vända mig, för jag har himla dålig koll på vad olika yrken liksom gör? Typ naprapat? Sjukgymnast? Fysioterapeut? :confused: Absolut noll koll.

Ibland kryper det i musklerna. Ibland är det enstaka mer exakta "punkter". Ibland precis vid ryggraden, men mestadels mellan skulderbladen. Även ett ställe vid vänster länd som kan värka som fan. Axlarna känns ofta uppdragna och stela. Ibland knakar det när jag försöker sträcka ut mig lite. Är det något som behöver "rättas till" kotmässigt?

Jag skulle gärna få ett program med övningar och liknande så att problemen håller sig borta. Kanske någon form av stretch-övningar?

Jag är väldigt stillasittande. Pendlare och student. Ofta stressad och spänd. Går en del med hunden men ingen träning utöver det just nu pga hjärtmuskelinflammation.

Så, allvetande Buke :D vem borde jag vända mig till?
@cili hohoooo!
 
Har du möjlighet att stå istället för sitta, tex när du pluggar? Har du en bra säng att sova i? Går hunden fint i koppel eller drar den? Kanske kan du ha hunden i midjebälte istället för att hålla kopplet i handen (det gör enorm skillnad för mig, även när hundarna går fint i kopplet)? Att försöka bli av med stress är nog ganska självklart :p
 
Har du möjlighet att stå istället för sitta, tex när du pluggar? Har du en bra säng att sova i? Går hunden fint i koppel eller drar den? Kanske kan du ha hunden i midjebälte istället för att hålla kopplet i handen (det gör enorm skillnad för mig, även när hundarna går fint i kopplet)? Att försöka bli av med stress är nog ganska självklart :p

Stå går inte eftersom 90% av plugget sker framför dator. :p Sängen är jag nöjd med! Tror jag? Jag har iaf sällan ont när jag vaknar. :) Hunden går i princip alltid lös.
 
Yoga har räddat min rygg! Hade ständigt ont tidigare och gick hos alla möjliga för att få hjälp, till slut var det en osteopat som föreslog yoga. Det har verkligen varit min räddning

Osteopat, se där, ytterligare ett yrke jag har noll koll på! Yoga kanske skulle vara något! Är det ansträngande för hjärtat? Vet att jag testat både yoga och pilates för flera år sedan men minns inte riktigt hur det var eller vad som är skillnaden.
 
Jag är sjukt tacksam över att ha hittat en duktig kiropraktor, kan verkligen rekommendera att testa att gå till en iaf en gång. Hon tog hand om min rygg när jag hade problem för några år sedan och har fortsatt att gå ca en gång varannan månad sedan dess.

Kiropraktor vette tusan. Är nog inte helt bekväm med det!
 
Så, sjukgymnast, osteopat och kiropraktor har kommit upp. Kiro har jag lite koll på men vad gör dessa yrkesutövare liksom? Kiro knäcker ben (?). Sjukgymnast, då tänker jag mest på rehab?
 
Stå går inte eftersom 90% av plugget sker framför dator. :p Sängen är jag nöjd med! Tror jag? Jag har iaf sällan ont när jag vaknar. :) Hunden går i princip alltid lös.
Varför skulle du inte kunna stå framför datorn?
På jobbet har jag höj och tänkbart skrivbord, hemma har jag bara laptopen och den är ju lätt att flytta runt. Ofta står den på barbordet så jag kan stå även hemma
 
Varför skulle du inte kunna stå framför datorn?
På jobbet har jag höj och tänkbart skrivbord, hemma har jag bara laptopen och den är ju lätt att flytta runt. Ofta står den på barbordet så jag kan stå även hemma

Jag äger varken höj- och sänkbart skrivbord eller barbord så datorn hamnar ju liksom lite långt ner. :)
 
Börja med en sjukgymnast som är duktig på ryggar.
Ryggar behöver en välfungerande muskelkorsett för att fungera så träning är a och o. Eftersom du har hjärtmuskelinflammation kan du ju inte träna så mycket just nu men att dra in magen (tänk naveln mot ryggraden) varje gång du går, står och då och då när du sitter stärker också fram tills du kan börja träna ordentligt. Tänk på att det bara är magens muskler du ska dra mot ryggraden. Axlarna vill gärna följa med och de ska du inte spänna.
 
Sjukgymnast/fysioterapeut (samma sak) som steg ett. Nu läste jag bara lite snabbt, men det kan lika gärna vara stressrelaterade besvär (som då orsakar spända muskler som gör ont). Då kan du bl.a. få avslappningsövningar utöver annan behandling, hos samma yrkesutövare.
 
Jag har en extremt duktig kiropraktor, kinesiologi. Godkänd för remiss via landsting. PM a om du vill ha namn och adress. Så djkl duktig. Lycka till.
 
Jag har också en kiropraktor som landstinget samarbetar med. Han är skitbra. Jag har ofta problem med att jag är sned, har ont och får spänningshuvudvärk. Slipper helt huvudvärken så länge ryggen är rätt, när jag börjar få ont igen bokar jag ny tid och klarar mig igen från spänningshuvudvärk en period. Han är försiktig, inget bändande och knuffande utan han manipulerar ryggen väldigt mjukt.
 
När du väl fått hjälp med det akuta så är mitt tips sitta på en pilatesboll framför datorn, är kanon om man vill stärka de inre magmusklerna utan att "anstränga" sig.
Anstränga inom parantes för man orkar inte så långa stunder i början :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 865
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp