Bukefalos 28 år!

Vems är ansvaret???

M

moniq

Hej! Har en snäll halvblodshingst som blir 2 år nu i vår. Han är inhyrd i ett stall där han går ensam i en liten hage med el, men elen funkar INTE!!! Han står och tuggar på tråden så den går av, han har ju tråkigt! Vems är ansvaret att elen ska funka, vi betalar ju dyra inhyrningspengar varje månad. Är det inte uthyraren som då ska se till att staketen funkar????:confused:

moniq
 
Sv: Vems är ansvaret???

Vems ansvar det är står i ditt kontrakt. gör det inte det så är det nog lättare att få reda på det genom att prata med din stallchef, eller den du nu hyr box av än här på buke.
 
Sv: Vems är ansvaret???

Nu var det ju det att jag undrade om det finns några REGLER som är skrivna!!!
Som gäller ALLA!! Naturligtvis tycker ju stallägaren nu när detta uppstått att hästägaren ska se till att uthyrarens staket ska funka!:angel:
 
Sv: Vems är ansvaret???

Så har det varit i de stall jag haft häst inhyrd i (mao flera st). De med inhyrda hästar ansvarar för att staketen är hela och funktionsdugliga, uthyraren står för materialkostnaden. Exakt vad står i hyreskontraktet? (Nej, finns inga regler som gäller alla, det är en avtalssak)
 
Sv: Vems är ansvaret???

Ok, ska kolla upp detta omgående, men tack för snabba svar!!!;)
 
Sv: Vems är ansvaret???

Hej! Har en snäll halvblodshingst som blir 2 år nu i vår. Han är inhyrd i ett stall där han går ensam i en liten hage med el, men elen funkar INTE!!! Han står och tuggar på tråden så den går av, han har ju tråkigt! Vems är ansvaret att elen ska funka, vi betalar ju dyra inhyrningspengar varje månad. Är det inte uthyraren som då ska se till att staketen funkar????:confused:

moniq

Vet inte vems ansvar, men ett tips är att ge hästen något att göra i hagen. han ska inte bara sluta tugga på tråden, han ska ju sysselsättas också.
 
Sv: Vems är ansvaret???

vad som gäller och inte gäller.. en stallhavande som skyller ifrån sig och inte vill ta på sig något ansvar visar ju hur omogen denne är.. dags att flytta med andra ord.. oavsett..

jag skulle anse att det är stallägarens skyldighet om inget annat sagts, detta av flera orsaker.. du har troligen ingen kunskap/vetskap om hur ett elstängsel fungerar, hur man gör med jordspätt, ansluta eltråd osv.. stallägaren vill väl inte att andra går och donar med hans el- och stängselinstallationer? vem skall bekosta det om du nu skall stå för jobbet? om du skall bekosta det, skall du då ta med dig det när du flyttar därifrån?

hade jag varit stallägare hade jag blivit rasande och sagt upp med omedelbar verkan om jag märkt/sett/hört att någon inackordering har varit på min utrustning utan att underrättat mig först.. som gårdsägare är man alltid ansvarig för sin gård..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 166
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp