Vem ska fixa min rygg?

jag hade nog prioriterat att fixa det om jag hade ont i ryggen. det gör stor skillnad! men nu jobbar jag iof hela dagarna framför datorn och på kvällarna spenderar jag rätt mycket tid med att plugga framför datorn.

Vi bor inte stort så plats för ett till skrivbord finns tyvärr inte! Annars hade det ju varit ett bra alternativ. :)

(Jag läste btw en rubrik nu på morgonen som sa att stå upp och jobba var lika dåligt som rökning?! :p)
 
Jag har en extremt duktig kiropraktor, kinesiologi. Godkänd för remiss via landsting. PM a om du vill ha namn och adress. Så djkl duktig. Lycka till.

Jag har också en kiropraktor som landstinget samarbetar med. Han är skitbra. Jag har ofta problem med att jag är sned, har ont och får spänningshuvudvärk. Slipper helt huvudvärken så länge ryggen är rätt, när jag börjar få ont igen bokar jag ny tid och klarar mig igen från spänningshuvudvärk en period. Han är försiktig, inget bändande och knuffande utan han manipulerar ryggen väldigt mjukt.

Kiro går nog bort, tyvärr.
 
När du väl fått hjälp med det akuta så är mitt tips sitta på en pilatesboll framför datorn, är kanon om man vill stärka de inre magmusklerna utan att "anstränga" sig.
Anstränga inom parantes för man orkar inte så långa stunder i början :)

Men, smart! Bra tips, tack!
 
Till en duktig sjukgymnast, dom är mkt bättre på dessa problem än en läkare. naprapat och liknande måste jag säga att jag själv inte tror på överhuvudtaget.

Det är naturligtvis upp till var och en vilken behandling man vill ha men naprapater och kiropraktorer går en lång utbildning och det är inget mumbo-jumbo. Jag skulle inte kunna jobba med det jag gör om det inte vore för min naprapat.
 
Senast ändrad:
Kiropraktor går bort för min del, men flera av er har nämnt sjukgymnast nu så det blir väl första steget! :) Söker man privat eller via typ VC?
 
Kiropraktor går bort för min del, men flera av er har nämnt sjukgymnast nu så det blir väl första steget! :) Söker man privat eller via typ VC?

Här kan man göra en egenremiss till fysioterapeut så kolla med ditt landsting.

Jag kan tillägga att min naprapat ger mig sjukgymnastikövningar också så jag inte ska behöva gå till honom så ofta... funkar väl sådär :angel:
 
Det är naturligtvis upp till var och en vilken behandling man vill ha men naprapater och kiropraktiker går en lång utbildning och det är inget mumbo-jumbo. Jag skulle inte kunna jobba med det jag gör om det inte vore för min naprapat.

Vad är skillnaden mellan en kiropraktor och naprapat? Min syster gick till en naprapat när hon hade en felvriden kota. Men jag är lite osäker på om det verkligen är fellägen som är mitt egentliga problem.
 
Vad är skillnaden mellan en kiropraktor och naprapat? Min syster gick till en naprapat när hon hade en felvriden kota. Men jag är lite osäker på om det verkligen är fellägen som är mitt egentliga problem.

Här är det rätt bra beskrivet tycker jag:
http://ryggklinik.nu/vad-ar-skillnaden-mellan-naprapat-kiropraktor-och-sjukgymnast/

Jag har gått hos både kiro och naprapat och tycker att naprapaten är snäppet vassare. Dock klickar jag väldigt bra med honom så det inverkar säkert också, jag litar verkligen på honom. Han behandlar många idrottare så han har väldigt mycket träningstänk och givetvis att få resultat :D Dvs funkar inte något så testar han något annat. Att hans patient är slö och inte gör sina övningar som hon ska är ju inte hans fel...
 
Så, sjukgymnast, osteopat och kiropraktor har kommit upp. Kiro har jag lite koll på men vad gör dessa yrkesutövare liksom? Kiro knäcker ben (?). Sjukgymnast, då tänker jag mest på rehab?
Sjukgymnast/fysioterapeut jobbar mycket med rehab ja, men alla skador är ju inte akuta i stil med stukade fötter :) . Vi kommer in mer och mer förebyggande nu, och stressrelaterade besvär (med bl.a. spända axlar och ont i nacke/rygg som symptom) blir också en större del av arbetet. Om man tänker en SG/FT som jobbar på vårdcentral (annars är området så gott som obegränsat) så brukar det vara mycket fokus på hållning, andning och att utföra rörelser på ett lämpligt sätt. Till sin hjälp har man då bland annat övningar som man kan skicka med patienten hem, då målet alltid är att göra sig själv överflödig så att patienten ska kunna ta hand om problemet på egen hand. Vi som är kopplade till landstinget tjänar ju inte mer pengar på att samma patient återkommer vid 20 tillfällen, det tar snarare upp tid från andra patienter som behöver hjälpen.

Övningar behöver dock inte innebära något ansträngande för hjärtat. Det kan lika gärna vara stretch, andning eller hållning.
Sen finns det som alltid bättre och sämre personer inom varje yrke, och alla SG/FT kan inte hjälpa alla patienter så man behöver hitta en match mellan behandlare och patient :)
 
Sjukgymnast/fysioterapeut jobbar mycket med rehab ja, men alla skador är ju inte akuta i stil med stukade fötter :) . Vi kommer in mer och mer förebyggande nu, och stressrelaterade besvär (med bl.a. spända axlar och ont i nacke/rygg som symptom) blir också en större del av arbetet. Om man tänker en SG/FT som jobbar på vårdcentral (annars är området så gott som obegränsat) så brukar det vara mycket fokus på hållning, andning och att utföra rörelser på ett lämpligt sätt. Till sin hjälp har man då bland annat övningar som man kan skicka med patienten hem, då målet alltid är att göra sig själv överflödig så att patienten ska kunna ta hand om problemet på egen hand. Vi som är kopplade till landstinget tjänar ju inte mer pengar på att samma patient återkommer vid 20 tillfällen, det tar snarare upp tid från andra patienter som behöver hjälpen.

Övningar behöver dock inte innebära något ansträngande för hjärtat. Det kan lika gärna vara stretch, andning eller hållning.
Sen finns det som alltid bättre och sämre personer inom varje yrke, och alla SG/FT kan inte hjälpa alla patienter så man behöver hitta en match mellan behandlare och patient :)

Tack, bra info! :)
 
Personer som sitter mycket framför dator blir ofta korta i bröstmuskulaturen eftersom axlarna gärna trillar fram. Sen blir ryggen ofta lite böjd och huvudet hamnar framför där det borde vara, vilket gör att det blir en konstant aktivitet i de muskler som håller emot huvudet på baksidan. I förlängningen får personen problem av smärta. Då kan man knäcka hur mycket man vill i ryggen, det kommer inte att lösa problemet eftersom det är hållningen som är grundorsaken. Detsamma gäller stress, där axlarna gärna blir uppdragna och andningen inte kommer ner där den ska, som ju behöver behandlas genom t.ex. samtal om livsstil (hos annan yrkeskategori), avslappningsstrategier, ev. stretch.

Jag personligen tror mer på att leta upp och försöka att korrigera det som gjort att problemet uppstått från första början i de fall där det är möjligt, än att bara symptombehandla (t.ex. genom massage). Men det kräver ju också mer av patienten. Sen är det klart att patienten kan uppsöka en massör för att det känns bra (jag går också på sånt ibland ;) ), men resultatet blir som sagt sällan bestående om det inte sker en förändring som påverkar grundproblemet :)

Pilatesboll framför datorn är jättebra för vissa, medan andra behöver ett ordentligt ryggstöd och armstöd för att kunna avlasta och hamna i rätt position. Därför är det svårt när det ges generella råd på ett forum på internet, man behöver se personen framför sig för att veta vad som är lämpligt för just hen :)
 
Personer som sitter mycket framför dator blir ofta korta i bröstmuskulaturen eftersom axlarna gärna trillar fram. Sen blir ryggen ofta lite böjd och huvudet hamnar framför där det borde vara, vilket gör att det blir en konstant aktivitet i de muskler som håller emot huvudet på baksidan. I förlängningen får personen problem av smärta. Då kan man knäcka hur mycket man vill i ryggen, det kommer inte att lösa problemet eftersom det är hållningen som är grundorsaken. Detsamma gäller stress, där axlarna gärna blir uppdragna och andningen inte kommer ner där den ska, som ju behöver behandlas genom t.ex. samtal om livsstil (hos annan yrkeskategori), avslappningsstrategier, ev. stretch.

Jag personligen tror mer på att leta upp och försöka att korrigera det som gjort att problemet uppstått från första början i de fall där det är möjligt, än att bara symptombehandla (t.ex. genom massage). Men det kräver ju också mer av patienten. Sen är det klart att patienten kan uppsöka en massör för att det känns bra (jag går också på sånt ibland ;) ), men resultatet blir som sagt sällan bestående om det inte sker en förändring som påverkar grundproblemet :)

Pilatesboll framför datorn är jättebra för vissa, medan andra behöver ett ordentligt ryggstöd och armstöd för att kunna avlasta och hamna i rätt position. Därför är det svårt när det ges generella råd på ett forum på internet, man behöver se personen framför sig för att veta vad som är lämpligt för just hen :)

Låter som att sjukgymnast kan passa mig bra!
 
Det låter som att du har den klassiska ryggvärken som kommer av just stillasittande, men jag är alltid för att en ska kolla upp det hos sjukvårdsutbildad först så det inte råkar vara något annat. :)

Jag brukar få samma problem och jogging, styrketräning och yoga fixar det för mig. Att få axlarna och skuldrorna att röra sig i hela sitt omfång istället för att vara fixerade på ett ställe.

Såg att du inte fick anstränga hjärtat och röstar då på korta (typ 10-15 min) yogapass, ett på morgonen och ett på kvällen om du har möjlighet. Ta pauser mitt i passet om du behöver för att inte gå upp i puls, poängen är att få tillbaka lite rörelseomfång och påminna axlarna att det finns andra positioner än framåtroterade.
Inga rotationen (ordentliga vridningar av bröstryggen jämfört med länd och kors) innan du blivit kollad av någon, men 'heart opening' brukar vara ganska milt och kommer åt problemområdet. Finns massor på yt. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 862
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp